Nowa kampania edukacyjna „Porozmawiajmy Mamo” przełamuje tabu rozmów o menstruacji

128

Temat dojrzewania i miesiączki wciąż wywołuje poczucie wstydu, również wśród kobiet – wynika z badań jakościowych, przeprowadzonych wśród mam i ich nastoletnich córek przez instytut Kantar Millward Brown na zlecenie firmy Sanofi. W odpowiedzi na to niepokojące zjawisko, startuje ogólnopolska kampania edukacyjna „Porozmawiajmy Mamo”, której celem jest wsparcie mam w prowadzeniu szczerych i nieskrępowanych rozmów z córkami na temat dojrzewania i pierwszej miesiączki.

Wyniki badania  „Młode Kobiety”, zrealizowanego w 2018 r. wyraźnie pokazują, że nastolatki wstydzą się poruszać temat menstruacji, a rodzice nie wiedzą jak rozpocząć i poprowadzić taką rozmowę. Dojrzałe kobiety często są już tak oswojone z tą kwestią, że nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo ich córki potrzebują rozmowy, informacji i to właśnie od najbliższej osoby. Odpowiedzialność za edukację seksualną jest często świadomie przenoszona przez rodziców na szkołę. Młode dziewczyny jednak niechętnie korzystają z takich lekcji. Czują się skrępowane, kiedy o tak wstydliwym dla nich temacie opowiada im obca osoba.

Firma Sanofi, której misją zgodnie z hasłem „Empowering Life” jest wspieranie pacjentów w zdrowotnej podróży przez życie, zainicjowała kampanię mającą na celu przekazanie mamom pomocnych narzędzi do rozmowy z córką na temat menstruacji. Wsparcie obejmuje zarówno obszar zmian fizjologicznych, jak również związanych z psychiką i emocjami młodej, dojrzewającej kobiety. Wierzymy, że kampania okaże się realnym wsparciem dla wielu Polek, bo silna i mądrze wprowadzająca córkę w dorosłość matka to silna i mądra, odważnie krocząca przez świat córka.

Kampania „Porozmawiajmy Mamo” zainaugurowana została konferencją prasową oraz debatą ekspercką z udziałem pedagożki i edukatorki seksualnej Agnieszki Góreckiej, wiceprezeski Fundacji Edukacji Społecznej, Kamili Raczyńskiej-Chomyn, szkoleniowca, edukatorki seksualnej, obecnej w kanałach społecznościowych jako „Pani Miesiączka” oraz Magdaleny Różczki, znanej aktorki i mamy dwóch córek. Inauguracji projektu towarzyszyło symboliczne odsłonięcie w przestrzeni miejskiej przy ul. Koszykowej 64 muralu, autorstwa Anny Moderskiej, rysowniczki magazynu Kosmos dla Dziewczynek.

W ramach działań edukacyjnych powstała platforma www.porozmawiajmymamo.pl, na której mamy mogą znaleźć materiały eksperckie oraz porady przygotowujące je do prowadzenia rozmów z córkami na temat dojrzewania. Z okazji Dnia Kobiet zainicjowana zostanie akcja hasztagowa pod hasłem #porozmawiajmymamo w mediach społecznościowych. Na jesień zaplanowany jest cykl webinarów, dzięki którym mamy będą mogły sukcesywnie zgłębiać swoją wiedzę na temat dojrzewania i rozmowy z córką, poprzez bezpośredni kontakt z ekspertami.

W prowadzeniu działań komunikacyjnych dla kampanii, firmę Sanofi wspiera agencja Compass PR, platformę www.porozmawiajmymamo.pl przygotowała agencja reklamowa Leo Burnett, za aktywności w kanale społecznościowym Facebook odpowiada agencja DWL, zaś koordynacją działań reklamowych zajmuje się dom mediowy Mindshare Polska.

Inicjatorem ogólnopolskiej kampanii „Porozmawiajmy Mamo” jest firma Sanofi, producent leku No-Spa®. Partnerem merytorycznym akcji jest Fundacja Edukacji Społecznej.