Przegląd kampanii świątecznych
Jakie tegoroczne kampanie przedświąteczne szczególnie zasługują na wyróżnienie? Które akcje sprzed kilku lat zasługują na uwagę? O wytypowanie najciekawszych kreacji poprosiliśmy przedstawicieli agencji.
Sławomir Skowerski
senior copywriter, GoldenSubmarine
Jak na razie na głowę wszystkich bije świąteczna reklama Allegro „Czego szukasz”. Świetny storytelling, fantastyczne emocje, prawdziwy insight. Podobną ścieżką idzie też kampania TK-Maxx „Kochajmy sąsiadów”. Mocno zapada w pamięć Tomasz Kot śpiewający amerykańskie covery w reklamach T-Mobile. Jest lekko, sympatycznie i przede wszystkim nienachalnie. W tym roku odbywa się też druga edycja kampanii świątecznych kartek Nivea. Piękna tradycja pisania i wysyłania życzeń do bliskich wyparta została w ostatnich latach przez internet i forwardowane smsy – Nivea chce ją przywrócić.
Joanna Szymaszek
account manager, Green Parrot
Bardzo ciekawym przykładem kampanii internetowej jest tegoroczna akcja marki Milka. Producent czekolady postanowił dać szansę konsumentom na złożenie życzeń swoim najbliższym w nietypowy sposób. W specjalnym konkursie zachęca wszystkich do ciepłych, świątecznych gestów. Wystarczy wysłać życzenia poprzez specjalny landing page. Życzenia zwycięzców znajdą się nie tylko w skrzynce mailowej bliskiej osoby, ale także pojawią się na tablicy reklamowej w wybranej lokalizacji w Polsce. Jeśli chodzi o spoty telewizyjne warto zwrócić uwagę na te odwołujące się do emocji. Wartym uwagi przykładem jest spot sklepu internetowego John Lewis, który porusza problem samotności w święta. Kolejnym wartym przytoczenia jest tegoroczny spot Allegro, który powiada o świętach z perspektywy dziecka, które w miarę upływu lat dorasta i wciela się w różne role życiowe.
Joanna Biernacka, Maciej Kozina
team kreatywny, Isobar Polska
Jeśli chodzi o polskie kampanie to ciężko wybrać coś naprawdę wyjątkowego. Jak zwykle łatwiej szukać ciekawych przykładów za granicą: zeszłoroczny “Monty the Penguin” dla marki John Lewis albo inny genialny przykład z Wielkiej Brytanii – “Sorry, I Spent It On Myself” dla Harvey Nichols, w którym zachęcano konsumentów, żeby kupowali tanie prezenty innym (stworzono nawet specjalnie linię takich “prezentów”), żeby mieli więcej pieniędzy, aby kupić sobie coś ekstra. Tegoroczna kampania tego samego sklepu też demonstruje solidne podejście do świątecznych insightów. Warto wspomnieć również o akcji “Overseas Foreign Workers Project” zrealizowanej w 2011 roku przez filipiński oddział Coca-Coli. Emigrantów zarobkowych mieszkających za granicą, którzy nie widzieli swoich rodzin od lat, wysłano na święta do domu, aby mogli wspólnie spędzić ten czas. Kampania była na tyle udana, że 3 lata później bardzo podobną rzecz zrobiono w Chinach z okazji Nowego Roku.