Kantar Polska i Adres:Media przedstawiają raport „Przyszłość to 50+. Marketing w tyglu demograficznych zmian”.
Co wiemy o marketingu skierowanym do osób 50+? Jak trafić do niewidzianych, pomijanych, niezrozumianych klientów z potencjałem?
Po raz pierwszy w historii społecznej i gospodarczej Polski struktura wieku społeczeństwa dynamicznie przyrasta na korzyść dojrzałych dorosłych oraz starszych dorosłych. Obecnie w Polsce osoby 50+ stanowią ponad 1/3 społeczeństwa. Prognoza na 2042 rok mówi o wzroście ich udziału do połowy populacji. Jednak zmiany demograficzne i rynkowe, które z tego wynikają są dużo głębsze, niż prosta statystyka.
Raport dotyka właśnie tych zmian, mówi o konsekwencjach odwracającej się struktury wiekowej. Wymaga to obdarzenia uwagą grupy dotychczas pomijanej w strategiach marketingowych i komunikacyjnych: grupy licznej, zamożnej, zróżnicowanej, o korzystnych wzorach konsumpcji i niespotykanych dotychczas w tym wieku wzorach kulturowych.
„Nadszedł czas, by zauważyć, że nie ma jednego modelu starzenia się. I że bycie 50-latkiem (lub siwym) nie oznacza starości. Żyjemy w czasach inkluzywności, ona wymaga też zmian postaw wobec rynku 50+. Dzisiaj budujemy strategie marketingowe wychodząc od postaw, zachowań, stylu życia i aspiracji, a nie demografii” – komentuje Mateusz Jaworowski, Account Director w Kantar Polska.
50+ są jak Millennialsi z grubym portfelem, jak Zetki z fantazją, dystansem do siebie i własnym poczuciem humoru. Tylko niektórzy identyfikują się jako silversi albo seniorzy. Są dorośli, zazwyczaj dojrzali, ale tylko niekiedy starzy. Mają całkiem inne wymagania, oczekiwania i aspiracje, niż starsi ludzie żyjący pół wieku, a nawet dekadę temu.
„Z naszych danych jednoznacznie wynika, że mamy do czynienia z rozwojowym, korzystnym pod względem wzorców rynkiem 50+. Ale też z rynkiem paradoksów, gdzie najstarsi korzystają z najmłodszych mediów, a najmłodsi wiekiem mają za zadanie tworzyć miejsca pracy dla tych najstarszych. Na dodatek, po raz pierwszy w historii, po pięćdziesiątce, sześćdziesiątce i siedemdziesiątce są twórcy i uczestnicy kontr- oraz popkultury. Teraz rzucają wyzwanie starości i starzeniu się.” – mówi Agnieszka Becler, strateg i facylitatorka w Adres:Media.
Jak zatem skutecznie prowadzić działania marketingowe skierowane do 50+? Jak dopasować podejścia, kanały komunikacji, przekazy? Jak zrozumieć działania pro-agingowe i włączyć je do całego procesu marketingowego w firmie?
Nasz najnowszy raport dostarcza aktualnej wiedzy, danych i omówień pozwalających planować sukces na rynku 50+. Dane prezentowane są i analizowane dla grupy 50+ ogółem oraz w rozbiciu na trzy grupy: 50-59, 60-69 i 70+ lat. Raport zawiera też treści powiązane z wytycznymi UE dotyczącymi grupy konsumenckiej 50+ i wpisuje się w priorytety polityk lokalnych oraz międzynarodowych, wraz z ESG.
Wybrane obserwacje z raportu
Istnieje szereg stereotypowych przekonań na temat osób w wieku 50+. Oszczędzają, ograniczają wydatki, poszukują najtańszych ofert, nie interesują się nowościami, nie kupują przez internet?
A tymczasem to oni częściej niż młodsze pokolenia uważają, że za produkty wyższej jakości warto zapłacić więcej (69% vs 65% w całej populacji).
50+ pozostają otwarci na informacje i częściej niż młodsi lubią dowiadywać się nowych rzeczy. W tym celu nawet częściej niż populacja (!) zaglądają do Internetu (72% vs 64% w populacji).
Jeśli chodzi o zakupy przez internet, to wciąż robią je nieco rzadziej, niż populacja (69% vs 75% w populacji), ale nie dotyczy to samych pięćdziesięciolatków. 50-59 kupują w sieci tak samo często, jak ogół Polaków (76% vs 75% w populacji).
Co składa się na raport?
- Zmiany demograficzne
- Dobrostan i zdrowie
- Dochody, praca, pieniądze
- Konsumpcja w kategoriach konstytuujących obraz rynku
- Konsumpcja pogłębiona w Twojej kategorii
- w podstawowych
- Zakupy
- Wizerunki, wzorce, normy
- Reklama
- Media
Źródła danych
Target Group Index (TGI) . Dane demograficzne z Polski, Europy i UN. Analiza kulturoznawcza. Podejście systemowe.
Serdecznie zapraszamy do lektury!
Konakt
Kuba Antoszewski, PR Manager, Kantar Polska
Mateusz Jaworowski, Account Director, Kantar Polska
O firmie Kantar
Kantar to wiodąca na świecie firma doradcza i konsultingowa działająca w oparciu o analizę danych i informacji. Oferujemy całościową, unikatową i wszechstronną wiedzę o tym, jak ludzie myślą, co czują i jak działają – globalnie i lokalnie – na ponad 90 rynkach. Łącząc pogłębioną wiedzę i doświadczenie naszych pracowników, nasze zasoby danych i wypracowane przez lata normy, a także innowacyjne analizy i technologie analityczne, pomagamy naszym klientom rozumieć ludzi i stymulować zrównoważony wzrost.
O firmie Adres:Media
Adres:Media jest spółką założoną przez badaczy oraz strategów, których kompetencje i doświadczenie związane są z tworzeniem i wdrażaniem strategii reklamowych, badaniami marketingowymi, badaniami mediów. Łączy umiejętność obserwacji zjawisk i zmian kulturowych oraz cywilizacyjnych ze znajomością rynku oraz wzorów korzystania z mediów. Autor popularnych na rynku raportów syndykatowych. Właściciel zautomatyzowanej platformy do monitoringu zjawisk konsumenckich SMART, która pozwala na tworzenie wystandaryzowanych raportów analitycznych na temat kilkuset kategorii produktowych. Więcej na stronie www.adresmedia.pl