Kantar: 89% badanych wybiera Paczkomaty®

inpost

Kurierzy świadczą kluczowe dla e-commerce usługi są często jedynymi osobami, które mają bezpośredni kontakt z klientem. Jednakże obecnie klienci częściej sięgają po ofertę Paczkomatów InPost niż po przesyłki kurierskie. Nie można powiedzieć, ze jest to zaskakująca sytuacja, bo jest ona wynikiem stabilnego wzrostu popularności tej usługi w ostatnich latach, niemniej jednak w pewnym sensie sytuacja jest przełomowa, w części także na skutek zmian w branży jakie przyniosła pandemia. W tym okresie klienci byli mniej skłonni do zakupów tradycyjnych, jeśli w ogóle mogli je robić, co przyspieszyło rozwój handlu elektronicznego i pośrednio także firm kurierskich, tym samym nasilając trendy w branży. Temat jest aktualny, bo w 2021 roku zwiększenie ruchu w e-commerce wciąż jest odczuwalne, ale handel stacjonarny działa już normalnie, przyciągając ponownie klientów. Usługi firm kurierskich odegrają ważną rolę w powstrzymaniu odpływu nowych klientów z e-commerce, gdyż sprawność i szybkość kuriera pozwala zrównoważyć jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych, jakie handel tradycyjny ma nad e-commerce.

Kurierzy vs Paczkomaty®

Kurierzy tradycyjnie byli głównym wykonawcą usługi logistycznej w e-commerce i każdy sklep internetowy ma umowy z firmami kurierskimi, ale w ostatnich dwóch latach badania opinii internautów kupujących w sieci wskazują, że chętniej zamawiają oni przesyłkę do Paczkomatu niż przesyłki kurierskie. Dla przykładu, badania polskiego e-commerce przeprowadzone przez Gemius wskazały, że w 2020 klienci sklepów internetowych wprawdzie nadal uważali przesyłki kurierskie za najbardziej zachęcającą metodę dostawy paczki z e-sklepu, ale w praktyce najczęściej korzystali z usługi dostawy do Paczkomatu. Na zdetronizowanie kuriera przez Paczkomaty wskazują jeszcze dobitniej badania opinii internautów przeprowadzone przez Kantar Polska w kwietniu 202o i 2021 roku. W pierwszej fali badania na przesyłkę do Paczkomatu wskazało osiemdziesiąt procent ankietowanych, a na kuriera siedemdziesiąt procent. W wynikach z kwietnia 2021 roku widać pogłębienie tego trendu: na Paczkomat wskazało już 89% respondentów.

Kurierzy i Paczkomaty® – zalety

Dlaczego klienci wybierają ofertę firm kurierskich raczej niż pocztę czy odbiór w sklepie, mimo że często jest to tańsza opcja? Warto zauważyć, że paczki pocztowe zajęły trzecią pozycję w rankingu popularności w 2020 roku, ale wybrało je tylko 41% ankietowanych. Raport Gemius wskazuje na podobne, choć nie aż tak duże, różnice. Sugeruje to, że jeśli chodzi o paczki ze sklepu internetowego, to najistotniejsze dla klientów są wspólne dla dwóch najpopularniejszych usług zalety: szybkość przesyłki i bezproblemowy odbiór paczki, które wydają się być ważniejsze nawet niż cena (zwykle wymieniana na pierwszym miejscu). Wchodząc w szczegóły, standardem w ofercie firm kurierskich jest dostarczenie paczki do rąk odbiorcy lub do Paczkomatu w ciągu 48 godzin, aczkolwiek przesyłkę z Paczkomatu można zazwyczaj odebrać już następnego dnia po złożeniu zamówienia. Natomiast od strony wygody odbioru paczki, wygląda to tak, że obie usługi osiągają ten cel na inny sposób.

Kurierzy dostarczają paczki wprost do odbiorcy, który jednakowoż musi na kuriera czekać, co czasem może być problemem. Natomiast po przesyłkę paczkomatową trzeba się ruszyć z domu, aczkolwiek dzięki temu, że urządzeń jest tak dużo (już ponad dwanaście tysięcy), to dla większości odbiorców nie jest to wielki wysiłek (InPost podaje, że większość klientów ma do najbliższego Paczkomatu mniej niż 500 metrów). Co ważniejsze, to paczka czeka na klienta, a nie klient na paczkę, a że urządzenia są czynne całą dobę, siedem dni w tygodniu, to można odebrać przesyłkę w dogodnym dla siebie momencie. Odebranie przesyłki też nie jest ani skomplikowane ani czasochłonne. Nawet w najmniej wygodnej wersji, z wpisywaniem kodu odbioru, trwa niecałą minutę, a przy wykorzystaniu skanera kodów QR albo jeszcze lepiej zdalnego otwierania skrytek przez aplikację, czas operacji skraca się do kilku sekund. Tak więc zamów kuriera jeśli nie chcesz albo nie możesz ruszyć się z domu, ale InPost uczynił odbiór paczki tak prostym, że wyjście do Paczkomatu jest często mniejszym problemem niż czekanie w domu na kuriera. Przy tym w ofercie większości sklepów Paczkomat wychodzi nieco taniej niż paczka kurierska. Jest też bardziej ekologiczny, bo każda jedna paczka nie jeździ z kurierem furgonetką po mieście, tylko wszystkie trafiają do jednego Paczkomatu.

Przesyłki kurierski i paczkomatowe

Kurierzy wciąż odgrywają istotną rolę w e-commerce, ale jak już wspomniano, nie jest wielkim zaskoczeniem, że przesyłki kurierskie ustępują pola Paczkomatom. Być może ciekawsze są zatem ujawnione przez badania Kantara zmiany na polu usług skierowanych do klientów indywidualnych. Jeszcze w kwietniu 2020 tradycyjna przesyłka pocztowa pozostawała najczęściej wybieraną formą usługi dla klientów indywidualnych (wskazało na nią 53% respondentów). Już wtedy jednak Paczkomaty deptały jej po piętach, bo aż 51% respondentów wybrało przesyłkę z Paczkomatu. Biorąc pod uwagę, że kurierzy mieli dużo słabszą pozycję w tym rankingu, wydawało się, że już samo to, że InPost zbliżył się tak bardzo do lidera, jest wielkim sukcesem. Tymczasem, gdy Kantar ogłosił wyniki badań z 2021 roku, okazało się, że odsetek respondentów, którzy wysyłając przesyłkę wybrali ofertę InPost wzrósł do 70%, co daje firmie 25 punktów procentowych przewagi nad pocztą. Jest wielce prawdopodobne, że ten sukces jest efektem wprowadzenie możliwości wysłania paczki bez etykiety za pomocą aplikacji InPost Mobile. Żeby nadać przesyłkę z Paczkomatu (do Paczkomatu lub przez kuriera), wystarczy wypełnić formularz w aplikacji, zapłacić i wsadzić przesyłkę do skrytki Paczkomatu. To mniejszy kłopot niż opisywanie paczki i wypisanie kwitka w urzędzie pocztowym czy wydrukowanie listu przewozowego dla kuriera. Do popularyzacji nadań w Paczkomacie przyczyniło się też wprowadzenie w ofercie InPost strony SzybkieNadania.pl, gdzie można było nadać paczkę z etykietą, ale bez zakładania konta w systemie operatora. Nie bez znaczenia jest też to, że Paczkomatów jest już więcej niż urzędów pocztowych. Paczkomaty są przy tym obecne w małych miejscowościach, w których Poczta Polska miała zawsze silniejszą obecność niż firmy kurierskie. Wreszcie, ceny usług paczkomatowych są konkurencyjne w porównaniu do paczek pocztowych: są wprawdzie droższe niż list polecony (który jednak może ważyć maksymalnie 2 kg), ale tańsze niż paczka pocztowa.


Źródło: InPost 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF