Ogłoszenia na LinkedIn – kandydat w czasach COVID-19
Jak liczba ogłoszeń na LinkedIn wpływa na rynek pracy? Co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?
Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy patrząc na ogłoszenia o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, które pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego, liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju – można dzięki nim dostrzeć jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii lub z miesiąca na miesiąc , a co za tym idzie, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy.
Ogłoszenia o pracę – popyt na kandydatów
Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznacza, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnym w tym, jak się pozycjonują oraz w wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego coraz częściej firmy korzystają przy rekrutacji. Jak to zrobić? Sprawdź nasz ATS Guide. Dla spójności swojego profilu kandydata dobrze jest też dostosować zarówno swoje dokumenty aplikacyjne, jak i profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.
Ogłoszenia na LinkedIn w Polsce
Pierwsze tygodnie pandemii w Polsce były związane z dość dużym spadkiem liczby ogłoszeń o pracę, który trwał ponad miesiąc. Na początku maja sytuacja nieco się polepszyła i aż do lipca poziom ofert pracy na LinkedIn był wyższy niż w marcu. Od tamtej pory utrzymuje się ogólna tendencja spadkowa, która co jakiś czas przerywana jest okresowymi wzrostami. Pod koniec 2020 roku nastąpił znaczny spadek, ale od początku 2021 obserwujemy silny wzrost – Tydzień 17 przyniósł najwyższy wynik od początku pandemii!
Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 210,087 (Tydzień 17. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 118 044 (Tydzień 2. – 2021)
Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, powodzeń, opinii i przewidywań. Poniżej przykład z branży konsumenckiej:
W 2020 musieliśmy zmienić strategię i położyć większy nacisk na e-commerce, który dotychczas nie był dla nas bardzo istotny. Obecnie jest priorytetem. Wyniki sprzedaży nie są idealne, ale w naszym oddziale są satysfakcjonujące.
Key Account Manager / Branża konsumencka
Tydzień 15. (2020) vs 20. (2021)
Najobszerniejszy ranking, który prowadzimy to porównanie danych z 15. (pierwszego tygodnia obserwacji 36 krajów 2020 roku) i każdego kolejnego tygodnia. W porównaniu z tygodniem 15., w 20. tygodniu 2021 roku Polska zajęła 27. miejsce: opublikowano o 33 178 ogłoszeń więcej (+21,67%) niż na początku pandemii COVID-19. Oznacza to, że wreszcie, po roku jej trwania wróciliśmy do poziomu ogłoszeń na LinkedIn sprzed jej początku – jest ich nawet więcej. Tendencja ta na razie nie jest widoczna w całej Europie, gdzie na LinkedIn wciąż jest mniej ofert niż rok temu.
Tydzień 19. vs 20. (2021)
W tym tygodniu liczba polskich ogłoszeń na LinkedIn wyniosła o 14 716 ogłoszeń mniej (-7,32%) niż w zeszłym tygodniu. Taki wynik daje nam 32. miejsce w Europie.
Polska i kraje ościenne
W 20. tygodniu 2021 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:
- Niemcy: +38,81%
- Słowacja: +4,92%
- Litwa: +3,89%
- Czechy: +3,37%
- Ukraina: +2,34%
- Polska: -7,32%
dodatkowo:
- Dania: +3,15%
- Szwecja: -6,09%
Polska a Europa Zachodnia
Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z 15. tygodniem 2020 roku, w tym tygodniu Polska jest na 27. miejscu w rankingu 36 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję piątą (+21,67%). Pierwsze miejsce zajmuje Belgia (+50,06), a na ostatnim znajdują się Niemcy ze spadkiem rzędu -20,30%.
W porównaniu obecnego tygodnia z poprzednim najwyższe miejsce w Europie Zachodniej zajmują Holandia (+502,69%), a najniższe Szwajcaria ze spadkiem o 19,20%. Polska znajduje się na czwartym miejscu w porównaniu z Europą Zachodnią: -7,32%.
Ogłoszenia na LinkedIn w Europie
W tym tygodniu 63% krajów europejskich zanotowało wzrost liczby ogłoszeń publikowanych na LinkedIn (to o 15% mniej, niż w zeszłym tygodniu). W tym tygodniu popyt na kandydatów wzrósłł, ale nie zmienia to faktu, że rynek wciąż jest bardzokonkurencyjny. Upewnij się więc, że masz dobrą strategię poszukiwania pracy. Pamiętaj przede wszystkim o dostosowaniu CV do ATS i ofert, na które aplikujesz i korzystaniu ze wszystkich czterech nakałów poszukiwania pracy.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w której znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa, czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals.
Pełny raport z tygodnia 20. ukaże się w sobotę 22 maja po południu na www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals.
Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto nas obserwować na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.
Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels
O Market Signals
Od marca roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozrzeszyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecne śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, które pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.
Dodatkowo rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, powodzeń, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.
Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.