On-demand! Cyfrowość na żądanie – trend czy trendy?

Czasy, gdy zastanawialiśmy się, czy warto inwestować w digitalizację procesów marketingowych, rozwijać cyfrowe ścieżki zakupowe, kanały dotarcia czy wykorzystywać najnowsze technologie w customer experience – minął. Wciąż aktualne pozostaje jednak pytanie, jak robić to skutecznie. Szybko zmieniające się zachowania konsumentów są ściśle powiązane z rewolucją cyfrową społeczeństwa, a marketing i sprzedaż muszą za nią nadążyć. 

Szybko, na żądanie, od ręki – potrzeba natychmiastowego dostępu do treści, produktów czy usług to dziś nasza rzeczywistość. Do tego przyzwyczaili się odbiorcy i tego od nas, jako marek, oczekują. Zwłaszcza, że niemal wszyscy konsumenci mają pod ręką nieograniczone źródła wiedzy, które pozwalają również na spontaniczne decyzje zakupowe. Mowa oczywiście o telefonach komórkowych i internecie.

Cyfrowa ścieżka, z której nie ma odwrotu

Na początek garść informacji, które w raporcie “Dekada rynku e-commerce w Polsce 2023” zebrała e-Izba:

  • Regularnie z Internetu korzysta 84% Polaków, a kupuje online 78%.  
  • Każdy internauta za pośrednictwem Internetu wykonuje co najmniej jedną z aktywności około zakupowych, czyli:
    • poszukuje informacji o produktach i usługach, 
    • czyta opinie, 
    • poszukuje inspiracji zakupowych, 
    • porównuje ceny i oferty, 
    • szuka promocji, kupuje, 
    • płaci, 
    • dzieli się opinią o zakupie,
    • śledzi swoje zamówienia.
  • Obecnie 77% społeczeństwa posiada smartfona, a 70% Polaków wybiera płatności w formie pay-by-linków.

Zarówno marketerzy, jak i sprzedawcy muszą więc przenieść większość swoich działań do świata online. Nie bez powodu w marketingowym slangu krąży powiedzenie “trend is a friend”. Jeśli chcemy skutecznie dotrzeć do naszych odbiorców, musimy znać ich aktualne potrzeby, a te często idą w parze z najnowszymi trendami. Rozwiązania cyfrowe są tak powszechne, że jeśli marki nie ma w internecie, to może jej nie być wcale. 

Jednak tworzeniu digitalowych produktów lub oferowaniu usług powinno towarzyszyć skupienie się na strategiach i interakcjach online. 

Jak mądrze wprowadzić marketing i sprzedaż w świat digitalizacji?

Przede wszystkim – bądź online! Dziś nie wystarczy fasada w postaci strony internetowej. Musisz działać aktywnie. Pokazuj się w social mediach, wykorzystaj potencjał Instagrama, Tik-Toka, Linkedina.

Komentuj, udostępniaj, twórz angażujące treści. Postaw na content wideo, interaktywne i digitalowe rozwiązania. Uchyl rąbka tajemnicy i pokaż, jak pracujesz na co dzień. Twoje działania w świecie online to potwierdzenie oferty, którą kierujesz do klientów. Zaplanuj wartościowe treści, świadomie prowadź Twojego odbiorcę przez zaprojektowany lejek marketingowy. 

Poznajcie się: marketing mobilny i…
Skoro wiemy już, ile osób porusza się każdego dnia po różnych zakątkach internetu, to możemy wykorzystać je w praktyce. I postawić na marketing mobilny. Na czym dokładnie polega? Na promowaniu produktów oraz usług za pomocą takich urządzeń, jak smartfony lub tablety. Wykorzystanie tych nośników umożliwia skuteczne targetowanie i dopasowanie przekazu do odpowiednich grup odbiorców. W końcu, możemy wykorzystać go do:

  • personalizacji oferty dla klientów,
  • wykorzystania informacji o ich lokalizacji,
  • poznania preferencji zakupowych.

Dzięki gromadzeniu i wykorzystywaniu tych danych masz szansę skuteczniej docierać do odpowiednich grup odbiorców i stymulować sprzedaż. Wykorzystaj to!

…i rynek e- (a nawet q!) commerce

To najnowszy trend w sprzedaży. Q-commerce to dostarczanie i sprzedawanie szybkie (ang. quick) i na żądanie (ang. on-demand). 

Według raportu PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” w ciągu najbliższych 5 lat jego wartość zwiększy się dwukrotnie – z 97 mld do 187 mld zł! 

To nowy model sprzedaży online, w którym liczy się czas – oczywiście jak najkrótszy, maksymalnie do 30 minut. Jest szczególnie rozwijany w branży FMCG, ale w ten trend wpisują się wszystkie cyfrowe produkty, dostępne zaraz po zakupie, np. ebooki, kursy, programy, aplikacje czy nagrody do wykorzystania w akcjach wsparcia sprzedaży, jak eVoucher Pluxee Nagroda czy przedpłacone karty wirtualne Pluxee Nagroda.

Jeśli cyfrowe to też… nagrody!

Dają swobodę nieograniczonego wyboru, są dostępne “od ręki”, 24/7, w dowolnym miejscu i czasie. To niekwestionowane przewagi produktów cyfrowych nad analogowymi, które tak cenią klienci. Nie będzie wielkim odkryciem, jeśli przyznamy, że smartfony mamy dziś przyklejone do ręki. Online możemy załatwić praktycznie wszystko: od dokonania szybkich transakcji, po odbiór wyników badań przez… pracę zdalną. Trend cyfrowości postępuje bardzo szybko i to się już nie zmieni.

Widać go także w obszarze nagradzania w ramach akcji marketingowych, wspierających sprzedaż, takich jak konkursy, loterie, programy motywacyjne oraz lojalnościowe. I to nie tylko tych do klientów indywidualnych, ale również sektora B2B. Takie akcje mogą być kierowane także do kontrahentów i partnerów biznesowych. Dla 80,4% badanych nagrody pieniężne są największą zachętą do wzięcia udziału w akcji promocyjnej. Z kolei aż 71,4% osób, które wzięły w nich udział, uważa właśnie cyfrowe nagrody za najbardziej atrakcyjne i motywujące do zaangażowania. 

Patrz przez pryzmat odbiorców

Zgłębiasz tajniki wykorzystania sztucznej inteligencji, ale Twoja aplikacja nie pozwala użytkownikom na sprawne korzystanie z podstawowych funkcjonalności? Głową jesteś w metaverse, a klienci nie mogą skontaktować się z Tobą przez czat, doczekać się odpowiedzi na socjalach, a infolinia jest nieaktywna?

Widowiskowe rozwiązania zostaw na później – w pierwszej kolejności zaopiekuj się podstawami. Cyfrowe technologie w Twoim biznesie mają służyć nie tylko Tobie, ale przede wszystkim Twoim odbiorcom. 

Aplikacja mobilna jest dziś wizytówką

Aplikacja, w której userzy mogą błyskawicznie sprawdzić stan konta i historię transakcji, wyszukiwać miejsca, gdzie chcą dokonać zakupu, filtrować produkty i zarządzać preferencjami to dziś „must have” każdego biznesu. Do tego intuicyjny interfejs, łatwość obsługi i dostęp do portfolio produktów. 

Ma być komfortowo, prosto, szybko i…przyjemnie. Taka jest właśnie najnowsza aplikacja mobilna Pluxee, fintechu działającego w obszarze HR, marketingu i sprzedaży. Pluxee wprowadza zupełnie nową kategorię w świecie benefitów pracowniczych oraz narzędzi zwiększających sprzedaż – karty na przyjemności codzienności. Użytkownicy kart przedpłaconych Pluxee w aplikacji mogą zarządzać dostępnymi środkami i korzystać z płatności bezgotówkowych, które dają im wolność wyboru.


Justyna Klimuk

Kierownik Zespołu Marketingu ds. Segmentu Rozwoju Biznesu Pluxee Polska

Jestem liderką z 17 letnim doświadczeniem w marketingu i sprzedaży. W swojej codziennej pracy wykorzystuję umiejętności z zakresu strategicznego planowania, transformacji struktur i optymalizacji procesów. W Pluxee Polska, z którym jestem związana od 5 lat, odpowiadam za zarządzanie kategorią rozwiązań wspierających marketing, sprzedaż oraz rozwój biznesu partnerskiego i konsumenckiego. Dużo uwagi poświęcam na budowanie profitowości rozwiązań oraz relacji z klientami i partnerami biznesowymi. Z przyjemnością zajmuję się rozwojem nowoczesnych usług cyfrowych, w tym takich rozwiązań jak wirtualna karta i platforma eVoucher Pluxee Nagroda. Wcześniej byłam związana zawodowo z branżą ICT, pracowałam dla takich firm jak: Microsoft, ProofHQ oraz Sage.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF