RCS w Polsce. Technologia z potencjałem, którą konsumenci dopiero odkrywają

Poznaj wyniki badania konsumenckiego RCS w Polsce. Przeczytaj najnowszy raport RCS w 2025.
O RCS słyszało 39 proc. badanych, a prawie 60 proc. deklaruje, że chciałoby korzystać z funkcji, jakie ta technologia oferuje – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie SMSAPI. Widać więc, że kierunek w jakim rozwija się standard RCS odpowiada oczekiwaniom konsumentów, natomiast w wielu wypadkach brakuje jeszcze świadomości istnienia i dostępności tego rozwiązania.
RCS to nowy kanał komunikacji P2P i B2B
Rich Communication Services, w skrócie RCS, to rozwijany od 2007 r. standard komunikacji mobilnej, znacząco wykraczający poza możliwości tradycyjnych SMS-ów i MMS-ów, które docelowo ma zastąpić (dlatego też nazywany bywa SMS 2.0). Technologia ta umożliwia przesyłanie nie tylko tekstu, ale również multimediów (obrazy, filmy, dźwięki czy dokumenty) i dzielenie się lokalizacją. Z punktu widzenia zastosowań biznesowych ważne jest też, że RCS pozwala na dodanie interaktywnych elementów np. przycisków akcji czy sugerowanych odpowiedzi.
– Znacznie szersza paleta możliwości, jakie w porównaniu z SMS-ami oferuje RCS, powoduje, że jest to niezwykle atrakcyjny kanał komunikacji biznesowej, szczególnie marketingowej – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS, MMS, RCS. – Widać to wyraźnie w danych, o których informował niedawno serwis MarTech.org. Globalnie w ciągu ubiegłego roku liczba RCS-ów wysłanych przez firmy do klientów wzrosła o 550 proc., a w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie ich liczba była aż czternastokrotnie większa, niż w 2023 r. – podkreśla Maja Wiśniewska-Hardek.
Polacy nie znają, ale chcieliby korzystać
Badanie o komunikacji RCS przeprowadzone pod koniec kwietnia 2025 na zlecenie SMSAPI na grupie 1000 dorosłych mieszkańców Polski pokazuje, że świadomość dostępu do nowego typu wiadomości w smartfonach nie jest jeszcze powszechna. O technologii tej słyszało dotychczas 39 proc. respondentów.