Życie w kwarantannie: e-commerce i usługi online rekordowo popularne wśród polskich użytkowników

270

W ostatnich tygodniach internet stał się dla polskich konsumentów ulubionym miejscem, w którym robią zakupy. W najnowszym badaniu na zlecenie Mastercard¹ 2/3 z nich deklaruje, że korzysta z e-commerce częściej niż kiedykolwiek wcześniej. W czasie izolacji społecznej na popularności zyskały też cyfrowe usługi, takie jak zajęcia fitness online, streaming wideo, czy nauka języków obcych przez internet.

50 kreatywnych 750x100px

Najnowsze badanie pokazuje, że Polacy szukają w internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń. Prawie połowa (46%) ankietowanych deklaruje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed pandemią. 68% z nich korzysta z platform streamingu wideo, takich jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, a 44% przez sieć gra na komputerze. Ponadto 29% uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24% wirtualnie „odwiedza” muzea i inne atrakcje turystyczne. W czasach izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się też kontakt ze znajomymi i bliskimi, co widać w popularności rozmów wideo. Korzysta z nich 77% badanych, co czyni je najpopularniejszą usługą online.

W czasie pandemii widać też większe zaangażowanie Polaków w działania charytatywne. Prawie połowa (44%) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18% zrobiło to po raz pierwszy.

Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do nabywania nowych umiejętności, a podłączony do internetu komputer pomaga w tym nie tylko uczniom. 41% Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. 28% szlifuje znajomość języków obcych, a 7% grę na instrumentach muzycznych. Inne umiejętności, które można doskonalić w internecie, to gotowanie (36%), majsterkowanie (22%), programowanie (16%), a nawet strzyżenie włosów (14%). Nauka w sieci obejmuje też opanowywanie praktycznych umiejętności dnia codziennego. Prawie połowa polskich konsumentów (47%) zaczęła ostatnio korzystać z bankowości internetowej, a 42% korzysta z telemedycyny i kupuje leki online.

Mastercard zakupy online infografika
Źródło: Mastercard

Jedną z oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby, które robi 44% polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47%), gry planszowe (36%) czy przybory kuchenne (33%). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22%) czy maty do ćwiczeń (16%).

Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce. Prawie wszyscy (96%) „łowcy okazji” ze sklepów stacjonarnych zamienili je na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79% spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Ponadto 35% klientów deklaruje, że kupując online pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.

Prawie wszyscy badani (91%) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60% martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78% polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83% sprawdza opinie innych kupujących, a 36% kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu.

Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez internet w zajęciach fitness. Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH AKTYWNOŚCI ONLINE W CZASIE IZOLACJI

  1. 77% badanych regularnie prowadzi rozmowy wideo z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami
  2. 68% subskrybuje platformy VOD, takie jak Netflix, HBO GO, czy Amazon Prime Video
  3. 59% ogląda komedie, kabarety lub stand-up
  4. 44% gra przez internet w gry wideo
  5. 41% bierze udział w lekcjach gotowania lub korzysta z przepisów w sieci
  6. 36% bierze udział w koncertach
  7. 29% korzysta z wirtualnych zajęć fitness
  8. 28% uczy się języka obcego
  9. 24% odwiedza strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych
  10. 18% rozwiązuje quizy

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH „PRODUKTÓW NA KWARANTANNĘ”

  1. Książki (47%)
  2. Gry planszowe (36%)
  3. Przybory kuchenne (33%)
  4. Puzzle (30%)
  5. Przybory do farbowania włosów (30%)
  6. Maszynki do strzyżenia włosów (22%)
  7. Poduszki (21%)
  8. Oczyszczacze powietrza (17%)
  9. Maty do ćwiczeń/jogi (16%)
  10. Sztuka i rzemiosło (16%)

Najważniejsze wskazówki Mastercard dotyczące bezpieczeństwa w internecie:

  • Wchodź tylko na bezpieczne strony: Kupuj i płać online tylko na stronach internetowych, które dbają o twoje bezpieczeństwo szyfrując twoje dane. Ich adresy zaczynają się od „https” i można je poznać po symbolu zablokowanej kłódki w przeglądarce.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych: Nigdy nie podawaj danych swojej karty płatniczej telefonicznie, przez e-mail, SMS lub media społecznościowe.
  • Zaktualizuj ochronę antywirusową: Upewnij się, że zaktualizowałeś program antywirusowy na urządzeniu, na którym planujesz zakupy.
  • Zaufaj swojemu instynktowi: Jeśli widzisz ofertę online, która wygląda zbyt dobrze, aby mogła być prawdziwa, prawdopodobnie tak właśnie jest. Zawsze sprawdzaj dokładnie oferty, których nie jesteś pewien.

¹ Badanie zrealizowane przez agencję Fly Research w maju 2020 r., na próbie 7500 dorosłych respondentów z 15 krajów, w tym z Polski


Źródło: informacja prasowa Mastercard 

50 kreatywnych 750x100px
Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej