On-demand! Cyfrowość na żądanie – trend czy trendy?

Czasy, gdy zastanawialiśmy się, czy warto inwestować w digitalizację procesów marketingowych, rozwijać cyfrowe ścieżki zakupowe, kanały dotarcia czy wykorzystywać najnowsze technologie w customer experience – minął. Wciąż aktualne pozostaje jednak pytanie, jak robić to skutecznie. Szybko zmieniające się zachowania konsumentów są ściśle powiązane z rewolucją cyfrową społeczeństwa, a marketing i sprzedaż muszą za nią nadążyć.
Szybko, na żądanie, od ręki – potrzeba natychmiastowego dostępu do treści, produktów czy usług to dziś nasza rzeczywistość. Do tego przyzwyczaili się odbiorcy i tego od nas, jako marek, oczekują. Zwłaszcza, że niemal wszyscy konsumenci mają pod ręką nieograniczone źródła wiedzy, które pozwalają również na spontaniczne decyzje zakupowe. Mowa oczywiście o telefonach komórkowych i internecie.
Cyfrowa ścieżka, z której nie ma odwrotu
Na początek garść informacji, które w raporcie “Dekada rynku e-commerce w Polsce 2023” zebrała e-Izba:
- Regularnie z Internetu korzysta 84% Polaków, a kupuje online 78%.
- Każdy internauta za pośrednictwem Internetu wykonuje co najmniej jedną z aktywności około zakupowych, czyli:
- poszukuje informacji o produktach i usługach,
- czyta opinie,
- poszukuje inspiracji zakupowych,
- porównuje ceny i oferty,
- szuka promocji, kupuje,
- płaci,
- dzieli się opinią o zakupie,
- śledzi swoje zamówienia.
- Obecnie 77% społeczeństwa posiada smartfona, a 70% Polaków wybiera płatności w formie pay-by-linków.
Zarówno marketerzy, jak i sprzedawcy muszą więc przenieść większość swoich działań do świata online. Nie bez powodu w marketingowym slangu krąży powiedzenie “trend is a friend”. Jeśli chcemy skutecznie dotrzeć do naszych odbiorców, musimy znać ich aktualne potrzeby, a te często idą w parze z najnowszymi trendami. Rozwiązania cyfrowe są tak powszechne, że jeśli marki nie ma w internecie, to może jej nie być wcale.
Jednak tworzeniu digitalowych produktów lub oferowaniu usług powinno towarzyszyć skupienie się na strategiach i interakcjach online.
Jak mądrze wprowadzić marketing i sprzedaż w świat digitalizacji?
Przede wszystkim – bądź online! Dziś nie wystarczy fasada w postaci strony internetowej. Musisz działać aktywnie. Pokazuj się w social mediach, wykorzystaj potencjał Instagrama, Tik-Toka, Linkedina.
Komentuj, udostępniaj, twórz angażujące treści. Postaw na content wideo, interaktywne i digitalowe rozwiązania. Uchyl rąbka tajemnicy i pokaż, jak pracujesz na co dzień. Twoje działania w świecie online to potwierdzenie oferty, którą kierujesz do klientów. Zaplanuj wartościowe treści, świadomie prowadź Twojego odbiorcę przez zaprojektowany lejek marketingowy.
Poznajcie się: marketing mobilny i…
Skoro wiemy już, ile osób porusza się każdego dnia po różnych zakątkach internetu, to możemy wykorzystać je w praktyce. I postawić na marketing mobilny. Na czym dokładnie polega? Na promowaniu produktów oraz usług za pomocą takich urządzeń, jak smartfony lub tablety. Wykorzystanie tych nośników umożliwia skuteczne targetowanie i dopasowanie przekazu do odpowiednich grup odbiorców. W końcu, możemy wykorzystać go do:
- personalizacji oferty dla klientów,
- wykorzystania informacji o ich lokalizacji,
- poznania preferencji zakupowych.
Dzięki gromadzeniu i wykorzystywaniu tych danych masz szansę skuteczniej docierać do odpowiednich grup odbiorców i stymulować sprzedaż. Wykorzystaj to!
…i rynek e- (a nawet q!) commerce
To najnowszy trend w sprzedaży. Q-commerce to dostarczanie i sprzedawanie szybkie (ang. quick) i na żądanie (ang. on-demand).
Według raportu PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” w ciągu najbliższych 5 lat jego wartość zwiększy się dwukrotnie – z 97 mld do 187 mld zł!
To nowy model sprzedaży online, w którym liczy się czas – oczywiście jak najkrótszy, maksymalnie do 30 minut. Jest szczególnie rozwijany w branży FMCG, ale w ten trend wpisują się wszystkie cyfrowe produkty, dostępne zaraz po zakupie, np. ebooki, kursy, programy, aplikacje czy nagrody do wykorzystania w akcjach wsparcia sprzedaży, jak eVoucher Pluxee Nagroda czy przedpłacone karty wirtualne Pluxee Nagroda.
Jeśli cyfrowe to też… nagrody!
Dają swobodę nieograniczonego wyboru, są dostępne “od ręki”, 24/7, w dowolnym miejscu i czasie. To niekwestionowane przewagi produktów cyfrowych nad analogowymi, które tak cenią klienci. Nie będzie wielkim odkryciem, jeśli przyznamy, że smartfony mamy dziś przyklejone do ręki. Online możemy załatwić praktycznie wszystko: od dokonania szybkich transakcji, po odbiór wyników badań przez… pracę zdalną. Trend cyfrowości postępuje bardzo szybko i to się już nie zmieni.
Widać go także w obszarze nagradzania w ramach akcji marketingowych, wspierających sprzedaż, takich jak konkursy, loterie, programy motywacyjne oraz lojalnościowe. I to nie tylko tych do klientów indywidualnych, ale również sektora B2B. Takie akcje mogą być kierowane także do kontrahentów i partnerów biznesowych. Dla 80,4% badanych nagrody pieniężne są największą zachętą do wzięcia udziału w akcji promocyjnej. Z kolei aż 71,4% osób, które wzięły w nich udział, uważa właśnie cyfrowe nagrody za najbardziej atrakcyjne i motywujące do zaangażowania.
Patrz przez pryzmat odbiorców
Zgłębiasz tajniki wykorzystania sztucznej inteligencji, ale Twoja aplikacja nie pozwala użytkownikom na sprawne korzystanie z podstawowych funkcjonalności? Głową jesteś w metaverse, a klienci nie mogą skontaktować się z Tobą przez czat, doczekać się odpowiedzi na socjalach, a infolinia jest nieaktywna?
Widowiskowe rozwiązania zostaw na później – w pierwszej kolejności zaopiekuj się podstawami. Cyfrowe technologie w Twoim biznesie mają służyć nie tylko Tobie, ale przede wszystkim Twoim odbiorcom.
Aplikacja mobilna jest dziś wizytówką
Aplikacja, w której userzy mogą błyskawicznie sprawdzić stan konta i historię transakcji, wyszukiwać miejsca, gdzie chcą dokonać zakupu, filtrować produkty i zarządzać preferencjami to dziś „must have” każdego biznesu. Do tego intuicyjny interfejs, łatwość obsługi i dostęp do portfolio produktów.
Ma być komfortowo, prosto, szybko i…przyjemnie. Taka jest właśnie najnowsza aplikacja mobilna Pluxee, fintechu działającego w obszarze HR, marketingu i sprzedaży. Pluxee wprowadza zupełnie nową kategorię w świecie benefitów pracowniczych oraz narzędzi zwiększających sprzedaż – karty na przyjemności codzienności. Użytkownicy kart przedpłaconych Pluxee w aplikacji mogą zarządzać dostępnymi środkami i korzystać z płatności bezgotówkowych, które dają im wolność wyboru.
Justyna Klimuk
Kierownik Zespołu Marketingu ds. Segmentu Rozwoju Biznesu Pluxee Polska
Jestem liderką z 17 letnim doświadczeniem w marketingu i sprzedaży. W swojej codziennej pracy wykorzystuję umiejętności z zakresu strategicznego planowania, transformacji struktur i optymalizacji procesów. W Pluxee Polska, z którym jestem związana od 5 lat, odpowiadam za zarządzanie kategorią rozwiązań wspierających marketing, sprzedaż oraz rozwój biznesu partnerskiego i konsumenckiego. Dużo uwagi poświęcam na budowanie profitowości rozwiązań oraz relacji z klientami i partnerami biznesowymi. Z przyjemnością zajmuję się rozwojem nowoczesnych usług cyfrowych, w tym takich rozwiązań jak wirtualna karta i platforma eVoucher Pluxee Nagroda. Wcześniej byłam związana zawodowo z branżą ICT, pracowałam dla takich firm jak: Microsoft, ProofHQ oraz Sage.