Lead is king, content is queen. Where is prince?

Przyznacie, że sytuacja, w której królowa zabiega o względy króla, jest niespotykana. Jednak w social media oraz marketingu internetowym nie istnieje pojęcie „niemożliwe”. W celu pozyskania oraz utrzymania wartościowego leada, wszystkie dobre sposoby są dozwolone, a wręcz – pożądane.

We współczesnym online marketingu istnieje coraz więcej nowoczesnych metod, wspierających czynności pozyskania potencjalnego klienta firmy. Jednak w podsumowaniu roku 2014, które przygotował Hubspot, jasno przedstawia się statystyki – aż 42% badanych firm jednomyślnie postawiło na inbound marketing jako główne źródło gromadzenia leadów. Wynika z tego, że marketing treści był głównym sposobem dotarcia do odbiorców w przeciwieństwie do outbound marketingu, który skupia się przede wszystkim na komunikatach wychodzących.

Z kolei najnowsze badanie w kategorii wydatków reklamy, zrealizowane na zlecenie IAB Polska, pokazuje dynamikę wzrostu wartości reklamy cyfrowej (+ 15,7% w roku 2015), której motorem napędowym jest zdecydowanie reklama graficzna z wideo online (33% udziału w torcie reklamowym). Największe inwestycje w ramach tego przekazu informacyjnego należą do branży motoryzacyjnej, a najmniejsze do marek związanych z chemią gospodarczą. To zestawienie prezentuje, jak zmienia się rola królowej (contentu), która wychodzi poza obszar marketingu treści w zdobywaniu króla (leada), korzystając z innych, angażujących metod.

Koniec contentu? 

 

Czy to oznacza, że content treści jest już nieistotny? Oczywiście, że nie. Jest ważny, ale w pewien sposób zmienia się jego przeznaczenie. Marketerzy wiedzą doskonale, że potencjał e-booków czy poradników, do których sięgają czytelnicy, to przykładowe źródła lead nurturingu (dojrzewania leadów), prowadzące do wyodrębnienia określonej, skupionej wokół przekazu, społeczności przyszłych klientów.

Taki użytkownik, zanim podejmie decyzję o zaangażowaniu w markę, musi najpierw oswoić się z produktem czy usługą i sprawdzić ich potencjał. Podobnie sytuacja wygląda z nowym formatem reklamy na Facebooku, której celem nie jest website clicks czy też zaangażowanie w komunikacie. Idea opiera się na Lead Generation (generowaniu leadów), a sam przekaz Lead Ads ma pomóc markom w gromadzeniu adresów e-mail i numerów telefonów od osób zainteresowanych produktem lub usługą komunikacji – wysyłką wiadomości sms czy dedykowanym mailingiem na szeroką skalę.

Odpowiednio zaplanowana strategia, pokonanie niezliczonego tłumu poddanych i dotarcie do jednego, wybranego króla (leada), to prawdziwe wyzwanie. Jednak nawet to nie gwarantuje pełnego sukcesu. Niełatwą sztuką jest, aby Twój subskrybent został wiernym klientem.

10 przykazań komunikacji

 

Dlatego warto przemyśleć i zaplanować odpowiedni dekalog działań, które będą eksplorowane w praktyce:

1. Nie rozdrabniaj się na kilka kanałów. Jest ich wiele, ale wybierz te, które są najbliższe Twojej grupie docelowej. Musisz poprowadzić je prawidłowo od samego początku.

2. Odpowiedz sobie na pytanie – co chcesz osiągnąć? A następnie – jakiego użyć contentu dla swoich odbiorców? Wideo, newsletter, ciekawa grafika, zakochany Mugsy (sticker dostępny w facebookowym czacie) czy informacje biznesowe na LinkedIn?

3. Nie powielaj treści. Twitter i Facebook nie są braćmi. Ten pierwszy zakłada krótkie, zwięzłe relacje, informacje i linki, natomiast drugi tworzy określoną, wypracowaną komunikację wizerunkową.

4. Monitoruj i sprawdzaj króla (leada). Używaj Twitter Analytics, Facebook Insights lub zrób krok dalej- twórz i sprawdzaj treści w jednym narzędziu, takim jak HootSuite czy Sprout Social.

5. Social media to nie „śmietnik” i nie są celem samym w sobie – nie wrzucaj tu wszystkiego. Komunikuj z głową, celuj w to, czego naprawdę chce Twój klient.

6. Nie usuwaj negatywnych opinii – niech hejtują. Lepiej, kiedy komentatorzy zrobią to pod Twoją reklamą niż, mówiąc o Tobie, dadzą upust emocji u konkurencji.

7. Nie wstydź się prosić o opinię, polubienie czy retweeta. Każdy ruch buduje społeczność wokół Twojej marki, pozwala lepiej ją wyszukać i pozycjonować.

8. Bądź cierpliwy – zaangażowanie wymaga poświęcenia, a efekty czasu.

9. Aktywizuj odbiorcę w każdy przekaz, który tworzysz. Zadając pytania, wymagaj odpowiedzi.

10. Bądź otwarty. Mów o tym, czego się uczysz, co/kto jest dla Ciebie inspiracją w działaniu. Szczerość buduje wiarygodność przekazu (szczególnie na LinkedIn).

Mimo różnego przeznaczenia kanałów medialnych, mają one cechę wspólną: budują określoną społeczność, wokół której poruszają się potencjalni klienci.

Personalizacja i integracja

 

Współcześnie niezbędny jest nowoczesny system dotarcia do odbiorcy, który dostaje spersonalizowany i wyselekcjonowany przekaz wiedzy. Social Hub to miejsce skupiające w sobie kanały komunikacji społecznej marki oraz ich uczestników. Co najważniejsze – platformy te nie przeszkadzają sobie wzajemnie (jak to często bywa w sieci), ale uzupełniają bazę informacji o produkcie czy usłudze. SH w nowoczesny sposób zbiera insighty, które następnie wykorzystywane są podczas tworzeniu peronalizowanej treści produktowej.

Social Hub stanowi bardziej uniwersalną formę przekazu informacji, która, dzięki praktycznemu zastosowaniu połączenia strony sprzedaży i treści, umożliwia Ci nieustanny monitoring Twoich odbiorców! Istotne jest w tym przypadku nawiązanie długotrwałej, efektywnej relacji z klientem, dlatego Social Hub agreguje różnorodne treści także z platform ściśle wizerunkowych, jak vlogi czy youtube.

Ważne jest to, aby zrozumieć różnicę między platformą treści, jaką jest SH, a stałą stroną firmową. Połączenie tych dwóch rozwiązań przynosi oczekiwane rezultaty nie tylko wizerunkowe marki, ale przede wszystkim sprzedażowe, zwiększając aktywność i zaangażowanie użytkowników oraz konwersję. Odwołując się do idei artykułu – Social Hub jest jak spotkanie towarzyskie królowych (contentów), których celem jest wzajemna integracja.

 

Where is prince?

 

Księciem w tej historii jest nic innego, jak nawiązana relacja z odbiorcą. Właściwa i efektywna. To owoc dobrego przekazu (królowej/contentu) w stronę wartościowego klienta (króla/leada). 

W tworzeniu odpowiedniej strategii pozyskania odbiorcy pamiętamy, że ciekawy temat to nie wszystko. Musi być podany we właściwy sposób. Sposób, który zapewni trwały, obustronny dialog. Komunikacja b2b czy b2c to przede wszystkim rozmowa z klientem, który pierwszy kontakt z marką nawiązuje poprzez ciekawe, angażujące i wartościowe treści Twojej marki. 

::

Grafika: wordstream.com

Fot. Fotolia/ treenabeena
 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF