...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Marka WINIARY przeciwdziała marnowaniu żywności

29 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności, ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. To dobra okazja, aby sprawdzić, na ile jako społeczeństwo zdajemy sobie sprawę z problemu i co robimy, aby mu przeciwdziałać. Na zlecenie marki WINIARY przeprowadzono badanie 1 , w którym zweryfikowano wiedzę Polaków na temat tego zjawiska. Okazało się, że niemal 60% badanych swoją wiedzę w zakresie marnowania żywności opiera wyłącznie na własnych doświadczeniach. Z tego względu kluczowe są działania edukacyjne, które pomogą Polakom w ograniczaniu marnotrawstwa w gospodarstwie domowym oraz uświadomią na temat dostępnych w tym obszarze narzędzi.

Problem marnowania żywności

W każdej sekundzie do śmieci trafia prawie 153 kg żywności w całym łańcuchu żywnościowym. Łącznie
marnujemy w Polsce 4,8 mln ton żywności rocznie. Jednak nadal nie mamy świadomości skali tego problemu.
Według badania przeprowadzonego przez YOTTA by PG na zlecenie marki WINIARY, 64% osób nie zdaje sobie
sprawy z tego, ile żywności marnuje statystyczny Polak w ciągu roku. Oprócz aspektów społecznych,
ekonomicznych i etycznych, marnotrawienie żywności negatywnie wpływa na środowisko i klimat. Według
Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), rocznie na całym świecie marnuje się
1,3 miliarda ton jedzenia, czego konsekwencją jest emisja 3,3 Gt dwutlenku węgla. Biorąc pod uwagę skalę
tego problemu, przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia może być jednym z najbardziej skutecznych narzędzi w
walce ze zmianami klimatycznymi.

Nadmierny konsumpcjonizm lub złe przyzwyczajenia często prowadzą do tego, że kupujemy znacznie więcej,
niż jesteśmy w stanie spożyć przed upływem terminu ważności żywności. W analizie wykonanej przez YOTTA by
PG wykazano, że najczęściej wyrzucamy produkty szybko psujące się czy tracące swoją świeżość, między innymi
pieczywo (32%), owoce (36%) oraz warzywa (29%). Znaczną część jedzenia, którego się pozbywamy, stanowią
także gotowe, niespożyte posiłki (29%).

Nasza rola w kształtowaniu zrównoważonego społeczeństwa

Jakie działania podejmują polscy konsumenci w celu minimalizacji marnowania żywności? 60% badanych
przyznało, że przed wyjściem do sklepu wcześniej planuje zakupy. Polacy starają się mrozić produkty,
odpowiednio je przechowywać oraz przerabiać na inne posiłki. Jednak tylko 53% z nas systematycznie
kontroluje stan produktów, których termin ważności zbliża się ku końcowi. Ponadto jedynie 25% ze wszystkich
badanych ustawia produkty w szafkach i lodówce według terminów przydatności. 2 Nie tylko więc tracimy
pieniądze na niepotrzebne zakupy, ale także przyczyniamy się do poszerzania problemu. Choć nasza codzienna
domowa aktywność może się wydawać mało znacząca w skali globalnej, to jednak ma ogromny wpływ na
kształtowanie świadomości oraz postaw naszych domowników i ludzi wokół nas. Każdy krok w dążeniu do
bardziej ekologicznego stylu życia, od segregacji śmieci po ograniczanie marnotrawstwa żywności, jest istotny.
Dzięki temu nie tylko dajemy przykład do naśladowania, ale także inspirujemy innych do działania.
Indywidualne wysiłki każdego z nas mogą przyczynić się do stworzenia bardziej zrównoważonego i
ekologicznego społeczeństwa.

1 Badanie typu Omnibus przeprowadzone przez YOTTA na panelu Internetowym Ariadna na zlecenie marki WINIARY.
Badanie przeprowadzono w dniach 1-3.09.2023 r. na reprezentatywnej próbie Polaków, wielkość próby N=1064.
2 j.w.

Jadłodzielnie: Wspólna Walka z Marnotrawstwem Żywności w Polsce
W sytuacji, kiedy mamy nadmiar produktów w lodówce, możemy podzielić się nimi z innymi! Foodsharing to
inicjatywa mająca na celu ograniczenie marnowania żywności i wsparcie tych, którzy szczególnie jej potrzebują.
Prawie 60% badanych deklaruje potrzebę udziału w ograniczeniu marnowania jedzenia. 3 WINIARY od
dłuższego czasu podejmuje działania w kierunku zmiany tej kwestii. We współpracy z Fundacją CHOPS
aktywowano 12 jadłodzielni, nad którymi opiekę sprawują lokalni partnerzy. Pierwsza placówka została
uruchomiona w Kaliszu, miejscu powstania marki WINIARY. W jadłodzielniach znajdziemy specjalnie oznaczone
lodówki i szafki rozmieszczone w strategicznych punktach miast, takich jak uczelnie, urzędy, akademiki i bazarki,
ułatwiając dostęp do nich zarówno sklepom, restauracjom, jak i zwykłym mieszkańcom. To miejsca, gdzie
można pozostawić nadmiar jedzenia, który inaczej uległby zmarnowaniu. Każda z nich posiada swojego
dedykowanego opiekuna, który aktywnie współpracuje z lokalnymi dostawcami i władzami, zapewniając
regularne uzupełnienie zapasów. Na stronie WINIARY dostępna jest mapa wszystkich jadłodzielni w Polsce oraz
dedykowane konsumentom poradniki na temat produktów, którymi można się dzielić.

Nie marnuj, smakuj i ucz się z WINIARY

Poprzez działania podjęte w ramach programu „Pomagamy w Gotowaniu i Niemarnowaniu”, WINIARY
promuje sposoby walki z marnowaniem żywności. Oferuje między innymi wskazówki, które pomogą w lepszym
planowaniu posiłków, tworzeniu list zakupów oraz wybieraniu odpowiedniego sposobu ich przygotowania: Jak
nie marnować – porady i inspiracje | WINIARY. Przydatnym udogodnieniem w tym obszarze jest narzędzie
online My Menu Plan. Umożliwia stworzenie spersonalizowanego planu posiłków opartego na indywidualnych
preferencjach żywieniowych, tak aby przygotowywać pyszne i pożywne dania, jednocześnie eliminując z diety
te, których należy unikać. Na portalu dostępne są też sugestie dotyczące zamienników, których można użyć w
przypadku braku konkretnego składnika. Dzięki temu możemy w pełni wykorzystać zawartość naszej lodówki,
unikając konieczności zakupu nowych produktów. A wsparcia w poszukiwaniu interesujących nas dań dostarczy
jedyny w swoim rodzaju – chatbot WINIAREK.

Jak wskazują najnowsze wyniki badania firmy, aż 24% badanych nie wie, co oznacza formuła „Najlepiej spożyć
przed…”, natomiast 23% osób nie rozumie oznaczenia „Najlepiej spożyć do…” 4 . Konsumenci mają problem z
ich odróżnieniem. Określenie "Najlepiej spożyć do" wskazuje na datę przydatności do spożycia, czyli termin, do
którego konsumpcja produktu jest bezpieczna i nie zagraża zdrowiu. Z kolei "Najlepiej spożyć przed" odnosi się
do daty minimalnej trwałości produktu. W związku z potrzebą edukacji w tym zakresie, od 2021 roku marka
WINIARY wspólnie z Too Good To Go kształtuje postawy w dziedzinie poprawnego rozumienia etykiet.
WINIARY dołączyło również do kampanii „Często Dobre Dłużej”. Na opakowaniach swoich wybranych
produktów umieszcza oznaczenia „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj”, które zachęcają, by przy użyciu tych trzech
zmysłów zweryfikować, czy produkt po upływie daty minimalnej trwałości wciąż jest dobry do spożycia.
Program WINIARY „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu żywności" będzie kontynuowany i rozwijany w
najbliższej przyszłości. Więcej informacji o kampanii oraz inspiracje do działań mających na celu ograniczenie
marnowania jedzenia można znaleźć na stronie https://www.winiary.pl/pomagamy-w-gotowaniu-i-
niemarnowaniu.

***
O marce WINIARY

WINIARY łączą to, co najlepsze w tradycji polskiej kuchni z nowoczesnym podejściem do gotowania. Marka towarzyszy
Polakom już od ponad 80 lat, kiedy to na terenie dawnej osady Winiary pod Kaliszem powstała Fabryka WINIARY. W ofercie
ma ponad 230 produktów, a wśród nich m.in. zupy, pasty, majonezy, buliony, sosy, dania gotowe, przyprawy, galaretki,
kisiele czy budynie. Marka WINIARY inspiruje, dostarcza pyszne i proste w przygotowaniu przepisy oraz dzieli się wiedzą na
temat zbilansowanych i wartościowych potraw. Serwis internetowy winiary.pl jest jedną z najpopularniejszych stron
kulinarnych w Polsce i największym polskim serwisem kulinarnym prowadzonym przez markę. Od 2020 roku WINIARY
angażują się również w działania na rzecz niemarnowania żywności, realizując szeroką kampanię „Pomagamy w gotowaniu i

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF