Warto zainwestować w podcast?

1 087

Mamy obecnie do czynienia z boomem na treści audio. Forma utrzyma się jeszcze latami, co owocuje zainteresowaniem wszystkich, a zwłaszcza, wśród marketerów.


Rok 2021 to rok, w którym dowiedzieliśmy się jak sprzedawać kawę przez internet za 100 mln złotych, a kryzys półprzewodników rozhuśtał nam kryzys. Przy tej okazji obserwujemy bigtechowe ploty o metaverse oraz śledzimy rozwój nie tylko social media, ale przede wszystkim podcastów i muzycznych serwisów streamingowych. Jest to przyczynkiem rozwoju treści i reklam, szczególnie w obszarze audio, co wzmaga do rewolucji, nawet w świecie uxowym, np. pod kątem projektowania interakcji głosowych w obrębie produktu.

Artur Kurasiński, prowadzący podcast

Skąd wziął się podcast?

Jak możemy przeczytać w Wikipedii, wyrażenie podcast wywodzi się od odtwarzacza muzycznego firmy Apple – iPoda i od słowa broadcast, który z angielskiego tłumaczyć możemy jako transmisję. Pierwszy człon może pochodzić też od „Personal On Demand jak twierdzi portal Zencast. Samo podcast definiowane jest przez Oxford Learners Dictionaries jako cyfrowy plik audio, który można pobrać z Internetu i odtworzyć na przenośnych urządzeniach. Przy okazji tej definicji nie wolno nie wspomnieć, iż podcasting oparty jest na technologii RSS. Sprawny Marketing uchyla nam rąbka tajemnicy na ten temat.  

RSS to skrót, który rozwijany jest formalnie jako RDF Site Summary lub mniej formalnie Really Simple Syndication, czyli naprawdę prosta dystrybucja. Dzięki RSS serwisy internetowe, które często aktualizują treść, publikują ją w łatwy sposób, informując o tym użytkowników.

Wysyp twórców

Jak przekonuje serwis mitsmr.pl jeszcze kilkanaście lat temu podcasty stanowiły treści niszowe, dla prawdziwych pasjonatów technologii i audiofilów, rozkoszujących się audycjami słuchanymi ze względu na ulubionych twórców. Dzisiaj w USA ponad 51% populacji regularnie słucha przynajmniej jednego podcastu. A prawie milion ludzi tam jest aktywnymi podcasterami, podobnie jest w Australii, gdzie możemy wyszczególnić nawet 3,5 miliona aktywnych słuchaczy. Serwis mobiletrends.plprzytoczył również dane Kantara, wedle których podcast stał się poważną kategorią utworów, a w ujęciu reklamowym został kanałem na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o wartość reklamową. Na drugim miejscu uplasował influencer marketing. Co istotne, obie te formy niejako zawdzięczają sobie wzajemnie wysoką pozycję w szrankach tego rankingu.

Technologie, które umożliwiają nam słuchanie, oglądanie i dyskutowanie w bardzo przyjazny i prosty sposób, sprawiają, że to właśnie te formaty i kanały komunikacji rosną najbardziej dynamicznie. Jeszcze ponad półtora roku temu mieliśmy około tysiąca aktywnych podcasterów, którzy poważnie podchodzili do tego tematu, a teraz jest ich ponad 5 tys. To pokazuje, z jak szybkim wzrostem mamy do czynienia

prezes iPresso Marketing Automation Michał Wojciechowski.

 

Polska w obliczu podcastu

Firma Voxnest przygotowała raport, z którego wiemy, że z końcem kwietnia popularność podcastów w Europie wzrosła o 52 proc. Szczególnie dobrze wypada tutaj Polska, która ze wzrostem na poziomie aż 300 procent rok do roku znalazła się w pierwszej dziesiątce krajów, w których wzrost Słuchacze z Polski szczególnie upodobali sobie dwa podcasty: Dwóch Typów Podcast i Kryminatorium. Obydwa tytuły zajmują najwyższe lokaty od 2019 roku. Raport Hootsuite wskazuje, że streaming stał się kategorią serii TOP, a podcastów słuchało ponad 37 proc. Polaków przez ponad 30 minut dziennie.

Jak wykorzystać siłę podcastów?

Poradnik Reklamy Audio Online 2021 sporządzony przez Adama Pachlę oraz RMF DIGITAL pod patronatem IAB Polska jasno stwierdza, że podcast to idealne miejsce do zaprezentowania swoich produktów lub usług, a tematyka jest w teorii nieograniczona. Podcastów najlepiej słuchać poprzez dedykowane aplikacje, a wirtualne audycje służą również celom biznesowym.

Widzę jak wielkie znaczenie ma dzielenie się wiedzą. Ot zwykła rozmowa, wcale nie jest taka zwykła. Ekspercka wiedza wzbudza zaufanie odbiorców i ich przywiązanie, a także buduje nasz wizerunek jako specjalistów w swojej dziedzinie. dr Krzysztof Wojewodzic z Escola Mobile Podcast 

Forbes mówi o kampaniach audio, jako wysoce spersonalizowanych i łatwo skalowalnych, które są angażujące i wprowadzają słuchaczy do świata marek. Jest to idealne środowisko reklamowe, zwłaszcza, że są w nich influencerzy, którzy budują swoje kanały dystrybucyjne.

Segmentacja i targetowanie treści na platformach audio jest o wiele prostsze niż w tradycyjnych kanałach marketingowych, a procesy te opierają się na łatwo dostępnych informacjach dostarczanych przez sieci i same programy. Możemy zautomatyzować cały proces, a także możemy kontrolować go ręcznie, gdy mamy taką potrzebę. Poza tym podcasting to nie tylko biznes i marketing, to czysta przyjemność

Artur Jabłoński, prowadzący podcast Konkretnie o Marketingu

W Krakowie w dniach 17-18 marca 2022 roku odbędzie się wydarzenie, na którym spotkamy każdego ważnego podcastera z branży. Wydarzenie prowadzić będzie Jarosław Kuźniar z voice.house.

Prelegentami będą m.in. Natalia Hatalska, Artur Kurasiński, Artur Jabłoński, Piotr Kowalski, Krzysztof Wojewodzic, Michał Szklarski. Będzie to już 11-sta edycja tego znanego w świecie IT wydarzenia, na którym dowiemy się jak projektować, tworzyć, wdrażać oraz promować aplikacje i rozwiązania im dedykowane.


Autor: Escola S.A
Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej