Rozwój polskiego esportu na przykładzie Polskiej Ligi Esportowej

W 2020 roku liczba fanów esportu sięgnie pól miliarda ludzi i wyprzedzi 400 milionów fanów NBA. Przewiduje się, że fani spędzą, oglądając esport około 11 miliardów godzin, a ponad 70 milionów entuzjastów obejrzy najważniejsze finały za pośrednictwem platform do transmisji strumieniowej online, takich jak Twitch. Polska Liga Esportowa wpisuje się w te trendy.

Adam Białas
Adam Białas

Oczekuje się, że branża esportu będzie szybko rosnąć w nadchodzących latach. W 2020 roku światowy rynek esportu został wyceniony na ponad miliard dolarów. Według prognoz, przychody z globalnego rynku esportu osiągną w 2023 prawie 1,6 miliarda dolarów.  Większość tych przychodów pochodzi ze sponsoringu i reklamy, a pozostała część z praw medialnych, opłat wydawniczych, towarów i biletów, treści cyfrowych i transmisji strumieniowych. Pod względem przychodów Azja i Ameryka Północna to dwa największe rynki esportowe, a same Chiny stanowią prawie jedną piątą rynku.

19 października 1972 roku Laboratorium Sztucznej Inteligencji na Uniwersytecie Stanforda zorganizowało pierwszy na świecie turniej esportowy, Intergalactic Spacewar Olympics. 24 graczy spotkało się tego dnia, aby rywalizować w „Spacewar!”

Wkrótce, inni deweloperzy zdali sobie sprawę z potencjału esportu i zaczęli się bardziej angażować w kolejne produkcje, co zaowocowało większymi nakładami finansowymi, lepszymi transmisjami i wyższą wartością produkcji. Z kolei transmisje na żywo zaczęły stawać się coraz bardziej popularne dzięki platformom takim jak Twitch, umożliwiając graczom na całym świecie stałe dochody.

W lutym br. w  siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli powstała European Esports Federation (EEF) – organizacja zrzeszająca 23 organizacje członkowskie. Na czele EEF stoi Hans Jagnow, który jest jednocześnie przewodniczącym ESBD.

Pełniąc przewodnictwo w Niemieckiej Federacji Esports „ESBD”, obecnie pracuję głównie nad zmianami polityki dla esportu w Niemczech, a także niezależnym i zorientowanym przez członków kształtowaniem niemieckiego krajobrazu esportu. Pracując jako pracownik naukowy w berlińskim parlamencie, łączę swoją wiedzę na temat mediów i polityk sieciowych z zadaniami w esporcie i grach.

Hans Jagnow, przewodniczący EEF

Nowa Perspektywa Esportowa Polskiej Ligi

Obecnie esport kwalifikowany jest jako prawdziwy sport, tak jak gry wideo kwalifikują się jako prawdziwa rozrywka i sztuka. Esport ma taki sam wpływ emocjonalny jak sporty fizyczne. Esport również ma widzów, często o wiele więcej niż na fizycznych imprezach sportowych.

Celem Polskiej Ligi Esportowej jest stworzenie najbardziej prestiżowego i pożądanego miejsca profesjonalnej rywalizacji dla zawodników w Polsce, będącego marką pierwszego wyboru dla fanów esportu.

ROZGRYWKI:

Zapewnienie najwyższych standardów w strukturach rozgrywek esportowych. Profesjonalna i otwarta komunikacja z zawodnikami, organizacjami, sponsorami. Usystematyzowanie spotkań. Jasne zasady, dostępna forma, platforma zarówno dla amatorów jak i profesjonalistów. Uwzględnienie najważniejszych tytułów esportowych na rynku.

EDUKACJA:

Współpraca ze specjalistami umożliwi udostępnienie zawodnikom narzędzi i szkoleń z zakresu budowania wizerunku w mediach, dbania o stabilność sportową i psychiczną czy umiejętnego rozporządzania finansami, karierą i przyszłością. Edukacja rodziców, tłumaczenie i wyjaśnianie wszystkiego , z czym mierzyli się jako sportowcy i esportowcy. Wspieranie graczy w planowaniu zrównoważonej drogi.

ROZRYWKA:

Esport to rozrywka przyszłości. Celem PLE jest zaangażowanie odbiorcy nieendemicznego. Chcemy pokazać, że to zabawa, przyjemność i dobra alternatywa dla formy tradycyjnej. PLE  chce wciągać do świata esportu, który stanie się zrozumiały i atrakcyjny dla każdego.

 

Konferencja prasowa PLE , która odbyła się w restauracji Warszawa Wschodnia, przyciągnęła uwagę gwiazd i mediów z całej Polski. Jak było? Możecie sprawdzić to sami już teraz, relacja z  konferencji prasowej PLE – ENJOY:

Warto również wspomnieć, że LOTTO jest głównym sponsorem, a Marcin Gortat jednym z inwestorów Polskiej Ligi Esportowej.

LOTTO sponsorem, a Marcin Gortat inwestorem Polskiej Ligi Esportowej

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas