PKN ORLEN upamiętnia marki retro | Materiał partnera

192

PKN ORLEN uruchomi stacje paliw pod szyldem CPN i Petrochemia Płock – na warszawskiej Pradze i w Bodzanowie koło Płocka. W ten sposób, w 20. rocznicę połączenia obydwu podmiotów, Koncern promuje swoje dziedzictwo i przypomina jedne z najpopularniejszych polskich marek. Spółka dostrzega potencjał biznesowy i marketingowy w reaktywacji wysoce rozpoznawalnych znaków towarowych od lat budzących pozytywne reakcje klientów, będących jednocześnie ponadczasowymi dziełami grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego

Mimo, że jesteśmy nowoczesnym Koncernem, pamiętamy o historii naszej firmy. Jej ważnym rozdziałem jest CPN, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Logotyp CPN należy do klasyki polskiego wzornictwa i jest unikatowym dziełem sztuki. Jest on eksponowany m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wiemy też, że marka wciąż żyje w świadomości Polaków, którzy traktują ją z dużym sentymentem. Reaktywując markę chcemy naszym klientom dać okazję do tego, by mogli bezpośrednio obcować z dziedzictwem nierozerwalnie związanym z historią Polski i rodzimej motoryzacji – powiedział Marcin Stefaniak, Dyrektor Biura Promocji i Reklamy, PKN ORLEN.

Na obecnym etapie projekt dotyczy dwóch stacji – w Warszawie (CPN) i w Bodzanowie koło Płocka (Petrochemia Płock). Ich rebranding powinien zostać zakończony do końca tygodnia. Charakterystyczne logotypy marek CPN i Petrochemii Płock pojawią się m.in. na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji. W obiektach dostępna będzie podstawowa oferta gastronomiczna w tym wysokiej jakości kawa i hot-dogi.

Koncern dysponuje obecnie siecią blisko 2800 nowoczesnych stacji paliw w Polsce, Czechach, Niemczech i na Litwie. W odpowiedzi na zmieniające się trendy konsumenckie, PKN ORLEN wdraża szereg rozwiązań mających na celu rozwój oferty i usprawnienie obsługi. Tylko w tym kwartale na trasie Łódź – Wrocław otwarto najnowocześniejszą w Europie stację ORLEN Drive w formacie drive through, na której można zatankować, zamówić produkty gastronomiczne i zapłacić za wszystkie usługi bez konieczności wysiadania z auta. W tym czasie do dyspozycji klientów oddana została również aplikacja ORLEN Mobile z modułem płatniczym ORLEN Pay, który umożliwia płatność za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze na 1300 stacjach własnych Koncernu.

Nieustanny rozwój oferty na stacjach paliw pod marką ORLEN dotyczy także dostępności i różnorodności produktów pozapaliwowych. Jest on realizowany m.in. poprzez modernizację istniejących obiektów i rozbudowę konceptów gastronomicznych w całej sieci Koncernu. W wyniku tych działań na koniec 3 kwartału br. w sieci funkcjonowało 1947 takich punktów, w tym 1631 Stop Cafe w Polsce (włączając w to 274 sklepy convenience pod marką O!SHOP), 248 Stop Cafe w Czechach, 23 Stop Cafe na Litwie oraz 45 Star Connect w Niemczech.

CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych została powołana do istnienia 3 grudnia 1945 r. Powracające na mapy świata państwo polskie za jej pośrednictwem mogło centralnie nadzorować dystrybucję ropy naftowej i produktów pochodnych – surowca o strategicznym znaczeniu. W szczytowym okresie rozwoju CPN dysponowała przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 nowoczesnych autocystern. Spośród stacji działających pod biało-pomarańczowym znakiem, około 520 obiektów czynnych było całą dobę, a ponad 700 stanowiły stacje samoobsługowe. Prawie tysiąc stacji znajdowało się w miastach, 195  służyło użytkownikom dróg szybkiego ruchu, a pozostałe zapewniały dostęp do paliw na terenach wiejskich. Kultowe logo to zestawienie pomarańczowych trzech liter, z których forma nawiązywać miała do kształtu dystrybutora paliwowego. Rozbudowany system identyfikacji wizualnej stacji CPN stworzony przez Ryszarda Bojara wspólnie ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim do dziś uznawany jest za jeden z najlepszych w historii polskiego wzornictwa przemysłowego i użytkowego. Księga identyfikacji wizualnej CPN w czasie powstawania była jednym z pierwszych tego typu opracowań w Polsce.

Petrochemia Płock S.A., powstała jako reakcja na wzrastające zapotrzebowanie na paliwa oraz surowce do produkcji wynikające z gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji w latach 50. XX w., a także niewystarczające zdolności przerobowe istniejących już rafinerii. W 1958 roku zapadła decyzja o lokalizacji zakładu w Płocku. W grudniu 1959 r. zostało utworzone przedsiębiorstwo państwowe Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, które jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyło produkcję rafineryjną z petrochemiczną. W budowę zakładów miały swój wkład tysiące ludzi z całego kraju. Spora część konstrukcji, urządzeń, maszyn i aparatury powstała w polskich zakładach. W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock S.A.. Firma zajmowała wtedy obszar ponad 700 hektarów i zatrudniała ok. 6580 pracowników.  Charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą „P” wywodząca się od słowa petrochemia lub jak uważają inni od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było „Petką”. Od początku swojego istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce.