Jak zebrać kilka tysięcy złotych w dobę?
Ostatnie spektakularne kampanie crowdfundingowe w Polsce pokazały, że można zebrać dowolną kwotę w wyznaczonym przez siebie okresie. Ważny jednak jest cel zbiórki i to, co mamy do zaoferowania. Wielokrotnie już byliśmy świadkami projektów które zebrały zakładaną sumę w mniej niż 24 godziny.
Wszyscy, którym wydaje się, że w finansowaniu społecznościowym szansę mają tylko Ci, których pomysł opiera się na znanej marce, są w błędzie.
– Zbiórki na portalach takich jak Kickstarter, Beesfund czy Wspieram.to pokazują, że o sukcesie nie decyduje przypadek. Zazwyczaj efekt końcowy opatrzony jest ciężką pracą całego zespołu i dniami przygotowań – mówi Dominika Zabrocka z firmy Wspieram.to.
Co zrobić, aby nasz projekt miał szansę odnieść sukces?
1. Przenalizuj inne projekty o podobnej tematyce, które zostały zrealizowane.
Zanim założymy projekt i rozpoczniemy zbiórkę funduszy powinniśmy zapoznać się z podobnymi projektami, które zostały zrealizowane w tej samej kategorii. Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić czym cechowały się udane realizacje. Taka wiedza pozwoli nam odpowiednio zoptymalizować projekt, aby jak najlepiej zaprezentował nas i nasz pomysł przed potencjalnymi wspierającymi.
2. Zadbaj o odpowiedni wygląd i wizerunek projektu
Wizerunek kampanii to pozytywne skojarzenia i emocje, jakie budzi ona u fanów i potencjalnych wspierających. Tworzy go zarówno styl komunikacji, film promocyjny jak i cały wygląd projektu zamieszczonego na platformie. Określ emocje jakie chcesz wzbudzać i stwórz go tak, aby opowiadał niezwykłą historię.
3. Dowiedz się, gdzie znajdziesz potencjalnego wspierającego
Zanim uruchomimy nasz projekt konieczne będzie zbudowanie bazy miejsc i osób, które będą zainteresowane wsparciem, bądź napisaniem na temat naszego pomysłu. Dobrze widziane jest również przygotowanie listy dziennikarzy, którzy będą zainteresowani tematyką naszych działań.
4. Zaplanuj strategię komunikacji w mediach oraz harmonogram działań
Nic bardziej nie utrudnia działań niż chaotyczne wysyłki not prasowych i szybka próba dotarcia do mediów dzień przed startem projektu. Tworząc harmonogram działań będziemy w stanie zaplanować wszystko z odpowiednim wyprzedzeniem. Ważny jest odpowiedni dobór mediów, opiniotwórczych osób, czy serwisów tematycznych.
5. Wybierz narzędzia, za pomocą których zbudujesz zaangażowanie i skierujesz ruch na stronę swojego projektu
Jeśli pomyślnie udało się nam określić naszą grupę docelową, powinniśmy wybrać narzędzia, które odpowiednio ją zaangażują. Najpopularniejszymi z nich będą: media społecznościowe (Facebook, Youtube, Twitter), konkursy, ankiety, motywujące nagrody za wsparcie oraz nowe cele, które będą odblokowane w kolejnych krokach wsparcia. Pamiętaj, że sam ruch na platformie crowdfundingowej nie zapewni sukcesu.
6. Realizuj działania zgodnie z zaplanowaną wcześniej strategią
Staraj się działać zgodnie z ustalonym harmonogramem. Im więcej działań będzie odpowiednio zaplanowanych, tym łatwiej będzie nam realizować założone cele.
Nie powinniśmy zapominać, że dobrze przygotowana i prowadzona kampania crowdfundingowa czasami niczym nie różni się od pracy zawodowej. Z tą różnicą, że sami zbieramy na swoje wynagrodzenie.
::
Photo: © Jérôme Rommé– Zobacz portfolio