Kara 44 miliony dla Santander Consumer Bank

885

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości 44 milionów zł na bank Santander Consumer Bank. Powód? Naruszenie zdrowych interesów konsumenckich.


W poniedziałek Prezes UOKiK wydał decyzje w sprawie Santander Consumer Bank. Wskazał w niej dwie niepokojące praktyki banku, w tym naruszanie zdrowych interesów klientów oraz wprowadzanie ich w błąd.

Niedopuszczalne praktyki Santander Consumer Bank

Jak wskazuje urząd, pierwszą uwzględnioną w decyzji praktyką, jest wyliczanie składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu. Klient banku, który zawiera kredyt konsumencki z dodatkowym ubezpieczeniem, może użyczyć jego koszt. Co ciekawe, (zdaniem UOKiK) bank bezprawnie wlicza koszt składek ubezpieczeniowych, które zaliczają się do całkowitej kwoty kredytu.

Art. 5 pkt 6 i 7 ustawy o kredycie konsumenckim mówi wyraźnie, że bank powinien uwzględnić składkę z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia, jako koszt kredytu. Jeżeli tego nie zrobi to całkowity koszt kredytu, będzie mniejszy i bardziej atrakcyjny, a jego kwota wypłacana klientowi będzie znacznie wyższa. W ocenie UOKiK-u bank nie wypłaca większej kwoty kredytu, ponieważ (według zasad banku) do zapłaty jest również składka na ubezpieczenie, a ogólna kwota kredytu jest niższa o kwotę składki.

Bank, prezentując informacje na temat całkowitej kwoty kredytu, wprowadzał konsumentów w błąd co do proporcji między całkowitą kwotą kredytu, a jego kosztem. W ten sposób jego oferta wydaje się konsumentowi korzystniejsza niż, jest w rzeczywistości, a także lepsza od ofert innych kredytodawców, którzy podają rzetelne informacje o koszcie kredytu. 

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Dezinformacja

Kolejną praktyką, którą znajduje się w decyzji, jest wprowadzanie klientów banku SCB w błąd. Bank wysyłał do potencjalnych klientów specjalną korespondencję z informacją o możliwości wzięcia kredytu na atrakcyjnych dla nich zasadach. W treści listu bank zagwarantował konsumentowi, że taki rodzaj kredytu będzie dostępny od ręki. Pomimo wielokrotnych interwencji sądowych Santander Bank utrzymywał swoją praktykę, nie informując o tym swoich klientów.

Klient Santander Consumer Banku na podstawie wprowadzających w błąd informacji może — porównując ofertę tego banku z ofertami innych instytucji finansowych, zdecydować się na pozornie tylko korzystny dla niego kredyt. Czego nie zrobiłby, gdyby miał prawidłowe informacje o proporcji między kosztem, a całkowitą kwotą kredytu udzielanego w Santander Consumer Banku.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Okazało się, że w oddziałach banku konsumenci mogą zaciągać oferowany listownie kredyt. Po interwencji urzędu Santander zaniechał tej praktyki, którą stosował od stycznia 2015 roku do września 2018 roku. Poniżej podajemy treść korespondencji otrzymanej przez klientów banku:

„Szanowna Pani […], specjalnie dla Pani z tej okazji przygotowaliśmy kredyt gotówkowy do 5.000 zł, a z nim: 0 proc. prowizji, niskie oprocentowanie”.

„Szanowny Panie […], właśnie zakończył Pan spłatę kredytu gotówkowego w naszym banku. Bardzo dziękujemy za okazane zaufanie. Doceniając naszą współpracę, przygotowaliśmy dla Pana nową propozycję lekkiego kredytu gotówkowego”.

Treść listu od Stantader Consumer Bank

Ostatecznie prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Santander Bank Polska wspomnianą karę w wysokości 44,2 mln złotych. Cała kwota obejmuje: 38,2 mln za wyliczanie składki dodatkowe z tytułu ubezpieczenia kwoty całkowitej kredytu. 5,9 mln zł za wprowadzanie konsumentów banku w błąd. Decyzja nie jest prawomocna. Bankowi przysługuje odwołanie do sądu. Wysokość kwoty nałożonej na SCB ma wpływ na fakt, iż bank zdawał sobie sprawę z prowadzonej przez nich praktyki, która nie jest stosowana przez nikogo na rynku usług bankowych.

Santander stanowczo sprzeciwia się decyzji UOKiK

Bank wydał oficjalne oświadczenie, w którym stanowczo protestuje przeciwko nałożonej na nich karze finansowej. W ich ocenie opisanie przez UOKiK praktyki nie naruszyły ogólnych, zdrowych interesów konsumentów. Co więcej, były one w pełni zgodne z panującym w kraju prawem.

W całym toku postępowania, które toczyło się od 2016 roku. Santander Consumer Bank na każdym jego etapie aktywnie współpracował z UOKiK, proponując rozwiązania, które wychodziły naprzeciw oczekiwaniom UOKiK. Tak, aby osiągnąć porozumienie satysfakcjonujące prezesa UOKiK. Dlatego bank jest zaskoczony zarówno samą decyzją, jak i nałożonymi przez prezesa Urzędu sankcjami.

Santander Consumer Bank 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Dowiedz się więcej