Silversi kochają zakupy mobilne a bankowość prowadzą przez aplikacje

Pokolenie Silver aktywnie wykorzystuje technologie mobilne, co potwierdza najnowsze badanie SilversTech Navigators firmy Efigence. Aż 82% respondentów w wieku powyżej 50 lat regularnie dokonuje zakupów za pośrednictwem telefonu lub tabletu, przy czym najczęściej wykorzystują do płatności system BLIK. Ponadto 69% każdego dnia korzysta także z bankowości mobilnej. Aplikacje bankowe są przez nich oceniane jako intuicyjne i użyteczne, choć część respondentów nadal ceni sobie osobisty kontakt, wybierając wizyty w placówkach bankowych.

• Silversi to osoby aktywnie korzystające z urządzeń mobilnych – prawie 70% spędza przy nich ponad godzinę dziennie! 69% używa aplikacji bankowych każdego dnia, a aż 82% regularnie robi zakupy za pomocą swojego telefonu.

• W sytuacji problemów z nowymi aplikacjami, Silversi samodzielnie poszukują rozwiązań online. 81% zdobywa wiedzę i opinie o mobilnych narzędziach przede wszystkim poprzez lekturę artykułów internetowych oraz dyskusje z rodziną i znajomymi.

• 70% Silversów bankuje za pomocą aplikacji, a najpopularniejszą z nich jest IKO banku PKO BP. Dość dobrze oceniają takie aplikacje mobilne, wskazując na ich intuicyjność oraz posiadanie odpowiednich funkcji.

• Pomimo wysokiego poziomu bezpieczeństwa aplikacji, Silversi nadal postrzegają osobistą wizytę w oddziale banku jako bezpieczniejszą opcję do załatwiania swoich spraw finansowych.

• Serwis Allegro jest pierwszym wyborem zakupowym dla ponad 70% Silversów!

• Dominującą formą płatności za zakupy online wśród osób 50+ jest BLIK.

Rynki konsumenckie i media zwracają się ku Silversom, pokoleniu osób starszych, które jak wskazują prognozy Głównego Urzędu Statystycznego, do 2050 roku może stanowić prawie połowę polskiego społeczeństwa . Tak kształtująca się struktura demograficzna będzie bezpośrednio wpływać na modyfikacje ofert produktowych, w tym także technologii. Innowacje w obszarze aplikacji mobilnych i usług online muszą kierować się zasadami prostoty użytkowania, dostosowania do ograniczeń sensorycznych i funkcjonalności, które wspomogą podniesienie jakości życia osób starszych – podkreśla Marek Lesiak, CEO & Chief Technology Officer w Efigence.

Pokolenie Silver coraz bardziej cyfrowe

Silversi spędzają od 1 do 2 godzin dziennie przy swoich urządzeniach mobilnych, a ⅕ z nich przedłuża ten czas nawet do 3 godzin każdego dnia. Z mediów społecznościowych obecnie korzysta już znaczna większość, co potwierdza aż 77% respondentów. Ponad ⅔ korzysta z bankowości mobilnej, a aplikacji zakupowych najczęściej używają osoby w wieku 50-69 lat. Ponadto połowa przyznaje, że w przypadku instalacji nowych aplikacji samodzielnie poszukuje opinii i informacji na ich temat w internecie. ¼ zapoznaje się z recenzjami w sklepie, z którego pobierają aplikacje, a 40% potwierdza, że polega na opinii innych. Połowa respondentów zwraca również uwagę, że możliwość adaptacji interfejsów np. poprzez zwiększanie rozmiaru tekstu, jest dla nich istotnym aspektem użyteczności aplikacji.

Od IKO po mBank: Jakie aplikacje bankowe wybierają Silversi?

Silversi pozytywnie oceniają aplikacje bankowe, podkreślając przydatność funkcji i łatwość obsługi, w tym także kwestie dostępności, jak wielkość liter czy prezentowanie komunikatów. Tylko 19% przyznaje, że potrzebowało dodatkowej pomocy w korzystaniu z aplikacji swojego banku. Najpopularniejsza aplikacja wśród badanych to IKO od PKO BP z wykorzystaniem przez 24% osób w wieku 50-59 lat, 22% w grupie 60-69 lat i 26% wśród osób powyżej 70 lat. Na kolejnych miejscach znalazły się aplikacje banków Millennium (15%, 9% i 15% w poszczególnych grupach wiekowych) i mBanku (16%, 11% i 9%). W rankingu dalej plasują się Santander, ING Bank Śląski, Alior Bank, Peako oraz Credit Agricole. Jednak nawet w obliczu intuicyjnych interfejsów i zaawansowanych zabezpieczeń, generacja Silver wciąż najbezpieczniej czuje się podczas wizyty w placówce bankowej, a 10% nadal rozwiązania mobilne postrzega jako zagrożenie.

E-commerce ponad tradycyjne sklepy

Ponad 80% Silversów robi zakupy za pośrednictwem swoich urządzeń mobilnych – średnio aż kilka razy w miesiącu! Prawie ¾ badanych najczęściej korzysta z aplikacji Allegro. Dalej w rankingu pojawiły się kolejno Empik, OLX, Vinted, CCC czy AliExpress. Podobnie jak w przypadku aplikacji bankowych, zakupy mobilne są dla Silversów intuicyjne – tylko 14% kupujących przyznaje, że napotkało trudności podczas finalizacji takich zakupów, a najczęściej występujące problemy obejmują kwestie związane z płatnościami oraz niestabilnością działania aplikacji. Warto jednak podkreślić, że spotykane trudności nie są zależne od wieku użytkowników. Co więcej, Silversi są bardziej skłonni do zakupów mobilnych niż do zakupów w sklepach stacjonarnych. Chętnie korzystają z płatności BLIKIEM, choć ta tendencja maleje wraz z wiekiem.

Wydawać by się mogło że najczęściej na Allegro kupują młodzi, ale dane wyraźnie pokazują, że wśród kupujących jest spory udział pokolenia Silvers. Osoby z tej generacji lubią wracać do tego, co znają. Ważna jest dla nich przejrzystość ofert i wyraźna komunikacja różnic między produktami. Dbają też o ich jakość czy wiarygodność produktów, które wybierają. Analiza potrzeb osób po 50 r.ż. w branży e-commerce jasno wyznacza nam kierunek rozwoju, by Allegro było miejscem wygodnych i bezpiecznych zakupów dla wszystkich – dodaje Wojciech Bogdan, Chief Marketing & Financial Services Officer w Allegro.

Badanie SilversTech Navigators przeprowadzono za pomocą metody CAWI na grupie 420 użytkowników smartfonów, którzy przekroczyli 50. rok życia i posiadają konto w banku. Partnerem badania jest Allegro, natomiast patronat medialny nad projektem objęły Forbes, Cashless.pl i portal PRoto.

Pełen raport można pobrać za darmo na stronie: www.efigence.com/silverstech/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF