Dyskusja o Metaverse przy kawie
25 stycznia w warszawskiej Fabryce Norblina odbyło się pierwsze w tym roku spotkanie z cyklu "Eksperci" w ramach 12. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Główną część spotkania stanowił panel dyskusyjny na temat Metaversum i jego wpływu na marketing.
W dyskusji poza ekspertami mieli szanse wziąć uczestnicy, zadając nurtujące ich pytania lub oferując punkt widzenia swojej branży.
Spotkania z cyklu Śniadanie społeczności Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie adresowane są do przedsiębiorców z różnych branż, dzięki czemu możliwe jest skonfrontowanie opinii i doświadczeń z wielu perspektyw. W roli ekspertów pierwszego spotkania wystąpili Jowita Michalska, CEO Digital University oraz Piotr Baczyński, CEO Immersion VR. Dyskusję poprowadził Wojciech Krzemień, CEO Gaming Media.
W trakcie dyskusji udało się poruszyć wiele aspektów pojawienia się Metaversu. Między innymi to, w jakiej formie obecnie należy go szukać oraz w jaki sposób będziemy do niego „wchodzić”. Poza technicznymi poruszone zostały również tematy społeczne, takie jak różnica w postrzeganiu Metaverse przez różne pokolenia czy też samej decentralizacji platformy. Po wypowiedziach ekspertów uczestnicy chętnie włączyli się do dyskusji, co dodatkowo napędziło rozważania w temacie. Poruszono takie tematy jak: kwestie prawne wirtualnego uniwersum, dostępność i powszechność technologii. Postawione zostało również pytanie, czy upowszechnienie się Metaversum nie doprowadzi do zatarcia się granic między państwami i narodowościami.
Dla mnie Metaverse to pewien koncept, który opowiada o stworzeniu świata, w którym zacierają się granice między tym co wirtualne a realne, między byciem w świecie fizycznym a wirtualnym. Natomiast przygoda z Proembrionem (artysta zajmujący się street artem i sztuką algorytmiczną), była o tyle ciekawa w kontekście mataversum, że nie mogąc w czasie COVID zrealizować swojej retrospektywnej wystawy fizycznie, zrobił to w przestrzeni wirtualnej. A konkretnie na Steamie, tj. platformie z grami komputerowymi.” Magdalena Żuk, CMO Crido, która prywatnie interesuje się i kolekcjonuje NFT
Magdalena Żuk, CMO Crido
W wielu aspektach wizja wirtualnego świata równoległego jest na tyle nowa i niezbadana, iż ciężko o konsensus co do tego, jaka będzie jego finalna wersja. Mimo to warto podkreślić kilka wniosków wynikających z debaty.
- Metaverse w formie wirtualnej kopii naszego świata jest stosunkowo odległą wizją, a ludzie wciąż nie do końca oswoili się tą tematyką.
- Obok przeszkód technologicznych największe wyzwanie czeka sektor legislacyjny.
- Odbiór i oczekiwania wobec Multiświata zdecydowanie różnią się w zależności od grupy wiekowej.
- Dopóki Metaverse nie będzie powszechnym zjawiskiem, wykorzystanie go w marketingu będzie zdecydowanie utrudnione.
Najpierw taka technologia musi się upowszechnić, gogle, okulary, wszelki sprzęt hardware musi koniecznie trafić pod strzechy. Mieliśmy przykład VR shopów czy salonów gier, które upadały. W Chinach powstało ich 1200, zanim dotarły one do Polski to w chinach już zbankrutowały. Dopiero, jeżeli będą tam ludzie to markom opłacało się będzie wejść w Metaverse
Artur Roguski, WhySoSocial.pl
Wydarzenie odbyło się w Food Town w Fabryce Norblina, które poza udostępnieniem miejsca zadbało również o pyszne śniadanie dla wszystkich uczestników i kawę, która skutecznie pobudziła do dyskusji.