TikTok dla e-commerce w praktyce: o czym pamiętać przed rozpoczęciem aktywności na platformie

Największym wyzwaniem dla marek, które chcą zaistnieć na TikToku jest tworzenie wartościowych przekazów w formie krótkich filmów, które nie będą wyglądały jak reklama. O czym jeszcze e-sklepy muszą pamiętać przed rozpoczęciem aktywności na platformie?

Wskazówkami, o czym e-commerce powinien pamiętać przed rozpoczęciem aktywności na TikToku dzielą się specjaliści: Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy, Kamil Jakubiszyn, social media analyst w agencji influencer marketingu GetHero, Jakub Kozłowski, performance marketing coordinator w agencji gaming influencer marketingowej WE!RE Fantasy oraz Marta Parzyszek, performance specialist i Aleksandra Sawko, social media specialist w agencji Tigers.

Przede wszystkim o tym, że skuteczna reklama na TikToku nie powinna być reklamą, lecz lokowaniem produktu. Przerzucanie tych samych kreacji reklamowych z Facebooka czy Instagrama może nie przynieść odpowiednich efektów. Warto dopasować się do istniejących trendów, które są niekończącym się RTM-em, a jak dobrze wiemy, dobry RTM jest w stanie naprawdę mocno podnieść sprzedaż.

Przestań zamartwiać się brakiem działu wideo w swojej firmie, naprawdę wystarczy dobrej jakości kamera w telefonie i storytelling dopasowany do grupy docelowej. Ważne jest także oczywiście ogarnięcie rzeczy technicznych, takich jak podpięcie Pixela TikToka, który istnieje.

Szymon Grzybczyk, head of creation & social media w agencji Tears of Joy

 

Firmy przede wszystkim powinny być świadome, na jaką platformę wkraczają i znać odpowiedź na pytanie, czym na tle innych platform wyróżnia się content tworzony na TikToka, jaka jest przyjęta konwencja tworzenia treści (nieco mniej formalny anturaż) i dlaczego treści dystrybuowane na TikToku powinny różnić się od tych publikowanych na Facebooku.

TikTok, choć odegrał niezwykle ważną rolę w kulturze remiksu, nie powinien być rozpatrywany, jako „piaskownica, w której wszystko jest dozwolone”, a przynajmniej tak nie powinny traktować go marki realizujące swoją strategię marketingową. Przed rozpoczęciem działań na TikToku warto zapoznać się z zasadami dotyczącymi respektowania własności intelektualnej.

Ważna jest również świadomość celu, który e-sklep chce osiągnąć dzięki działaniom na TikToku oraz technik i narzędzi, z których powinien skorzystać, by ten cel realizować. Regularne publikacje treści i organiczne wyświetlenia mogą zwiększyć świadomość na temat marki oraz zbudować względem niej sentyment. Pomoże w tym na pewno wchodzenie ze społecznością w interakcję i nawiązywanie dialogu, by obserwatorzy chcieli uczestniczyć w życiu profilu i być jego integralną częścią. Płatne działania, takie jak reklamy in-feed mogą pomóc w przekierowaniu ruchu na stronę lub dystrybucji kodów zniżkowych.

Początki bywają trudne. Największym wyzwaniem dla marki będzie adaptacja swoich treści i charakteru, by korespondowały one z upodobaniami użytkowników TikToka. Warto pamiętać więc o twórcach aktywnych na TikToku, których już śledzą obecni lub potencjalni klienci marki i którzy doskonale odnajdują się na platformie. I to oni mogą pomóc postawić e-sklepowi swoje pierwsze kroki na TikToku. W celu maksymalizacji potencjału, rekomendujemy zarówno zaangażowanie twórców we współtworzenie treści na profil własny sklepu, jak również pojawianie się marki na kanałach twórców oraz wzmacnianie przekazu specjalnymi materiałami reklamowymi.

Kamil Jakubiszyn, social media analyst w agencji influencer marketingu GetHero

 

Zdecydowanie należy pamiętać o haśle, którym TikTok zachęca marki do rozpoczęcia swoich działań na tej platformie – „Don’t make ads. Make TikToks”. Początek aktywności na TikToku wymaga przemyślanej strategii oraz świadomości, że platforma ta zdecydowanie różni się od pozostałych kanałów, takich jak Instagram czy Facebook, co wymaga tworzenia dopasowanego contentu: kreatywnych i świeżych treści, spójnych z aktualnie dominującymi trendami czy challenge’ami.

Jest to zdecydowanie świetny moment na rozpoczęcie działań na TikToku dla e-sklepów. Platforma mocno stawia na rozwój live oraz social commerce, o czym świadczy globalne partnerstwo z platformą e-commerce Shopify czy pierwsze testy rozwiązania do live shoppingu. Wejście na platformę TikTok to świetny sposób na pokazanie swojego sklepu oraz produktów z nowej perspektywy oraz dotarcie do odbiorców, którzy nie korzystają aktywnie z Facebooka czy Instagrama.

Jakub Kozłowski, performance marketing coordinator w agencji gaming influencer marketingowej WE!RE Fantasy

 

Zacznijmy prowadzić TikToka! Pewnie, ale od czego zacząć? Przede wszystkim od przypomnienia, że TikTok nie jest tradycyjną platformą social media, która ma służyć do bezpośredniej komunikacji tekstowej. Tutaj podstawą jest kreatywny wideo content.

Marta Parzyszek, performance specialist i Aleksandra Sawko, social media specialist w agencji Tigers

Największym wyzwaniem dla marek jest stworzenie wartościowych przekazów w formie krótkich filmów, które wcale nie będą wyglądały jak reklama. Dla jednych może to brzmieć banalnie, a dla drugich niekoniecznie.

Czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę przed rozpoczęciem aktywności na TikToku:

  1. Na TikToku zwiększasz świadomość marki i budujesz jej wizerunek. I tu moglibyśmy postawić kropkę. Użytkownicy TikToka nie chcą oglądać bezpośrednich komunikatów sprzedażowych. Szukają ciekawych, edukacyjnych, inspirujących czy po prostu humorystycznych treści. Prowadząc kanał marki tak też można się komunikować, a wręcz trzeba!
  2. Tutaj możesz działać przyszłościowo, myśląc o młodszych odbiorcach. Nadal główną grupą użytkowników TikToka są osoby w wieku 13-24. To do nich trafiasz z komunikatem, a więc powinien on być dopasowany do ich oczekiwań i możliwości zakupowych. Warto skupić się na budowaniu relacji z potencjalnym konsumentem i wzmacnianiu przekazów marki.
  3. Strategia to podstawa. Tak, również na TikToku! W dłuższej perspektywie tworzenie komunikacji bez określonego planu jest pozbawione sensu. Dopiero, gdy wyjdziesz od celu biznesowego oraz ustalonych wskaźników, jesteś w stanie dostosować Twoje działania, aby faktycznie realizować założenia.

TikTok to jednak nie tylko treści organiczne. Choć jest to podstawa budowania świadomości marki wśród użytkowników i przy ciężkiej pracy oraz odrobinie szczęścia pozwala dotrzeć do tysięcy osób, warto również pamiętać o wspieraniu działań contentowych możliwościami reklamowymi.

O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz rozpocząć promocję na TikToku:

  1. TikTok wspiera sprzedaż, nie jest jej głównym źródłem. Ze względu na demografię użytkowników platformy, niski koszt dotarcia i względnie małą konkurencję wśród reklamodawców, warto wykorzystać TikToka do zwiększania zasięgów i generowania ruchu na
  2. Próg wejścia z działaniami reklamowymi na TikToku jest wyższy. Minimalny budżet dzienny per zestaw reklamowy to 80 zł lub 200 zł per kampania. W porównaniu z popularnym Facebookiem są to dużo wyższe stawki minimalne, jednak koszt dotarcia do użytkowników na TikToku jest znacznie niższy niż na innych platformach.
  3. Wybór modelu zakupu reklamy. TikTok umożliwia prowadzenie działań reklamowych w dwóch modelach: aukcyjnym i Model aukcyjny działa podobnie jak w przypadku innych platform społecznościowych i pozwala na wyświetlanie reklam in-feed, czyli w głównym TikTokowym feedzie. Z kolei w modelu rezerwacyjnym musimy liczyć się ze znacznie wyższymi, z góry określonymi stawkami. W ramach tego rodzaju konta możemy wyświetlać reklamy, m.in. w formacie TopView (reklama uruchamiana po wejściu do aplikacji), Brand Takeover (reklama TopView z przekierowaniem na strony zewnętrzne) czy #hashtagchallenge (zapraszanie do 6-dniowego wyzwania).

 

W tę środę odbywają następne zajęcie z obszaru MARKETINGU INTERNETOWEGO.

Tematem będzie: „Strategie SMS – czyli Social Media Selfmade dla Twojego biznesu”

Prowadzący to: Szymon Grzybczyk, z agencji Tears of Joy!

Szymon Grzybczyk jest Head of Creation & Social Media w agencji Tears of Joy. Wraz ze swoim zespołem tworzy z sukcesami content dla firm takich jak Peugeot, Cropp czy LEGO. Na podstawie swoich doświadczeń i wiedzy opowie, jak osiągać sukcesy w komunikacji TikTokowej.

Social Media Selfmade to webinar, którego nienawidzą freelancerzy. A tak na poważnie – to pigułka podstawowej wiedzy o Facebooku, Instagramie, TikToku i reklamach w powyższych social mediach. Bez owijania w bawełnę. Ze szkolenia wyjdziesz być może z nowymi pomysłami… ale na 100% z umiejętnościami, które pomogą Ci rozpocząć promocje Twojej firmy w internecie.

Zajęcia:  on-line, bezpłatne

Kiedy: Środa 01.06.2022

Zapisy: https://bit.ly/3FmSlF9

Centrum Kreatywności Targowa jest inkubatorem przedsiębiorczości sektora kreatywnego prowadzonym przez Krajową Izbę Gospodarczą. Oferowany program Centrum wspiera rozwój zawodów przyszłości oraz pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu biznesu przez młode firmy, którym oferuje również biura do wynajęcia. CK Targowa jest też miejscem inspirujących spotkań, programów szkoleniowych, edukacyjnych i kulturalnych w oryginalnie zaprojektowanej przestrzeni konferencyjno-wystawienniczej.

Centrum Kreatywności Targowa