Employer Branding AD2020. Czy i co zmieniała epidemia? [RAPORT]

173

Raport Employer Branding w Polsce jest jedyną w Polsce publikacją pokazującą w sposób kompleksowy, jakie zmiany zachodzą w podejściu do employer brandingu w Polsce na przestrzeni ostatnich lat. W badaniu, organizowanym od 9 lat przez HRM Institute, w 2020 roku wzięło udział 577 uczestników, reprezentujących firmy różnej wielkości. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI i trwało od maja do sierpnia 2020 roku. Tegoroczna edycja raportu pokazuje świat polskiego employer brandingu w wyjątkowym momencie, w którym mogłoby się wydawać, że wszelkie tego typu działania zeszły na dalszy plan. Na szczęście okazuje się, że to nieprawda: 30% uczestników mówi, że employer branding to jeden z najważniejszych priorytetów w ich organizacjach, a 52%, że to ważny temat, choć nie priorytet.

Do rąk osób zarządzających firmami oraz ekspertów zajmujących się Employer Brandingiem trafia najnowszy raport o stanie EB w Polsce. Tegoroczna edycja jest wyjątkowa. Badanie przeprowadzone zostało bowiem w czasie wiosennego lockdown’u spowodowanego zagrożeniem epidemicznym COVID-19.

Raport bada wiele obszarów, nam szczególnie wydał się interesujący fragment poświęcony trendom. Badanie wskazało na 5 najważniejszych trendów w dojrzewającym w Polsce employer brandingu:

Trend 1: Employer branding pod rękę z biznesem

Strategia marki pracodawcy powinna – na stałe – iść pod rękę z biznesem i odpowiadać na jego potrzeby. Jak wynika z tegorocznego Raportu, aż o 10%zwiększyła się liczba pracodawców (do 23%) deklarujących, że posiadają strategię employer brandingową w firmie.

Trend 2: Komunikacja online i wykorzystywane technologie

Komunikacja online marki pracodawcy od lat była jedną z najważniejszych metod komunikacji z kandydatami. Teraz gdy praktycznie nie ma innego sposobu, stała się niekwestionowanym numerem jeden. Organizację będą musiały zdecydować, które projekty czy procesy pozostają już na stałe w świecie online, a które wrócą do komunikacji bezpośredniej lub mieszanej.

Trend 3: Czas na innowacje, usprawnienia i rewizje procesów

Spowolnienie działalności z powodu pandemii zmusza do zrewidowania istniejących w firmach wcześniej procesów. Warto zapytań pracowników, gdzie są konieczne innowacje. Autorki Raportu przekonują także, że warto podjąć wysiłek wprowadzenia obliczeń i KPI różnych działań w firmie, zwłaszcza że z tegorocznego badania wynika, że wciąż niemal 20% firm nie wykorzystuje żadnych wskaźników do monitorowania działań EB, a także nie są liczone korzyści finansowe wynikające z posiadania strategii EB.

Pandemia COVID-19 przypomniała, że w kontekście budowania marki pracodawcy dużo ważniejsze niż działania zewnętrzne są inicjatywy skierowane do pracowników. Myślę, że najbliższy czas pracodawcy powinni poświęcić na ocenę swoich kultur organizacyjnych oraz identyfikację obszarów, które wymagają poprawy. Jednym z największych wyzwań identyfikowanych przez pracodawców jest dziś umiejętność pracy zwinnej. Warto pamiętać, że Agile to sposób myślenia. Wiele organizacji stosuje praktyki Agile, ale kiedy przyjrzymy się poszczególnym organizacjom, okaże się, że nie są one Agile. Co z tego, że korzystają one z dobrych, zwinnych praktyk, wdrażają narzędzia popularne w zespołach agile’owych, ale tak naprawdę nie żyją i nie myślą zgodnie z metodologią Agile? Różnica między robieniem czegoś a życiem w zgodzie z czymś jest ogromna.

Maja Gojtowska, Konsultantka HR, EB i Candidate Experience

Trend 4: Docenianie w pracy na co dzień, także w czasie pracy w hybrydowym modelu

Doceniani chcą być wszyscy pracownicy – niezależnie od wieku i wykonywanej pracy. Pomysły na docenianie w czasie kryzysu mają coraz szersze spektrum: firmy wypłacają pracownikom dodatkowe premie finansowe, chwalą swoich pracowników w różnych formach (np. kręcąc filmy z podziękowaniami za zaangażowanie). Jednym z największych wyzwań w najbliższym czasie wydaje się docenianie i angażowanie pracowników pracujących w trybie zdalnym i/ lub hybrydowym.

Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje docenianie zaangażowania i wysiłku, jaki pracownicy wkładają w wykonywaną pracę – to ważne zarówno w spokojnych jak i burzliwych czasach na rynku pracy. W PKN ORLEN cenimy profesjonalizm pracowników i konsekwentnie dbamy o utrzymanie ich zaangażowania na wysokim poziomie. Cieszy mnie to, iż wyniki raportu potwierdzają nasze starania w tym obszarze. Prowadzimy szereg działań „dla ludzi”, aby dawać sygnał pracownikom, że są ważni, dbamy o nich i doceniamy ich wkład. W rezultacie sprzyjamy dzieleniu się pozytywną opinią o firmie. Pracownicy chętnie mówią i chwalą się tym, że pracują w ORLENIE. Ich opinie wzmacniają pozytywne postawy i ułatwiają przyciąganie talentów. Jest to istotne z perspektywy budowania przyjaznej atmosfery i środowiska pracy oraz realizacji innowacyjnych, wyjątkowych w kategoriach skali i prestiżu projektów biznesowych. Wzmacniając to, co już mamy, czyli odpowiedzialnych, zaangażowanych i dumnych z pracy w ORLENIE pracowników uruchomiliśmy program Ambasador marki pracodawcy.

Celem programu jest promowanie marek osobistych pracowników jako profesjonalistów i pośrednio wzmacnianie wizerunku pracodawcy. Program ambasadorski to również promowanie ofert pracy, komunikowanie benefitów i możliwości rozwoju. To budowanie poczucia satysfakcji, dumy i zadowolenia z pracy u jednego z najlepszych pracodawców w Polsce. Zależy nam na wzmacnianiu świadomości naszej oferty, różnorodności specjalizacji zawodowych, wyjątkowych projektów, w których uczestniczą Ambasadorzy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że najlepszymi ambasadorami firmy są jej pracownicy i to właśnie historii przez nich opowiadanych najchętniej słuchamy – są dla nas najbardziej wiarygodne, interesujące i najłatwiej je zapamiętujemy identyfikując z doświadczeniami poszczególnych osób.

Wdrożenie programu ambasadorskiego wpisuje się w realizowaną strategię budowania wizerunku pożądanego pracodawcy. Jesteśmy zadowoleni z ilości zgłoszeń pracowników oraz rekomendacji współpracowników, którzy chętnie nominowali kolegów, którzy w ich ocenie mogliby pełnić rolę Ambasadora. Ambasadorzy m.in. dzielą się swoją wiedzą ekspercką podczas konferencji, paneli eksperckich oraz spotkań i warsztatów ze studentami, stażystami czy nowo zatrudnianymi pracownikami przybliżając im tym samym skalę działalności firmy, wielość specjalizacji biznesowych i technicznych, złożoność projektów i inwestycji o strategicznym znaczeniu dla gospodarki, ale także możliwości rozwoju na różnym etapie kariery w firmie o rozpoznawalnej marce.

Agnieszka Mrówka, Kierownik Zespołu Budowania Marki Pracodawcy, PKN ORLEN

Trend 5: Zrównoważony biznes

Jak pisze w Raporcie Anna Macnar, autorka i szefowa HRM Institute – wielu analityków trendów i trendwatcherów mówi, że ten świat, który znaliśmy, zmieni się i nie wróci do stanu sprzed pandemii.  Przed pandemią kandydaci i pracownicy także zwracali uwagę na to, czy firma wspiera lokalne społeczności i działa w sposób zrównoważony. Wydaje się, że ten temat jest tak ważny, że nie zniknie z powodu zwiększenia się stopy bezrobocia. Firmy, które rewidują sposób prowadzenia swojej działalności,  mogą sprawić, że nowa odsłona działalności będzie bardziej zrównoważona i proekologiczna.

W pandemii Employer Branding nie zwolnił, ale zmienił kierunek i priorytety. Najważniejsza była, i będzie w kolejnym roku, komunikacja wewnętrzna i budowanie zaangażowania pracowników. Już z początkiem roku działania rekrutacyjne zwolniły, a z powodu lockdownu i pracy zdalnej obnażone zostały braki w komunikacji wewnętrznej. Priorytetem firm i liderów stało się utrzymanie relacji i kontaktu z pracownikami, dbałość o ich poczucie bezpieczeństwa. Spodziewaliśmy się zintensyfikowanej komunikacji w firmie, bez niej, traciliśmy motywację i zaangażowanie. (więcej o komunikacji w pandemii tutaj)

Raport potwierdza skupienie firm również na komunikacji w social media. Przez m.in. LinkedIn mogliśmy śledzić, jak firmy mierzą się z nową normalnością. Poznaliśmy prawdziwe oblicza pracodawców, zajrzeliśmy za kulisy marketingu rekrutacyjnego, ponieważ pracownicy dzielili się informacjami o tym co się w ich organizacjach dzieje. Przyjazna atmosfera, stabilność i bezpieczeństwo, przeszły szybkie weryfikacje (employee advocacy w takiej spontanicznej odsłonie to jeden z trendów który wzbudził 2020 rok). To co mnie martwi to nadal niska uwaga pracodawców w kierunku procesu offboardingu. Proces rozstania z pracownikami to moment, w którym marka może wiele zyskać, ale i wiele stracić. Dlatego warto o niego zadbać.

Paulina Mazur, Konsultantka HR i EB

Więcej wniosków z badania, komentarze ekspertów branżowych oraz z firm Lidl Polska, Capgemini Polska, Netguru, PZU  oraz link do pobrania całego Raportu Employer Branding w Polsce 2020 znajdziesz tutaj: CZYTAJ WIĘCEJ

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej