...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

KE rozpoczyna konsultacje w sprawie europejskiego aktu o wolności mediów

Kilka godzin temu Komisja Europejska opublikowała otwarte konsultacje publiczne ws. europejskiego aktu o wolności mediów. Celem tej inicjatywy jest ochrona pluralizmu i niezależności mediów na unijnym rynku.

Europejski akt o wolności mediów został zapowiedziany już 2021 roku przez przewodniczącą Komisji Europejskiej — Ursulę von der Leyen.  Celem konsultacji jest zebranie opinii, uwag i danych od obywateli krajów członkowskich w tym: dziennikarzy, mediów prywatnych i publicznych, pracowników naukowych, organów publicznych itp.

Obszar konsultacji publicznej

Rozpoczęte konsultacje obejmują trzy główne obszary dotyczące wielu ważnych aspektów funkcjonowania mediów:

  • Przejrzystości i niezależności mediów (np. kontrola transakcji na rynku mediów, przejrzystość w zakresie własności mediów i badań oglądalności),
  • Warunki konieczne do właściwego funkcjonowania rynków mediów (np. odpowiedni dostęp społeczeństwa do pluralizmu poglądów, innowacyjność mediów na unijnym rynku),
  • Sprawiedliwa alokacja zasobów państwowych (np. niezależność mediów publicznych, przejrzystość i uczciwa dystrybucja reklam państwowych).

Opinia publiczna i wniosek KE

Komisja Europejska przedstawi odpowiedni wniosek w trzecim kwartale 2022 roku. Odpowiedzi ws. aktu można udzielać do 21 marca 2022 roku za pośrednictwem  specjalnego portalu „Wyraź swoją opinię”. Akt będzie bazował na zmienionej dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych. W nim ustanawia się zasady niezależności organów regulacyjnych, które tyczą się wyłącznie mediów.

Co więcej, akt będzie promować przejrzystość własności mediów równocześnie podkreślając wolność i brak ingerencji w decyzje redakcyjne. Sama inicjatywa zapowiedziana przez przewodniczącą Komisji skupi się na usuwaniu przeszkód w powstawaniu i funkcjonowaniu usług medialnych i stworzeniu wspólnych ramy rozwijania rynku wewnętrznego w sektorze mediów, aby zagwarantować na nim wolność i pluralizm mediów.


Źródło: Komisja Europejska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF