Jak pandemia wpłynęła na czas wolny różnych pokoleń Polaków
Czas wolny jest bardzo ważnym elementem z perspektywy współczesnego marketingu. Nasza uwaga i czas stały się zasobami, o które konkurują marketerzy. Z jednej strony właśnie wtedy konsumenci wydają najwięcej pieniędzy, z drugiej to moment, kiedy różne rynki rozrywki starają się wpasować w zachowania swoich konsumentów.
Firma Kantar Polska opublikowała raport „Generacje. Jak odnaleźć porządek w chaosie”, w którym opisuje zachowania różnych generacji w czasach zarazy na podstawie ciągłego badania Target Group Index realizowanego w Polsce od ponad 20 lat. Poniżej najważniejsze wnioski płynące ze zmian w spędzaniu czasu wolnego. Jak więc zmienił się sposób spędzania wolnego czasu w pokoleniach Baby Boomers, X, Y i Z pod wpływem pandemii?
Generacja Z (ur.1996-2005)
Zetki, czyli najmłodsza analizowana generacja, z największą łatwością „żonglują” różnymi formami mediów – zarówno internetowych jak i tradycyjnych – znajdując te, które w najwyższym stopniu odpowiadają ich aktualnym potrzebom. Pandemia zmotywowała Zetki do poszukiwania zróżnicowanych treści. Z jednej strony obserwujemy wzrost popularności podcastów i serwisów streamingowych, ale również wzrost oglądania klasycznej TV. W ostatnim czasie na polskim rynku pojawiły się radia internetowe dostosowane formatem do młodych. Obserwujemy wzrost ich popularności kosztem tradycyjnego radia.
Praktycznie nie czytam. Jedną książkę, nawet cienką potrafię czytać kilka miesięcy. Wolę oglądać filmy. Nie mam cierpliwości, denerwuję się czytaniem. Wolę widzieć niż czytać.
Przedstawiciel pokolenia Z
Generacja Y (ur.1981-1995)
Generacja Y szybko przystosowała się do nowej rzeczywistości. Słuchają nieco więcej muzyki przez internet czy podcastów, nieco spadło czytanie prasy drukowanej i słuchanie radia. Jednak millennialsi najbardziej zachowali swój profil zwyczajów mediowych sprzed pandemii. Igreki docenią dalszą personalizację treści i dostęp do wybranych przez siebie materiałów na życzenie – w trakcie pandemii zastępowali tradycyjne radio internetowym, chętniej słuchali podcastów oraz korzystali z serwisów streamingowych.
Facebook żyje, Instagram założyłam, którego nie miałam. To dużo bardziej funkcjonuje u mnie, portale społecznościowe, przeglądanie tych portali co się u kogo dzieje. To odkryłam podczas pandemii, wcześniej nie miałam ochoty tam wchodzić aż tak często.
Przedstawicielka pokolenia Y
Generacja X (ur.1965-1980)
Generacja X otworzyła się na podcasty i serwisy streamingowe. Wyraźnie mniej korzystała z mediów tradycyjnych jak prasa, radio, telewizja czy czytanie książek. Rezygnowali oni też z VoD. Wyraźnie widać, że zainteresowanie Iksów zwróciło się ku słuchaniu przez internet – muzyki, radia czy podcastów. W Generacji X wysokie zasięgi od zawsze notują media tradycyjne. W okresie pandemii Iksy doceniły jednak różne internetowe formy dostępu do wiadomości, treści, rozrywki czy kontaktów społecznych. Nie wydaje się, aby chętnie zrezygnowali z tych platform czy mediów. Warto zatem dostrzec zachodzącą zmianę nawyków w tej generacji polskich konsumentów.
Teraz więcej przeglądam facebooki, instagramy. Kiedyś też tyle się nie rozmawiało, był tylko Skype, a teraz tyle jest komunikatorów. Mam zainstalowaną też Gazetę. Teraz gazet się nie kupuje, to przeżytek. Kupować codziennie gazetę, która kosztuje 4 złote, a za internet zapłacę 50 złotych i mam go do bólu, przeczytam to samo w internecie, co jest w gazecie.
Przedstawiciel pokolenia X
Generacja Baby Boomers (ur.1945-1965)
Baby Boomersi rezygnowali z mediów tradycyjnych jak czytanie gazet i czasopism, oglądanie telewizji czy VOD, które dotychczas nabywali i odbierali stacjonarnie. Boomersi zaczęli poszukiwać form dostępu do mediów internetowych, takich jak serwisy społecznościowe czy podcasty, choć nie jest to zmiana znaczna. Warto śledzić zachowania tej generacji w sieci. Najstarsza generacja wychodzi bowiem ze strefy komfortu odnajdując nie tylko korzyści, ale i przyjemność w internetowych zakupach, nawet jeśli wymuszonych nieco przez pandemię, to przyjętych z niespodziewaną łatwością. W przyszłości będziemy zapewne częściej spotykać się z nimi w internecie.
Gram w szachy. Przedtem grałem na laptopie, a teraz zainstalowałem sobie tę aplikację na telefonie i w wolnej chwili gram, więcej niż przed pandemią. Miałem przedtem stary telefon i grałem na laptopie, syn mnie namówił na telefon dotykowy, a myślałam, że się nie nauczę.
Przedstawiciel pokolenia Baby Boomers
Co zmieniła pandemia COVID-19?
Generalnie pandemia nie zmieniła tak wiele jakby się mogło wydawać. Była jednak zapalnikiem, który przyspieszył niektóre trendy i zmiany w naszych zachowaniach. Wyrównała również między sobą pokolenia, otwierając np. Baby Boomersów na media społecznościowe. Ewidentnie wpłynęła negatywnie na tradycyjne metody spędzania czasu wolnego jak czytanie książek, prasy papierowej, oglądanie telewizji czy słuchanie radia. Największym zwycięzcą zmian pandemicznych są jednak podcasty oraz muzyka słuchana przez internet. Można powiedzieć, że w dobie zagęszczenia się czasu wolnego Polacy wybrali nowe formy umożliwiające im multitasking i mocniejsze wykorzystanie kurczących się zasobów.
Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.