Zwolnieni z Teorii i ABSL dzięki wsparciu JPMorgan Chase Foundation pomogą mazowieckiej młodzieży zwiększyć zawodowe szanse
Uczniowie szkół średnich z województwa mazowieckiego będą mieli szansę rozwijać swoje zawodowe kompetencje z zakresu przedsiębiorczości czy pracy zespołowej poprzez samodzielne zarządzanie własnymi projektami. Zapewnią one lepszy start na rynku pracy, dając możliwość zdobycia praktycznych umiejętności oraz doświadczenia. Pomogą im w tym Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) przy wsparciu amerykańskiej JPMorgan Chase Foundation. Na uczestników czeka 150 miejsc pracy w firmach globalnych i rodzimych markach z sektora nowoczesnych usług biznesowych, zrzeszonych w ABSL.
Młodzi ludzie, którzy nie mogą wykazać się doświadczeniem zawodowym, stoją przed ogromnym wyzwaniem, chcąc zdobyć rozwojową i dobrze płatną pracę. W związku z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy, pracodawcy coraz bardziej cenią pracowników z kompetencjami miękkimi, takimi jak umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja czy umiejętności komunikacyjne. Organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii wiedzą, jak doskonalić kompetencje przyszłości wśród młodzieży. Co roku tysiące uczniów szkół średnich w całej Polsce realizuje własne projekty społeczne, zdobywając praktyczne i uniwersalne kompetencje zawodowe, cenione na każdym stanowisku pracy. W nadchodzącej edycji olimpiady stworzono specjalny, dodatkowy program skierowany do uczniów z województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy), ze szczególnym uwzględnieniem powiatów, takich jak radomski, mławski czy sierpecki, w których młodzi ludzie są najbardziej narażeni na wykluczenie społeczne i zawodowe. W realizacji projektów będzie ich wspierać 56 nauczycieli z grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. Kluczowym celem programu jest zdobycie przez młodzież tzw. miękkich umiejętności, których, zdaniem pracodawców, najbardziej brakuje młodym ludziom. Następnie 150 z nich zostanie zatrudnionych w globalnych firmach zrzeszonych w ABSL.
Na ten moment do realizacji programu zgłosili się nauczyciele z 28 miejscowości w województwie mazowieckim m.in. z Płocka, Radomia, Siedlec, Ostrołęki, Mławy, Pułtuska, Sochaczewa, Sierpca, Legionowa, Garwolina, Piaseczna czy Iłży. Program skierowany jest do uczniów ostatnich klas szkół średnich. W jego ramach uczniowie uzyskają dostęp do specjalnej, internetowej platformy szkoleniowej, dzięki której będą mieli możliwość rozwoju kompetencji miękkich. – Realizując ten program po raz pierwszy na Mazowszu chcemy uświadomić uczniom, że w starcie zawodowym będą liczyły się kompetencje miękkie, tj. umiejętność pracy w zespole, dobra komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie problemów czy organizacja pracy. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego “The Future of Jobs”, w perspektywie 10-30 lat, to właśnie te kompetencje zapewnią młodym ludziom zatrudnienie w większości branż, od księgowego do menedżera. Co ważne, poza zdobywaniem kompetencji przyszłości, młodzież będzie rozwijać także swoją wrażliwość społeczną i empatię – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.
W czasie realizacji programu ABSL wraz z firmami zrzeszonymi podzieli się z młodzieżą praktyczną wiedzą o możliwościach na rynku pracy, pomagając młodym ludziom z Mazowsza w rozpoczęciu kariery zawodowej. ABSL połączy także absolwentów programu z pracodawcami, którzy podkreślają, jak ważne jest dla nich rozszerzanie puli dostępnych talentów i już czekają na młodych pracowników.
– W ramach projektu uczestnicy otrzymają od nas indywidualne konsultacje na temat możliwości rozpoczęcia pracy w firmach sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Chcemy przedstawić uczniom zakres działalności naszych firm, atmosferę i kulturę pracy. Przede wszystkim jednak chcemy pomóc tym młodym ludziom zaplanować drogę zawodową, zgodną z ich zainteresowaniami i kompetencjami. Przewidzieliśmy też szkolenia przygotowujące do rozmowy kwalifikacyjnej oraz targi pracy. Będzie to wyjątkowa okazja, aby poznać i porozmawiać z przedstawicielami naszych największych pracodawców – mówi Marcelina Godlewska, dyrektor zarządzająca w ABSL.
Z programu skorzystają także nauczyciele szkół średnich. Jak pokazały badania przeprowadzone przez Fundację Zwolnieni z Teorii, dzięki wsparciu nauczycieli, zanotowano trzykrotny wzrost liczby projektów ukończonych przez uczniów, w porównaniu z projektami realizowanymi bez pomocy nauczycieli. – JPMorgan Chase Foundation umożliwia uczniom, realizującym projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, zdobycie doświadczenia i praktycznej wiedzy na temat poruszania się po rynku pracy. Dzięki temu co najmniej 150 przyszłorocznych absolwentów programu rozpocznie swoją karierę zawodową m.in. w takich obszarach jak zarządzanie finansami, IT, zarządzanie zasobami ludzkimi czy bezpieczeństwo informacji. Uczniowie pod okiem specjalistów będą mogli dalej rozwijać kompetencje miękkie zdobyte w trakcie realizacji projektów wg metodologii PMI. Z udziału podopiecznych w programie skorzystają także nauczyciele, dla których również przewidziano wsparcie rozwojowe w formie szkoleń, organizowanych w Warszawie, nastawionych na zdobywanie umiejętności coachingowych, potrzebnych, by wspierać uczniów przy realizowaniu projektów – podkreśla Alicja Piwnik, nauczycielka przedmiotów ekonomicznych w ZSEG w Otwocku i regionalny koordynator nauczycieli Zwolnionych z Teorii na Mazowszu.
Czym zajmuje się fundacja wspierająca mazowiecką młodzież? JPMorgan Chase Foundation angażuje się we wspieranie społeczności lokalnych na całym świecie, przyczyniając się do budowania zrównoważonej gospodarki. – Naszą pasją jest pomaganie ludziom w zdobywaniu umiejętności, które ułatwiają dostęp do wysokiej jakości miejsc pracy oraz budowanie udanych i trwałych karier. Program ten jest przykładem świetnej współpracy Zwolnionych z Teorii i ABSL. Cieszymy się, że możemy być częścią tej inicjatywy – podkreśla Steven Cohen, dyrektor zarządzający Centrum Korporacyjnego JPMorgan w Warszawie.