Kim właściwie jesteś? Przeżyj 100 dni bycia sobą

trampki

Bycie sobą jest wymagające. Rzecz jasna wobec siebie w największej mierze.  Wiesz o tym, jeśli każdego dnia wykonujesz pracę, by żyć życiem, które naprawdę cię uszczęśliwia. To trudne. Każdego dnia stajesz przed wieloma wyborami, które świadomie dokonane sprawiają, że czujesz się wolny lub wprost przeciwnie. Wkręcony w pędzący świat, biegniesz ile sił, nie mając czasu, by się rozejrzeć, nie wiedząc, gdzie jest cel i kim naprawdę jesteś.

Bycie sobą, a więc bycie autentycznym oznacza:
– poczucie dumy
– poczucie szczęścia
– poczucie spójności
– poczucie spełnienia
– poczucie odwagi,
które towarzyszy w życiu prywatnym i zawodowym w 6 obszarach: biznes, miłość, przyjaźń, zdrowie, pasje i misja życiowa.

Gdzie jest Twój scenariusz?

Jeden z najbardziej wpływowych psychologów i terapeutów XX wieku, Carl Rogers używał pojęcia autentyczność, która według niego oznaczała bycie autorem własnego życia.

Postrzegał to jako żmudny proces nieustannego dążenia do równowagi w zaspokajaniu własnych potrzeb, przy jednoczesnym życiu z innymi ludźmi w taki sposób, który spełnia potrzeby tych wzajemnych relacji.

W takim rozumieniu autentyczność wymaga, aby człowiek znał siebie, miał świadomość swoich wewnętrznych stanów emocjonalnych i posiadał zdolność szczerego wyrażania tych emocji wobec innych.

Dla Rogersa oznaczało to umiejętność zachowania swego rodzaju „spójności” [congruency], umożliwiającej „dobre życie”, które według niego wiązało się z większym poczuciem celowości i sensu oraz z nieustannym dążeniem do coraz większej autentyczności w każdym momencie.

Stephen Joseph w „Autentyczność. Jak być sobą i dlaczego jest to ważne”

Życie nie polega na porównywaniu

Czy kojarzycie Helen Keller, która w wieku dwóch lat straciła zarówno wzrok, jak i słuch, a osiągnęła mistrzostwo w walce o prawa osób niepełnosprawnych?  A Joannę D’Arc, która została przywódczynią ludzi w czasach, gdy kobiety kwestionujące autorytety palono na stosach? A Bill Gates? Wyrzucony z college’u zmienił świat i wprowadził ludzkość w erę komputerów, a od 2006 roku, gdy opuścił Microsoft, poświęca znaczną część czasu i zasobów na zwalczanie chorób i poprawę edukacji na całym świecie. John F. Kennedy dzięki wizji człowieka na księżycu, zjednoczył naród i zainicjował epokę lotów kosmicznych. A Martin Luther King, który zainspirował bezkrwawą rewolucję uciskanego społeczeństwa? Kojarzycie, prawda?

Co byś odrzekł, gdybyś usłyszał ode mnie, że masz dokładnie ten sam potencjał, by zmienić świat, jak wspomniani wspaniali ludzie? – pyta Bob Proctor w książce „Zapomnij o pieniądzach i bogać się”.

A gdybyś na przejażdżce spotkał osobę bezdomną? Prawdopodobnie określiłbyś swój potencjał jako wyższy, zgadza się? Gdybym wskazała, Twojego kolegę z podstawówki lub którąś z koleżanek z pracy, czy uznałbyś swój potencjał w porównaniu do ich potencjałów jako równy lub nawet wyższy?

Czy zatem będąc w Nowym Yorku i widząc Ophrę Winfrey lub Marka Zuckerberga  pomyślałbyś, że dysponujesz takim samym potencjałem jak oni? Raczej nie.

Jeśli znasz mechanizm, jedziesz!

Bob Proctor mówi, że zachodzi tu prosty proces warunkowania. Mamy tendencję do oceniania możliwości ludzi na podstawie ich bieżącej sytuacji i osiągniętych aktualnie wyników.

Jeśli obecne wyniki są słabe, zakładasz, że będzie tak już zawsze. Jeśli uznajesz, że są przeciętne, łatwo o diagnozę, że przeciętny poziom zostanie utrzymany w przyszłości. Jeśli zaś widzisz kogoś o wielkich sukcesach lub majątku, uznajesz, że taka osoba dysponuje największym potencjałem.

Taką grę w porównywanie rozgrywamy w głowie, starając się dopasować do jednej z kategorii. W rzeczywistości jednak każda osoba ma ten sam potencjał. Jedyne różnice to te, które powstają w naszych umysłach.

Moją misją jest inspirowanie ludzi do tego, by mieli odwagę być sobą. To dlatego łatwiej mi o uśmiech i siłę, gdy łatwo nie jest. Po prostu wiem, że robię coś ważnego.

Od 1 stycznia nowego roku, każdego dnia, łącznie przez sto dni, na moim profilu będą pojawiały się tematyczne wpisy z cyklu #100dnibyciasoba. Znajdziesz tu https://www.facebook.com/joannajanowiczofficial/ przykłady ludzi znanych, zasady różnych szkół i filozofii, ćwiczenia do praktykowania i moje własne case’y, którymi chcę się z Tobą podzielić.

Czym dla mnie jest bycie sobą?

Nadal to odkrywam. Jeśli zechcesz mi towarzyszyć w tym procesie, zapraszam serdecznie!


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF