#KiszlukRozmawia – Olga Sobieraj, o przedsiębiorczości i nie tylko…

Olga Sobieraj od wielu lat wspiera przedsiębiorczość w Polsce, jest szczególnie zaangażowana w rozwój i wsparcie przedsiębiorczych kobiet. Zaczynała od założenia własnej agencji promocyjnej na 3. roku studiów w Szkole Głównej Handlowej, zarządzała międzynarodową Agencją Marketingową Ogilvy w Polsce oraz wspierała działy marketingu firm w Unii Europejskiej i Rosji. Obecnie jest niezależnym Konsultantem Marketingowym i Sprzedażowym pracującym dla Korporacji, Startupów i Ekspertów, którzy chcą sprzedawać swoje usługi i produkty. Jest również Certyfikowanym Biznesowym Mentorem i Coachem EMCC oraz wykładowcą MBA.  Zapraszamy na wywiad Grzegorza Kiszluka z Olgą.

 

Grzegorz Kiszluk: Olga znamy się wiele lat, od czasów, gdy zarządzałaś Ogilvy w Polsce. Trochę minęło czasu i widzę, że dużo się przez ten czas u Ciebie zmieniło. Czym się teraz zajmujesz? 

Olga Sobieraj: Robię kilka rzeczy biznesowo. Klienci przychodzą do mnie z różnymi wyzwaniami w obszarze strategii marketingowych, strategii sprzedaży czy strategii brandu. Moją rolą jest pokazanie Klientowi szerszej perspektywy, pokazanie tego czego nie widzi. Zatrzymanie Klienta i wspólne przyjrzenie się sytuacji, grupom klientów, do których kieruje swoje usługi lub produkty. Danie innej perspektywy na dane klienta. Przyjrzenie się rynkowi i konkurencji. Wspieram jako niezależny konsultant lub członek Rad Nadzorczych.

Czasem z grupą praktyków marketingowych realizujemy projekt kompleksowo, warsztatowo z zespołem klienta. Diagnozujemy i pomagamy również przejść przez proces zmiany w dziale marketingu, aby wdrożenie strategii było możliwe. Uzupełniamy umiejętności i zasoby zespołu oraz pracujemy nad motywacją i blokadami do działania. Dzięki takiemu holistycznemu podejściu, dział marketingu ma szansę zacząć pełnić bardziej strategiczną rolę w firmie. Zwykle wymaga to pracy od poziomu zarządu – nad przywództwem, jasnym delegowanie zadań i oddawaniem części odpowiedzialności i wpływu zespołowi.

Wierzymy, że wiedza o rynku i produkcie jest u Klienta, a my wnosimy wiedzę o ludziach, ich zachowaniach i motywacjach. My przygotowujemy case studies z rynków zagranicznych i wspólnie z Klientem antycypujemy scenariusze na przyszłość.

Pracuję też ze Startupami czy Konsultantami, na całych procesach mentoringowych, z jasnym celem, który zrealizujemy w trakcie tej współpracy. Wychodzą oni z jasnym planem działania i konkretnymi narzędziami w obszarze dotarcia i pozyskiwania klienta korporacyjnego, wyceniania swoich produktów i usług. Z większą pewnością siebie, motywacją do działania i skutecznością.

Jako Certyfikowany Coach i Mentor Biznesowy, a przede wszystkim wieloletni Lider w korporacjach, wspieram zdolnych, przedsiębiorczych ludzi w budowaniu swojej ścieżki zawodowej. W skutecznym pozycjonowaniu się w firmie lub na rynku.  Lepszym zarządzaniu zespołem i czasem oraz nad pewnością siebie. Żeby szybciej osiągali zamierzony cel, np. awans do zarządu, sprawniejszą współpracę w zespole czy szybsze realizowanie zadań, ale również, żeby wygospodarowali czas na życie prywatne.

 

A z kim współpracujesz?

Z każdą świadomą firmą, konsultantem czy marką, która chce zmienić swoje podejście do klienta i sprzedaży. To czasem oznacza, że muszę szczerze pokazać Klientowi to czego nie widzi, powiedzieć nie to co chce usłyszeć, ale to co powinien usłyszeć. Muszę sprowokować inne myślenie, wybić z dotychczasowego postrzegania własnych produktów, własnego marketingu, a przede wszystkim klienta.

 

Wiem, że poza startupami, dużo działasz w obszarze wpierania Przedsiębiorczych Kobiet. Powiesz o tym więcej.

Przedsiębiorczość jest bliska mojej naturze. I to prawda, że od 6 lat wspieram bardzo aktywnie Przedsiębiorczość w Polsce. I kobiety i mężczyzn. Jestem zaangażowana w kilka inicjatyw, ze szczególnym uwzględnieniem Kobiecej przedsiębiorczości. Jestem mentorką biznesową w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet czy Fundacji Liderek Biznesu. To ważny temat, według badań Global Entrepreneurship Monitor, w czasie Pandemii pogorszyła się wśród kobiet samoocena umiejętności biznesowych. Tylko 51% z nas uważa, że ma wystarczające umiejętności do prowadzenia firmy. Pandemia nie nadszarpnęła zbytnio pewności siebie u mężczyzn – 70% z nich sądzi, że ma pełne kompetencje do kierowania biznesem.

W porównaniu z 2019 r. znacząco spadł udział kobiet prowadzących zarówno młode firmy (młodsze niż 3,5 roku), jak i te dojrzałe. Generalnie spadek jest 30-50%. W przypadku mężczyzn obu tych kategoriach odnotowano za to wzrost.

Ważne jest również to, że wśród kobiet poniżej 24 roku życia aktywność przedsiębiorcza jest MINIMALNA. U mężczyzn utrzymuje się na poziomie 7%.

Więc jak widzisz jest dużo do zrobienia w kwestii wspierania kobiet w biznesie. Nie mówiąc już o wszelkich statystykach Kobiet w zarządach dużych korporacji. Na szczęście powstają dobre inicjatywy…. W Komisji europejskiej podpisano właśnie…. Ze w firmach państwowych, zatrudniających więcej niż 250 osób, 40% mają stanowić kobiety…….

 

Wiem, że zaangażowałaś się również w Econverse Cup, młodzieżową organizację. Skąd pomysł na to i jak znajdujesz na to wszystko czas? 

Tak, od tego roku wspieram również bardzo aktywnie Econverse Cup. Na początku tego roku zgłosił się do mnie Prezes Fundacji Econverse, student Jan Bartkowiak z pytaniem czy jako laureatka nagrody Anioł Biznesu 2021 nie zechciałabym wesprzeć Patronatem pierwszej edycji Econverse Cup. Dodatkowo również jako Juror i Prelegent. Zgodziłam się z przyjemnością, z kilku powodów. Jednego szczególnie. Jak rozmawialiśmy z Janem po raz pierwszy ilość zgłoszeń do konkursu była w proporcji 70% kobiet / 30% mężczyzn. Ogromnie mnie to ucieszyło.

 

Ale co to jest ?

Econverse Cup to dwumiesięczna symulacja tworzenia startupów dla licealistów w trzech miastach, które pozwolą na rozwój lokalnej przedsiębiorczości, relacji, a także kluczowych kompetencji biznesowych wśród 180 młodych Polaków

Oprócz nieodłącznych elementów Econverse: sportowej rywalizacji i mentoringu, Cup składa się również z warsztatów z kluczowych kompetencji biznesowych (Startup School), takich jak design thinking, budowa biznesplanu czy praca w zespole, który ma zapewnić uczestnikom dodatkową okazję na rozwój.

Misją Econverse jest przede wszystkim stworzenie społeczności, która nie boi się mierzyć wysoko i szuka rozwiązań dla problemów współczesnego świata.

Econverse Cup odbędzie się w trzech miastach (Poznań, Warszawa, Wrocław), z Wielkim Finałem w Venture Cafe Warsaw w Warszawie. Wtedy odbędzie się właśnie 2 dniowy hackaton.

Econverse tworzy Fundacja Econverse, zrzeszająca studentów najlepszych uczelni polskich i zagranicznych, takich jak Oxford, London School of Economics, New York University, czy Szkoła Główna Handlowa. Młodzi studenci marzą o zmianie realiów polskiej edukacji i wierzą, że, poprzez promocję przedsiębiorczości, również wśród mniej uprzywilejowanych środowisk, są w stanie w pełni wykorzystać potencjał młodych Polaków. Połączyła ich chęć wspierania zdolnych, ambitnych i przedsiębiorczych młodych ludzi, w rozwoju umiejętności praz pomysłów na biznes.

To przedsięwzięcie jest stworzone przez przedsiębiorczych studentów dla ich młodszych kolegów. Będą mogli oni sprawdzić swoją przedsiębiorczość, poznać nowych ludzi, nowych mentorów. Na czerwcowym finale, na 100 miejsc było ponad 500 zgłoszeń, z czego finalnie 50% stanowiły zgłoszenia młodych kobiet. To młode dziewczyny, które mają od 17 do 20 lat, które chcą zmienić świat, zmienić swoje życie. Chcą się sprawdzić i zobaczyć, czy pomysły które mają i nad którymi pracują zdobędą uznanie zarówno jury, jak i rówieśników – mówi Olga Sobieraj

Według badań przeprowadzonych w ramach platformy „Kierunek – kobieta biznesu”, młode kobiety rzadziej niż mężczyźni chcą zakładać własne firmy, to zaledwie 16% studentek.

Z badań Fundacji Edukacyjnej Perspektywy dotyczącej startupów wynika natomiast, że biznesy kobiece o wiele trudniej niż męskie pozyskuje finansowanie od inwestorów. W startupowym biznesie kobiety w ogóle czuję się dyskryminowane. W tej sytuacji nie dziwi więc fakt, że tylko 38% kobiet angażuje się w działalność startupów vs 62% mężczyzn.

Wspieram w tym roku to przedsięwzięcie jako Juror oraz Anioł Biznesu. W gronie Mentorów i Jurorów są między innymi Michał Kramarz (Google), Piotr Pietrzak (Blik), Jarosław Królewski (Synerise). Gościem specjalnym najbliższej edycji będzie Rafał Brzoska.

15 i 16 grudnia w Warszawie odbędzie się po raz drugi Finał Econverse Cup, jednej z największych młodzieżowych konferencji startupowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest to impreza skierowana do osób w wieku 17-20 lat. Celem wydarzenia jest rozwój i wspieranie przedsiębiorczości wśród ponad setki uczestników z całej Polski, a także stworzenie przestrzeni do nawiązania znajomości z rówieśnikami oraz topowymi mentorami ze świata biznesu.

Młodzi ludzie mają dużo pomysłów, są bardzo kreatywni, potrzebują tylko miejsca, gdzie mogą się spotkać, wymienić pomysłami i wspólnie się zainspirować. Takim miejscem będzie Econverse .

 

Olga Sobieraj.  Od wielu lat wspiera przedsiębiorcze kobiety

Olga Sobieraj od wielu lat wspiera przedsiębiorczość w Polsce, jest szczególnie zaangażowana w rozwój i wsparcie przedsiębiorczych kobiet. Zaczynała od założenia własnej agencji promocyjnej na 3. roku studiów w Szkole Głównej Handlowej, zarządzała międzynarodową Agencją Marketingową Ogilvy w Polsce oraz wspierała działy marketingu firm w Unii Europejskiej i Rosji. Obecnie jest niezależnym Konsultantem Marketingowym i Sprzedażowym pracującym dla Korporacji, Startupów i Ekspertów, którzy chcą sprzedawać swoje usługi i produkty. Jest również Certyfikowanym Biznesowym Mentorem i Coachem EMCC oraz wykładowcą MBA.

Jako konsultant marketingowy, jak doświadczony w zarządzaniu organizacją manager oraz certyfikowany Coach EMCC wspiera Managerów w rozwoju kariery zawodowej i kompetencji liderskich, szczególnie kobiety w korporacjach (również pro bono w ramach np. Fundacji Liderek Biznesu), a także Przedsiębiorców i Przedsiębiorczynie w dedykowanych procesach.

Olga Sobieraj wspiera marketingowo i biznesowo technologiczne startupy (między innymi w MIT EF CE) oraz w ramach Programów Mentoringowych.

Jej wkład i zaangażowanie w świat startup’owy oraz wspieranie przedsiębiorczości zostało nagrodzone tytułem „Anioła Biznesu roku 2021” („Business Angel 2021”), którą to nagrodę otrzymała w publicznym głosowaniu.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF