Prezenty gwiazdkowe w 2021 r. – najpopularniejsze produkty na świątecznych listach zakupowych

zakupy świąteczne

Prezentami, które w tym roku Polacy najczęściej znajdą pod choinką, będą m.in. skarpetki, kosmetyki i telefony - wynika z analizy danych zebranych w okresie od 7 do 17 grudnia w aplikacji Listonic, jednej z najpopularniejszych aplikacji do tworzenia list zakupów. W porównaniu do ubiegłego roku, zdecydowanie większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się obecnie m.in. biżuteria (+303% r/r), laptopy (+27% r/r), zegarki (+17% r/r) oraz pluszaki (+27% r/r) oraz sprzęt sportowy (+9% r/r).

Z raportu Deloitte pt. „Zakupy świąteczne 2021” wynika, że w tym roku konsumenci planują wydać na prezenty gwiazdkowe o ponad 200 zł więcej niż w ubiegłym. W związku z rosnącą inflacją prezenty pod choinkę będą w tym roku droższe, nie oznacza to jednak, że w koszyku zakupowym znajdzie się więcej artykułów – wyższe ceny niemal wszystkich produktów sprawią, że przeciętny Polak najprawdopodobniej kupi mniej lub tyle samo co w grudniu ubiegłego roku.

Co znajdziemy pod choinką?

W okresie przedświątecznym ubiegłego roku najpopularniejszą kategorią prezentową z produktami dla dzieci w aplikacji Listonic były zabawki edukacyjne, wśród których królowały puzzle (+40% r/r) i klocki (+26% r/r), a także sprzęt sportowy (+24% r/r). Na podstawie analizy danych Listonic, zebranych w dniach 7-17 grudnia br., można wskazać, że wśród prezentów, którymi Polacy obdarują najbliższe osoby, znajdą się m. in. skarpetki, telefony, a z kosmetyków te do makijażuak i… żele do kąpieli. Największe wzrosty popularności w okresie przedświątecznym osiągnęły wspomniane wcześniej biżuteria (+303% r/r), a także laptopy (+27% r/r), zegarki (+17% r/r) i słuchawki (+12% r/r). Większym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszą się również pluszaki (+27% r/r) oraz sprzęt sportowy (+9% r/r), który stanowi ponad ⅓ całej kategorii.

Na brak popularności na listach zakupowych nie narzekają słodycze oraz alkohol. Według danych Listonic, na świątecznych listach zdecydowanie częściej niż w ubiegłym roku pojawiały się ptasie mleczko (+ 100% r/r), a także batoniki (+40% r/r). Mimo znaczącego skoku popularności tych dwóch produktów, nadal największym zainteresowaniem wśród użytkowników aplikacji Listonic cieszą się czekoladki. To również słodycze były popularnym upominkiem mikołajkowym – w dniach 1-6 grudnia br. konsumenci do list zakupowych najchętniej dodawali ciastka (+29% r/r) i ptasie mleczko (+20% r/r). W okresie świątecznym wśród alkoholi na popularności zyskał likier (+11% r/r), choć nadal najchętniej wybieranym trunkiem pozostaje wino.

Żyjemy w mocno niepewnych czasach, które determinują wybory zakupowe konsumentów. Wydaje się, że Polacy zaczęli bardziej rozważnie podchodzić do kwestii wyboru prezentów i na podarunki dla najbliższych wybierają produkty spośród asortymentu produktów przydatnych na co dzień. Być może dlatego, że w tym roku nietypowe czy drogie prezenty mają mniejsze znaczenie niż po prostu możliwość spędzenia Świąt razem.

Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic

Trwa planowanie świątecznego menu

Jak wskazują dane Listonic, oprócz polowania na prezenty gwiazdkowe, Polacy już w pierwszej połowie grudnia zaczęli planować świąteczne menu i – przygotowując się do Wigilii – do list zakupowych zawczasu dodają barszcz czerwony (+37% r/r) i karpia (+25% r/r). Na listach nie brakuje również maku, buraków i kapusty kiszonej oraz jak co roku mandarynek i pomarańczy.

 


źródło: Listonic

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF