Marki z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 osiągnęły łączną wartość 5 bilionów USD

112

Kluczowe znaczenie dla odbudowy firm po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 mają inwestycje w marketing i budowanie marek. Najważniejszymi motorami wzrostu są innowacyjność i kreatywność, a dodatkowy wzrost wartości marek z rankingu BrandZ Top 100 wyniósł 277 mld USD. Amazon zachował pozycję nr 1 – na tę markę przypada aż 1/3 łącznego wzrostu wartości portfela marek z rankingu Top 100. Do rankingu po raz pierwszy weszła marka TikTok, która uplasowała się na miejscu 79.

Mimo skutków gospodarczych, społecznych i indywidualnych wywołanych pandemią COVID-19 łączna wartość najcenniejszych marek świata wzrosła o 5,9% – taki wniosek płynie z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2020, którego wyniki ogłosiły dzisiaj firmy WPP oraz Kantar. Łączna wartość marek należących do Top 100 sięgnęła 5 bilionów USD, czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii. Licząc od roku 2006, kiedy łączna wartość marek po raz pierwszy osiągnęła pułap 1 biliona USD, wzrost w ramach Top100 wyniósł 245%.

Marki, które zakwalifikowały się do pierwszej setki najcenniejszych marek świata (Top 100), udowodniły, że w dobie obecnego kryzysu są bardziej odporne i mniej zmienne niż podczas światowego kryzysu gospodarczego w latach 2008–2009, a ich wartość w ciągu ostatniego roku wzrosła o kolejne 277 mld USD. Portfele silnych marek z rankingu BrandZ nadal osiągały lepsze wyniki niż reszta rynku, w tym także w ramach indeksów S&P 500 oraz MSCI World Index, a w trakcie obecnego kryzysu odnotowały mniejsze spadki wartości w porównaniu ze średnią ogólnoświatową.

W rankingu wykorzystano dane z wycen, w tym także ceny akcji z kwietnia 2020 r., co pozwoliło na uwzględnienie również skutków pandemii COVID-19. Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etapu kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności. Przed rozpoczęciem globalnej epidemii koronawirusa łączna wartość marek należących do Top100 rankingu BrandZ miała – według przewidywań – wzrosnąć o 9%.

Amazon utrzymał pozycję nr 1 i nadal jest najcenniejszą marką na świecie, której wartość wzrosła o 32% do 415,9 mld USD. Po raz pierwszy do rankingu BrandZ Global Top 100 Amazon zakwalifikował sie w roku 2006, a od tamtego czasu wartość tej marki wzrosła o niemal 100 mld USD, co stanowi jedną trzecią łącznego wzrostu wartości w obrębie Top 100.

W czołówce rankingu nadal dominują marki technologiczne – na te marki przypada ponad jedna trzecia (37%) łącznej wartości marek w zestawieniu Top 100, a ich sumaryczny wzrost wynosi 10%. Marka Apple zachowała pozycję drugiej najcenniejszej marki świata (+14%, wartość: 352,2 mld USD), natomiast Microsoft odzyskał miejsce trzecie (+30%, wartość: 326,5 mld USD), wyprzedzając Google (+5%, wartość: 323,6 mld USD) zajmującego miejsce nr 4. Ten wynik Microsoft zawdzięcza rozwojowi ekosystemu miejsca pracy bazującego na chmurze obliczeniowej i obejmującego Office365 i Microsoft Teams, co pozwala użytkownikom pracować „tak jak zwykle” nawet wtedy, gdy są zamknięci w domach wskutek pandemii.

Jedną czwartą tegorocznego rankingu Top 100 stanowią marki azjatyckie, a 17 spośród nich pochodzi z Chin. Najcenniejszą marką chińską okazał się Alibaba (+16%, nr 6, wartość: 152,5 mld USD), a gigant oferujący usługi internetowe Tencent (+15%, nr 7, 151 mld USD) uplasował się tuż za nią.

Tegoroczny ranking BrandZ Top 100 dowodzi, że kluczowymi motorami wzrostu są innowacje i kreatywność, ponieważ ludzie spędzają coraz więcej czasu w Internecie. Jedna z najbardziej ekscytujących nowych marek – sieć społecznościowa TikTok umożliwiająca przekazywanie krótkich filmików wideo (nr 79, wartość: 16,9 mld USD) – zajęła najwyższe miejsce wśród nowości w tegorocznym rankingu dzięki temu, że oferuje lekkie, rozrywkowe treści pochodzące od użytkowników.

Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat, ponieważ firmy rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności. Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną, co wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem.

David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz Dyrektor BrandZ

Najcenniejsze marki świata wg rankingu BrandZ Top 10 za rok 2020

Pozycja w 2020 r. Marka Kategoria Wartość marki w 2020 r. (mld USD) Zmiana wartości marki Pozycja w 2019 r.
1 Amazon Handel detaliczny 415,855 32% 1
2 Apple Technologie 352,206 14% 2
3 Microsoft Technologie 326,544 30% 4
4 Google Technologie 323,601 5% 3
5 Visa Płatności 186,809 5% 5
6 Alibaba Handel detaliczny 152,525 16% 7
7 Tencent Technologie 150,978 15% 8
8 Facebook Technologie 147,190 -7% 6
9 McDonald’s Fast food 129,321 -1% 9
10 MasterCard Płatności 108,129 18% 12

 

Sektor handlu detalicznego osiągnął bardzo dobre wyniki i najszybszy wzrost wartości marek (21%), przede wszystkim za sprawą głównych graczy na rynku e-commerce. Wśród 20 najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się: Netflix (+34%, wartość: 45,9 mld USD) – wzrost o osiem miejsc na pozycję nr 26, Instagram (+47%, wartość: 41,5 mld USD) – wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29, LinkedIn (+31%, nr 43, wartość: 29,9 mld USD) oraz Xbox (+18%, wartość: 19,6 mld USD), który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.

Marki z sektora handlu detalicznego Amazon, Alibaba oraz JD (+24%, nr 52, wartość: 25,5 mld USD) w trudnych czasach wykazały się innowacyjnością i zwinnością, podobnie jak bardziej tradycyjne marki z tego sektora, jak np. Walmart (+24%, nr 27, wartość: 45,8 mld USD), który zainwestował w budowanie swojego potencjału w kanale handlu elektronicznego.

Marki znalazły także nowe, kreatywne sposoby na budowanie kontaktu z konsumentem, wzmacnianie zaufania oraz tworzenie więzi, zwłaszcza w sektorze zdrowia i odnowy biologicznej. Firma odzieżowa Lululemon (+40%, wartość: 9,7 mld USD) była jedną z najszybciej rosnących marek – punkt ciężkości jej działań przesunął się z segmentu odzieży inspirowanej jogą na odzież nadającą się do noszenia w pracy, a marka zaoferowała także zajęcia online dla osób ćwiczących w domu.

Kluczową siłą napędową wzrostu w tegorocznym rankingu Top 100 i sposobem na przeciwdziałanie spadkowi okazały się innowacje. Ważną cechą najcenniejszych marek na świecie jest również kreatywność. Firmy takie jak Amazon, Apple czy Google to technologiczne giganty, które nieustannie wprowadzają innowacje i z powodzeniem łączą je z kreatywnością, co pozwala im nadal odgrywać ważną rolę w życiu konsumentów i ułatwiać im wybór.

Doreen Wang,  Global Head of BrandZ w firmie Kantar

Najważniejsze trendy wynikające z tegorocznego badania BrandZ Global Top 100:

  • W tym roku marka MasterCard po raz pierwszy weszła do pierwszej dziesiątki marek (Top 10) dzięki dobrym wynikom finansowym, wspieranym przez rosnącą wartość marki, szczególnie jeśli chodzi o angażowanie konsumentów: MasterCard skuteczne wpisuje się w „ekosystem” codziennego życia i skutecznie buduje bliską relację emocjonalną z konsumentami dzięki ukierunkowanemu pozycjonowaniu.
  • W pierwszej setce (Top100) znalazło się pięć nowych marek, na czele z chińską marką rozrywkową TikTok. Oprócz niej do rankingu dostały się: UnitedHealthcare (nr 86, wartość: 15,8 mld USD), Bank of China (nr 97, wartość: 13,7 mld USD), Lancôme (nr 98, wartość: 13,6 mld USD) oraz Pepsi (nr 99, wartość: 13,3 mld USD).
  • Budowanie ekosystemów stało się trendem w globalnym biznesie. Już drugi rok z rzędu marka Haier (nr 68, wartość: 18,7 mld USD) jest liderem wśród marek ekosystemów tzw. „Internetu rzeczy”.
  • Stany Zjednoczone to kraj pochodzenia ponad połowy marek w Top 100. Marki azjatyckie stanowią z kolei jedną czwartą rankingu Top 100, przy czym 17 z nich wywodzi się z Chin (w tym Alibaba i Tencent z pierwszej dziesiątki – Top 10), a dwie z Japonii (Toyota oraz NTT).
  • Nowy luksus bazuje na zrównoważonym rozwoju – młodsi konsumenci oczekują cech związanych z luksusem pod warunkiem, że towarzyszą im ekologicznie pozyskiwane materiały i mniejsza ilość materiałów opakowaniowych. W tym roku do Top 100 zakwalifikowały się cztery marki luksusowe, na czele z Louis Vuitton (+10%, nr 19, wartość: 51,8 mld USD).

Raport, rankingi najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 można pobrać tutaj oraz za pośrednictwem witryny Brandz.com. Raport globalny, rankingi, wykresy, artykuły i wiele innych materiałów można uzyskać również za pośrednictwem aplikacji BrandZ. Aplikacja BrandZ zawiera te same funkcje dla wszystkich raportów regionalnych BrandZ. Wersję dla Apple IOS oraz wszystkich urządzeń z systemem Android można pobrać bezpłatnie na stronie www.brandz.com/mobile, można też wyszukać BrandZ w sklepach z aplikacjami iTunes lub Google Play.


Źródło: informacja prasowa Kantar

Komentarze
Ładowanie...