Ostatnia szansa na udział w największym polskim badaniu startupów

Właśnie mija ostatni tydzień największego badania startupów, dlaczego warto wziąć w nim udział? O celach i zaletach badania opowiada w rozmowie z brief.pl Maciej Kołtoński - ​Head of Communications and Strategy w Startup Poland

Jak można opisać rolę Startup Poland w potężnym świecie startupow? 

Świat startupów to w dalszym ciągu swoista ziemia niczyja. Trwa ciągły spór metodologiczny dotyczący tego, czym tak naprawdę “startup” jest. Szczerze powiedziawszy, mało prawdopodobne jest, aby w najbliższych latach miała powstać jednolita i ogólnie uznawana definicja tego typu. Dlatego w Startup Poland nie staramy się na siłę kształtować rzeczywistości. Naszą misją jest raczej wyłapywanie trendów, barier i potrzeb ekosystemu, analizowanie ich oraz alarmowanie i wskazywanie odpowiednich kierunków rozwoju. Jako podmiot niezależny, prowadzimy ciągły dialog z rządem, przedstawicielami administracji publicznej, biznesem oraz oczywiście samymi startupami. Dzięki działaniom Startup Poland głos polskiej branży dociera również do osób podejmujących decyzje na szczeblu unijnym. Podstawą naszych działań są badania rynku. Oprócz publikacji specjalistycznych, takich jak np. Złota Księga Venture Capital 2018 opublikowana w maju tego roku, już po raz czwarty prowadzimy największe w Polsce i najbardziej przekrojowe badanie polskich startupów. Dzięki zbieranym od przedsiębiorców ankietom, we wrześniu opublikujemy Raport Polskie Startupy 2018.

Jaki jest główny cel badania?

Głównym celem badania jest dostarczenie ekosystemowi merytorycznej i popartej twardymi danymi wiedzy. Z trzyletniego doświadczenia wiemy, że wyniki Raportu przytaczane są w większości artykułów i analiz odwołujących się do funkcjonowania branży w Polsce. W planowaniu swojej strategii biznesowej uwzględniają go duzi przedsiębiorcy rozważający nawiązanie współpracy ze startupami, fundusze inwestycyjne oraz wspomniani już decydenci. Wartość Raportu dostrzegają też founderzy zakładający swoje biznesy. Mówiąc krótko, dzięki danym płynącym z badania polska branża startupowa nie działa “na ślepo”.

Do jakich podmiotów skierowane jest badanie? 

Badanie koncentruje się na podmiotach działających w obszarze szeroko rozumianej branży cyfrowej. To właśnie te projekty charakteryzują się największym potencjałem szybkiego wzrostu, będącym jedną z podstawowych cech startupu.

Badanie Startup Poland jest największym badaniem polskiej branży startupowej, czy jest również najlepszym badaniem (pod względem merytorycznym)?

Biorąc pod uwagę, iż jest to główne polskie badanie, jesteśmy przekonani, że tak właśnie jest. Niewątpliwą wartością metodologiczną jest ciągłość naszego projektu. Dzięki niezmiennym od czterech lat kryteriom mamy możliwość analizy zmiennych i wyłapywania trendów. Niewielu autorów innych publikacji posiada taki komfort.

Jakie wskaźniki  mierzy badanie? 

Dzięki ankietom zbieranym od przedsiębiorców znajdujemy odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jak wygląda mapa regionalnych, startupowych specjalizacji? Kim są polscy founderzy? Jak zarabiają i jak się finansują? Jak się rozwijają i czego potrzebują? Jak globalne są polskie startupy? Czy i kogo zatrudniają startupy? Ponadto, przy tegorocznej edycji badania kładziemy szczególny nacisk na kwestie takie jak: współpraca startupów z korporacjami, jakość tzw. “smart money”, rolę i wartość polskich mentorów, polskie exity oraz poziom wynagrodzeń  i konkurencyjność rynkową startupów.

Gdyby miał Pan w dwóch zdaniach zachęcić jak najwiecej startupow do udziału w badaniu, jakie byłoby to zdanie? 

“Nie pozwól, aby inni decydowali za Ciebie! Daj się usłyszeć i wypełnij ankietę.”

Kiedy będzie dostępny raport prezentujący wyniki badania? 

Premiera Raportu Polskie Startupy 2018 odbędzie się 5 września podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdrój. Jak co roku jego treść będzie można pobrać za darmo z naszej strony internetowej.

Aby wziąć udział w badaniu należy odwiedzić nasz landing page: www.badanie2018.startuppoland.org

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF