...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Podcasty jako płatne treści – podsumowanie drugiej debaty podczas Gali Podcast Roku 2022

Podcasty za paywallem – to temat drugiej debaty, która odbyła się w ramach finału konkursy Podcast Roku 2022. Gala rozdania nagród odbyła się 20 listopada w Rzeszowie. Jak i czy można zarabiać na podcastach, jaki słuchacz jest gotowy korzystać z płatnych treści – to tylko niektóre z poruszanych tematów.

 

Paywall, czyli metoda monetyzacji treści internetowych polegająca na pobieraniu opłat za dostęp, w przypadku podcasterów to wciąż rzadkość.

Rynek w Polsce w bardzo niewielkim stopniu się monetyzuje. Są to tylko topowi twórcy, którzy potrafią zaskarbić sobie łaskę sponsorów bądź innego rodzaju partnerów komercyjnych. Nie mamy na szeroką skalę monetyzacji za pomocą reklam. Choć to standard na bardziej rozwiniętych rynkach – tłumaczył podczas debaty Paweł Heba, dyrektor kreatywny Empik Go.

W dyskusji udział wzięli też redaktor naczelna radia TOK FM Kamila Ceran, Wojciech Szymczyk  Chief Growth Officer Audioteki i Paweł Sołtys prezes Radia 357.
Badania Tandem Media pokazują, że 25 proc. słuchaczy jest skłonnych zapłacić za słuchanie podcastów, ale tylko 18 proc. już to robi. Tymczasem płatne treści to nie tylko wywiady słuchowiska, czy reportaże.

Redaktor Naczelna radia Tok.fm Kamila Ceran tłumaczyła, że podcasty to także nagrana audycja radiowa: – To podcasty jako momenty audio, które można sobie w każdym momencie odsłuchać. Staraliśmy się w ten sposób umożliwić słuchaczom kontakt z ulubionymi tematami – mówiła, choć przyznała, że mają również podcasty, które tworzone są tylko na potrzeby internetu.
W zupełnie innej sytuacji są dostawcy, którzy w swoich zbiorach posiadają audiobooki, a takim jest zarówno Audioteka, jak i Empik.Go. W tym ostatnim podcasty pojawiły się 2 lata temu. Dziś Empik produkuje ponad 20 tytułów rocznie, które są dobierane nie tylko pod względem słuchalności.
– Zauważyliśmy, że możemy nauczyć słuchaczy audiobooków słuchania podcastów, już kilkukrotnie nam się to udało – mówił Paweł Heba. Pytany, co musi mieć dobry podcast, przywołał praktykę jednej z największych platform (Spotify), która wyznaje 3 zasady dobrego podcastu: prestiż, zysk, innowacja.

Wojciech Szymczyk  Chief Growth Officer Audioteki  przyznał, że  wśród  60 dostępnych oryginalych serii podcastów dostępnych na platformie 25 z nich wystartowało w tym roku. – Kilkanaście procent subskrybentów Audioteki słucha podcastów. Ten format audio ma dla nas duże znaczenie marketingowe, ale też i misyjne – podkreślał w czasie debaty Wojciech Szymczyk.

Wielu podcasterów to byli lub obecni radiowcy, podkreślała Kamila Ceran, ale jednocześnie radiowcy mogą nauczyć się od podcasterów luzu, pomysłowości i odwagi: – Radio działa na rynku koncesji, stąd wiele ograniczeń. Podcastów te regulacje nie dotyczą, stąd większa wolność – mówiła.

Prezes Radia 357 wskazywał z kolei, że płatne platformy mogą stać się marką, która dba o jakość. Nie mamy możliwości łatwego przejrzenia wszystkich podcastów, dlatego potrzebujemy marek, którym ludzie ufają i nieważne co już klikną, bo dostają tam stempel jakości.

Podcast Roku to ogólnopolski konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Upamiętnia przez blisko 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie redaktora Janusza Majkę, który w lutym ubiegłego roku zmarł na COVID-19.

Partnerem Strategicznym Konkursu jest InCredibles – program mentoringowy dla młodych przedsiębiorców z wizją, a parterem technologicznym Orange Polska. Z kolei partnerem organizacyjnym są: Marma Polskie Folie, Millenium Hall, Hotel Hilton Garden Inn Rzeszów.
Mecenasami Konkursu są: Audioteka, Tandem Media, Lancerto, Fortum, Busnex. Empik Go, Onet Audio.
Partnerami konkursu są: Województwo Podkarpackie, Miasto Rzeszów, Radio 357, Patronite.pl,  Open FM, Instytut Zamenhofa, Najlepsze Polskie Podcasty, Torba Reportera i Podcastera, Polityka Insight, Brief.pl, Magazyn Pismo, Fundacja Pomocy Szkole im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie, agencja PR Molecule Group oraz Kancelaria Prawna BWW.
Patronat honorowy nad konkursem objął marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl oraz największe podkarpackie uczelnie wyższe, z którymi współpracował Janusz Majka: Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF