...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Sztuka trafnego wyboru usługi leasingu. Czym się kierować?

Business workspace

Większość klientów stara się wybrać usługę leasingową, kierując się oczywistym dla nich kryterium, jakim jest koszt. Niektórzy posługują się w tym celu sumą opłat, inni wyliczają rzeczywisty koszt pieniądza (IRR) na przepływach z umowy.

Każda z wyżej wymienionych metod ma swoich zwolenników. Pierwsza jest prosta i przy zachowaniu porównywalności pozostałych warunków (opłata wstępna, liczba rat, wykup, poziom WIBOR/EURIBOR przyjęty do kalkulacji) zapewnia dość wiarygodną informację. Druga pozwala porównywać ze sobą różne elementy oferty. Czy jednak za taką metodą nie czai się jakaś pułapka? Na co warto zwrócić uwagę zawierając umowę leasingu?

Przejrzystość Umowy i Ogólnych Warunków Umowy Leasingu

Czym kierować się, oceniając przejrzystość umowy i OWUL? Nie ma jednoznacznie obiektywnej metody. Najprostszą, choć czasochłonną, jest samodzielne zapoznanie się z treścią i odpowiedzenie sobie na pytanie, czy jest dla nas w pełni zrozumiała.

Można też posiłkować się rankingami, sporządzanymi przez wyspecjalizowane firmy, choć dalej nie uniknie się w ten sposób wpływu subiektywnej oceny – czy specjalista, znający się w szczegółach na leasingu, jest w stanie właściwie ocenić czytelność zapisów dla kogoś, kto z leasingiem ma do czynienia rzadko lub po raz pierwszy? Co ciekawe, można też znaleźć na rynku oferentów, którzy zastrzegają sobie możliwość jednostronnej zmiany Ogólnych Warunków Umowy. Co to oznacza w praktyce? Zawieramy umowę, przyznając jednej stronie możliwość dowolnego jej zmieniania w trakcie. Warto wziąć pod uwagę to kryterium w celu eliminacji tych oferentów, którzy wyraźnie odstają od rynkowego standardu. Jednak oprócz tak subiektywnego wskaźnika, jakim jest przejrzystość zawieranej umowy, warto popatrzeć na jej konkretne zapisy.

Jednoznaczne zasady indeksacji rat leasingu przy zmianie WIBOR/EURIBOR

Najbardziej niedocenianym obszarem w ocenie warunków umowy leasingu są zasady przeliczania rat na zmiennej stopie procentowej. Skoro na etapie ofertowania rata leasingu wyliczona jest według wzoru, zawierającego w sobie WIBOR/EURIBOR (czyli jednoznaczny, rynkowy parametr) oraz marżę firmy leasingowej (która powinna być stała w trakcie trwania umowy), to gdzie tu potencjalna pułapka? Otóż właśnie we wspomnianych wcześniej Ogólnych Warunkach Umowy Leasingu znaleźć można często zaskakujące zapisy, uzależniające wysokość raty leasingu od kosztu pozyskania finansowania. Spotkać można się także z zastosowaniem wzoru na indeksację uzależnionym od decyzji leasingodawcy. Wydaje się to niewinny zapis, ale jeśli rata leasingu może się zmienić jednocześnie w wyniku zmiany WIBOR oraz niejasnego „wzrostu kosztów finansowania”, lub też leasingodawca może zadecydować, czy zmiana WIBOR ma wpłynąć na wysokość raty czy nie, to wydaje się, że już dawno rynek nie powinien akceptować takiej dowolności w kształtowaniu opłat dla klientów.

Transparentny proces zawierania ubezpieczenia w kolejnych latach trwania umowy leasingu

Wokół ubezpieczania przedmiotów leasingu w trakcie trwania umowy narosło wiele mitów. Klienci są często zaskakiwani wysokością składek w kolejnych latach eksploatacji samochodu i nie jest to tylko specyfiką leasingu, ale w ogóle rynku ubezpieczeniowego, na którym okresy agresywnej walki o rynek przeplatają się z okresami dostosowywania wysokości składek ubezpieczeniowych do poziomu szkodowości portfeli. Dlatego przy zauważalnej, istotnej zmienności składek, tak ważny jest sam proces, czyli sposób, w jaki firma leasingowa oferuje klientowi kontynuację ubezpieczenia. Przykład Millennium Leasing pokazuje, że firmy leasingowe wyciągają wnioski z rozmów, które toczą się wokół tego tematu. Spółka opracowała możliwie transparentny proces zawierania ubezpieczenia w kolejnych latach trwania umowy leasingu. Oferta ubezpieczenia wysyłana jest klientowi z wyprzedzeniem, dając mu czas do namysłu nad propozycją. Firma szanuje decyzję klienta, jeżeli zamiast przesłanej oferty zechce on ubezpieczyć samochód we własnym zakresie.

Jakość obsługi w trakcie trwania umowy

Kupując samochód nie zastanawiamy się nad tym, co będzie się działo z naszą firmą przez kolejne lata, tylko nad tym, jak najszybciej wyjechać nowym autem z salonu. Nawet jeśli zdecydujemy się o tym pomyśleć, trudno jest nam zwykle wyobrazić sobie, czego będziemy potrzebować w tym okresie.

Po pierwsze – czy handlowiec, z którym zawieramy umowę leasingu, będzie w stanie pomóc nam w czasie jej trwania, kiedy będziemy czegokolwiek potrzebować? Ma to niebagatelne znaczenie, bo nie w każdej firmie sposób kontaktu w okresie trwania umowy leasingu jest jednakowo przyjazny. Najlepsze na rynku rozwiązania dopuszczają zarówno kontakt za pośrednictwem doradców, jak i infolinii, dzięki której można dotrzeć do osób merytorycznie odpowiedzialnych za obszar, który nas interesuje.

Po drugie – jakie w firmie, którą wybieramy, są zasady (w tym – opłaty) skracania umowy w przypadku, jeśli się na to zdecydujemy? Po trzecie – czy i na jakich zasadach możemy przedłużyć umowę, kiedy będzie się zbliżać do końca? I wreszcie po czwarte – jakie procedury i jakie opłaty wiązać się będą z cesją umowy, jeśli zdecydujemy się na przeniesienie umowy na inny podmiot?

Opłaty dodatkowe

Wspomniane już w poprzednim punkcie opłaty, to osobny temat, wykraczający poza opisane przypadki. Porównując oferty, warto przyjrzeć się również tabeli opłat. Warto wiedzieć, że firmy leasingowe pobierają opłaty za dodatkowe czynności, które muszą wykonać w trakcie trwania umowy, ale poziom ich zróżnicowania (na przykład za wskazanie użytkownika pojazdu na żądanie organów ścigania, albo wspomniane wcześniej cesje czy skrócenia umów) jest bardzo duży.

Na koniec, analizując wszystkie te punkty i przykładając do nich swoją własną miarę, warto jest wrócić do porównania kosztów oferty leasingowej oraz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy taką właśnie usługę chcę kupić? Jakość obsługi w obszarze usług, nie tylko tych finansowych, podlega niekończącemu się pasmu usprawnień, innowacji, nowych pomysłów, ale też niestety błędów i wpadek, które wszyscy czasem popełniają. Ważne, aby w tak specyficznej usłudze, jaką jest leasing, klienci świadomie analizowali jakość kupowanej usługi i patrzyli kompleksowo na jej wszystkie elementy. Sprawi to, że jakość usługi leasingu będzie coraz bardziej istotną przewagą konkurencyjną na rynku.


Autor: 

Millennium Bank

Millennium Leasing – jedna z najdłużej funkcjonujących na rynku firm leasingowych w Polsce. Działalność Millennium Leasing obejmuje finansowanie wszelkich środków trwałych: samochodów osobowych i dostawczych, maszyn oraz urządzeń dla większości branż, środków transportu ciężkiego (w tym: drogowego, kolejowego, wodnego i powietrznego), a także nieruchomości. Do grona klientów firmy należą zarówno mikroprzedsiębiorcy, jak i klienci korporacyjni.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF