Skąd Polacy czerpią wiedzę na temat zdrowia, medycyny i farmacji? Badania Fundacji Aflofarm, Naczelnej Izby Aptekarskiej i BioStat

759

Na wspólnym koncie widnieją już dwa ogólnopolskie badania, które przerodziły się w dwie kampanie społeczne, promujące zdrowie i profilaktykę prozdrowotną, podniesienie świadomości społecznej w zakresie opieki farmaceutycznej, czy wsparcie autorytetu farmaceuty. Fundacja Aflofarm i niezależna agencja badawcza BioStat razem zrealizowały już kolejny projekt.
Z inicjatywy Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat w 2019 r. powstał raport „Farmaceuta w  Polsce”, stanowiący jeden z najważniejszych elementów szeroko zakrojonej kampanii wizerunkowej „Po pierwsze farmaceuta”. W 2021 r. w niemalże identycznej konfiguracji współpracy (Fundacja Aflofarm – BioStat) –  powstał raport „Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2” wskazujący na najistotniejsze zmiany w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i relacji społeczno-rodzinnych Polaków w czasie pandemii.


Badania inicjujące obie kampanie były zakrojone na szeroką skalę. Zarówno Fundacji Aflofarm, jak również agencja badawcza BioStat chciała na rzetelnie i holistycznie ukazać problemy i wyzwania w obrębie poruszanych zagadnień. Czyli mowa tu o opiece farmaceutycznej i skutkach pandemii. Obie instytucje w maksymalnym stopniu wykorzystały swoje możliwości na rzecz promocji istotnych wartości w obrębie tych kampanii. A także przełożyły je na podniesienie świadomości, czy propagowanie cennej wiedzy z zakresu zdrowia oraz medycyny.

Po pierwsze farmaceuta – agencja badawcza BioStat

Wśród pytań zadanych w ramach badań prowadzonych przez agencję badawczą BioStat na rzecz kampanii „Po pierwsze farmaceuta” znalazły się m.in.: czy zadajesz pytania kontrolne, by sprawdzić, czy pacjenci rozumieją porady? czym kierujesz się przy wyborze apteki? czy uważasz, że apteka jest ważnym punktem konsultacji w sprawach zdrowotnych, niezależnym od wizyt lekarza? Udział w badaniu wzięło aż 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Był to pierwszy w Polsce tak kompleksowy zakres badań poświęconych wizerunkowi i pracy farmaceutów oraz opiece farmaceutycznej. Organizatorami akcji byli Naczelna Izba Aptekarska oraz Fundacja Aflofarm.

Rola ok. 27 tys. farmaceutów w Polsce jest bardzo duża, lecz niedoceniana. Magistrzy farmacji w zakresie ochrony, profilaktyki i poprawy zdrowia pacjentów są niezbędni, choć wciąż w oczach wielu marginalizowani. Celem kampanii, którą prowadziliśmy wraz z Naczelną Izą Aptekarską było podkreślenie roli farmaceuty. Badania, które na nasze zlecenie przeprowadziła niezależna agencja badawcza BioStat były fundamentem tej akcji i dały nam podstawy do dalszej pracy nad szerzeniem wiedzy w zakresie opieki farmaceutycznej i wzmocnieniem autorytetu farmaceuty. Z racji podjęcia tak ważnego tematu swoim patronatem objął tę akcję Minister Zdrowia – komentuje Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.

 

Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2

Po niezwykle owocnej kampanii „Po pierwsze farmaceuta”, która ewaluowała i rozszerzyła się o portal wiedzy dla farmaceutów „Po stronie farmaceuty”, Fundacja Aflofarm zainicjowała nową kampanię. Zadaniem nowej kampanii była rzetelna weryfikacja skutków pandemii w zakresie zdrowia i samopoczucia Polaków. Ponownie za badania stanowiące fundament akcji odpowiadała agencja badawcza BioStat.

Badanie przeprowadzono za pośrednictwem metod badawczych CATI oraz CAWI (panel badawczy badanie-opinii.pl) na próbie 1000 respondentów, a wśród najważniejszych wniosków można wyszczególnić:

  • 58,3% zakażonych nadal odczuwa skutki choroby,
  • 49,7% badanych przyznała, że ich relacje rodzinne podczas pandemii nie uległy zmianie, w przypadku 14,4% relacje te stały się bliższe,
  • Badani w czasie pandemii zauważyli u siebie m.in. większą nerwowość (52,3%), bóle pleców (44,4%), głowy (36,4%). Na pogarszający się wzrok skarżyło się 36% ankietowanych. A na problemy psychiczne skłaniające do skorzystania z profesjonalnej pomocy psychologa bądź psychiatry wskazywało 14,4%,
  • Ponad połowa Polaków źle ocenia dostęp do lekarzy ogólnych i specjalistów w czasie pandemii. Ale aż 61% badanych dobrze ocenia e-recepty i teleporady.

– Nikogo nie trzeba przekonywać, że ostatni rok był szczególny i odcisnął swoje piętno na wszystkich sferach naszego życia. Skutki społeczne będziemy odczuwać zapewne jeszcze przez następne lata. Dla wielu z nas był to rok wyzwań, który zmusił nas do przeorganizowania i przewartościowania swojego życia. Okres pandemii przyniósł również rewolucję cyfrową w ochronie zdrowia. Polacy mieli okazję w przyśpieszonym tempie zapoznać się z telemedycyną i jej poszczególnymi składowymi. Wysoka ocena teleporad wskazuje na to, że dosyć szybko zaakceptowali tę formę korzystania z usług medycznych. – komentuje Rafał Piszczek – prezes zarządu Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat.

Cenne partnerstwo, owocna współpraca, spektakularny efekt

Wśród najistotniejszych czynników przy wyborze partnera, który miałby objąć pieczę nad badaniami było zaufanie. Zależało nam na podjęciu współpracy z rzetelnym, solidnym, doświadczonym i zaufanym partnerem, który wnikliwie zbada problem. Mając świadomość, że efekty prowadzonych badań i kampanii są cennym źródłem wiedzy dla lekarzy, farmaceutów, mediów i pacjentów, zadbaliśmy o szczególnie wysoką jakość raportu. A także jego dostępność, transparentność oraz czytelność, co jest wynikiem naszej ścisłej współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat. – podsumowuje Katarzyna Liberska-Kinderman head of PR&communications Fundacji Aflofarm.

Fundacja Aflofarm stale podejmuje ważne zagadnienia z zakresu medycyny, zdrowia i farmacji. Mają one istotny wpływ na promocję profilaktyki zdrowotnej, edukowanie społeczeństwa w istotnych kwestiach zdrowotnych. Takie działania podejmowane we współpracy z cenionymi i zaufanymi partnerami mają wielowymiarowe znaczenie dla rynku. A także rzucają światło na ważne społecznie problemy i wspierają poszukiwanie rozwiązań, które w niedalekiej perspektywie mogą odmienić system profilaktyki prozdrowotnej, medycyny czy farmacji.

 

Źródło: materiał Fundacji Aflofarm.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej