Hyper Poland zaprezentował najnowocześniejszą technologię transportową

292

22 października 2019 roku w Warszawie odbyła się demonstracja technologii magrail, nowoczesnego systemu transportowego rozwijanego przez Hyper Poland.

Międzynarodowy sukces polskiej technologii 

Podczas demonstracji został pokazany przejazd pojazdu typu magrail po torze testowym. Tor o długości 48 metrów został wykonany w skali 1:5. Maksymalna prędkość podczas tego przejazdu wynosiła ok. 50 km/h, przyspieszenie 6 m/s2 i opóźnienie 15 m/s2. 

– Ta demonstracja jest tak naprawdę tylko niewielką próbką tego, na czym polega technologia magrail. Po pierwsze, pojazd przyspiesza za pomocą kół, a gdy osiągnie prędkość przelotową, zaczyna lewitować. Dlatego przez większość czasu koła nie są używane. Podczas hamowania pojazd ponownie ląduje na kołach. –  powiedziała Natalia Strawa, inżynier specjalista ds. dynamiki pojazdu w Hyper Poland. 

Dodatkowo, odbyły się trzy panele dyskusyjne, w których gościli polscy i zagraniczni eksperci z zakresu wspierania i finansowania nowatorskich projektów, logistyki oraz kolejnictwa. Wśród panelistów znaleźli się prof. Nalinaksh Vyas, przewodniczący Misji Technologicznej Kolei Indyjskich; dr Dorota Raben, która w latach 2013-16 pełniła funkcję prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Amos Ron, były dyrektor generalny w Ministerstwie Energii i Infrastruktury Izraela; oraz dr Vladas Lasas, litewski przedsiębiorca, który z Sir Richardem Bransonem współzałożył Carbon War Room. Ponadto swoimi doświadczeniami z zakresu wspierania innowacyjnych technologii oraz ich wdrażania w kolejnictwie podzielili się również przedstawiciele spółek kolejowych z Włoch, Niemiec i Holandii oraz Instytutu Kolejnictwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także firm: Microsoft, Seedrs, oraz Transfer Multisort Elektronik, która jest Partnerem Strategicznym Hyper Poland. 

Dyrektor Generalny Microsoft Polska wspiera rozwój Hyper Poland 

Gościem specjalnym wydarzenia był dr Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft, który podkreślił, że: Najpierw pojawiło się marzenie założycieli Hyper Poland, żeby zrewolucjonizować sposób w jaki podróżujemy. Potem dzięki ogromnemu talentowi, bogatej wiedzy i najnowszym technologiom idea rozwinęła się w realny projekt, którego prototyp możemy podziwiać podczas dzisiejszej prezentacji. Microsoft od samego początku towarzyszy tej młodej spółce w błyskawicznej podróży w kierunku sukcesu biznesowego. Hyper Poland jest beneficjentem globalnego programu Microsoft for Startups wspierającego najbardziej obiecujące firmy technologiczne na świecie, w ramach którego otrzymał grant w wysokości 120 000 USD do wykorzystania w Azure. Jestem pod ogromnym wrażeniem odwagi i determinacji polskich innowatorów technologicznych, którzy przyczyniają się do rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.

Magrail, unowocześnienie branży kolejowej 

Magrail jest systemem kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Zarówno pociągi konwencjonalne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym. 

Na liniach kolejowych, gdzie pociągi są w stanie poruszać się z prędkością do 160 km/h, pojazdy typu magrail są w stanie osiągnąć prędkości niemal dwukrotnie wyższe (do 300 km/h), a na liniach Kolei Dużych Prędkości do 415 km/h. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu: 

  • lewitacji magnetycznej, 
  • silnika liniowego, 
  • specjalnego mechanizmu przechylania, 
  • stosunkowo niskiej wysokości i małej masy. 

Przedstawiony 22 października demonstrator Hyper Poland umożliwił pomyślne wykonanie testów następujących podsystemów: 

  • lewitacji i napędu:
    – sprawdzenie zgodności parametrów lewitacji oraz silnika liniowego z modelami numerycznymi,
    – testy kompatybilności elektromagnetycznej,
    – testy przeciążeniowe silnika,
    – testy dynamiczne. 
  • elektroniki:
    – testy komunikacji,
    – testy pracy czujników. 
  • mechaniki:
    – testy integralności konstrukcji pojazdu oraz toru.

Dalszy rozwój technologii magrail 

Dzięki uzyskanym podczas testów wynikom możliwe będzie efektywniejsze zaprojektowanie poszczególnych podsystemów pełnowymiarowego systemu. Już w drugiej połowie 2020 roku w Żmigrodzie na terenie Instytutu Kolejowego rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail, unikalnego projektu Hyper Poland. Na ten cel w maju br. Hyper Poland pozyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln złotych. 

Dodatkowo, podczas wydarzenia została uruchomiona strona wstępnej rejestracji do kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs: https://hyperpoland.seedrs.com, na której wkrótce ruszy kolejna runda finansowania Hyper Poland. 

– Pierwsza runda crowdfundingu udziałowego spotkała się z ogromnym zainteresowaniem inwestorów z 30 krajów. To pokazuje, że prace nad technologią magrail, jako pierwszym etapem w rozwoju hyperloopa, są kluczowe. Dzisiejsza aprobata ze strony międzynarodowego grona ekspertów oznacza, że idziemy w dobrym kierunku. – powiedział Przemysław Pączek, CEO Hyper Poland.