Szczęście w miejscu pracy, czyli duńska filozofia Hygge.

Young people holding each others hands in chain above the table with documents for mobile app
275

Naszą narodową cechą jest to, że narzekamy. Podsumowanie starego roku i cele na nowy rok to dla pracodawcy dobry moment, aby zastanowić się czy pracownicy w danym miejscu pracy są po prostu szczęśliwi. Jeśli pracownik z zapałem i zaangażowaniem przychodzi do pracy, ceni sobie atmosferę i zespół w którym pracuje, a do tego jest zadowolony z systemu wynagrodzeń to dla pracodawcy powód do dumy. Jednak nie oznacza to jednocześnie, że odczuwa szczęście w miejscu pracy. Warto skorzystać z rozwiązań i doświadczeń naszych europejskich sąsiadów.

Z wielu badań prowadzonych na świecie wynika, że Duńczycy są jednym z najszczęśliwszych narodów świata. Kraj najlepiej wypadł np. w przeprowadzonym w 2013 r. World Happiness Report. W badaniu tym poproszono respondentów z 85 krajów, by ocenili swój poziomu szczęścia w skali od 0 do 10. Duńczycy osiągnęli wtedy średnią 7,7 (w Polsce, która wylądowała na 51. miejscu,wynik wyniósł 5,8).

Kraje skandynawskie od wielu lat zajmują najwyższe miejsca w różnych rankingach promujących najszczęśliwsze miejsca do życia. W Raporcie Szczęścia powstającym na zlecenie ONZ Dania od początku zajmuje pierwsze miejsce. To własnie tam powstała koncepcja „hygge”, swoista filozofia szczęścia. Na czym polega? I czy można ją wykorzystać także w biznesie?

Hygge- skandynawska filozofia szczęścia.

Dla Duńczyków Hygge to element narodowego DNA . Filozfia Hugge dla Duńczyków to część nardowej tożsamości – jest tym samym co dla Amerykanów wolność, dla Niemców umiłowanie porządku, a dla Brytyjczyków zadzieranie nosa.

Hygge to też poczucie spełnienia, to stan świadomości, to poczucie komfortu i szczęścia. Samo słowo „Hygge” oznacza dobrostan, coś miłego i pięknego. Jednak nie jest to dość precyzyjne tłumaczenie. 30% Duńczyków uważa, że tego słowa nie można przetłumaczyć.

W miejscu pracy naród duński tą filozfię realizuje poprzez przytulne biuro, kolorystyka koniecznie powinna nawiązywać do kolorów natury .  Pracownik w pracy ma czuć się jak w domu. Istotnym elementem tej koncepcji jest dzielenie się posiłkami, wspólne miejsce do spożywania wspólnych posiłków. Samo stanowisko pracy powinno przypominać nasze domowe biura, tak abyśmy czuli się komfortowo i bezpiecznie. Duńczycy odchodzą od bardzo surowych i standardowych biur, im bardziej różnorodnie to tym korzystniej dla samopoczucia pracownika. Jednak Hygge to przede wszystkim Work life balance.  To uważność, powolne życie, docenianie bliskości drugiego człowieka.

Hygge – czyli szczęście w miejscu pracy.

Przytulna, ciekawie zaprojektowana przestrzeń biurowa z obecnością zieleni, która jest niezbędna w hygge. Ważnym elementem w całej koncepcji jest atmosfera w miejscu pracy ( np. stworzenie miejsc na krótkie spotkania przy kawie, mały stolik lub sofa zachęcą i zainspirują do rozmów, wymiany informacji, integracji).

Dobra kawa i czasami przyniesione domowe ciasto, wspólne celebrowanie różnych okazji, małych i większych sukcesów czy po prostu imienin, urodzin, rocznic, świąt,

Hygge to również styl zarządzania i komunikacji w firmie.

Płaska struktura organizacyjna i egalitaryzm to integralna część hygge oraz skandynawskiego modelu zarządzania – to także prostota i skromność, fair play oraz brak agresywnych działań biznesowych na rynku.

Wzajemny szacunek, kult pracy zespołowej i integracji, dialogu, angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, transparentność, otwartość, spontaniczność, tworzenie poczucia misji, celu dla całej firmy – jasna i otwarta komunikacja, Silna kultura organizacyjna bazująca na prawdziwych wartościach i relacjach, ale również na bezpośredniości, otwartości, a także poczuciu humoru, swobodzie. Menedżerowie są dostępni dla wszystkich, są częścią zespołu jak każdy inny pracownik. Kultura doceniania i nagradzania, wsparcia i zrozumienia dla wzajemnych potrzeb. W tej koncepcji zarządzania pracownicy mają poczucie celu i poczucie wpływu na otaczającą ich rzeczywistość. Świadomi kreują swoje ścieżki kariery zawodowej, są proaktywni i otwarcie się komunikują. Kolejnym elementem to tej koncepcji to samo przywództwo – czyli budowanie organizacji na wartościach takich jak : indywidualizm każdego człowieka, leadership oparty na wspólnych wartościach.

Różnica pomiędzy polskim a duńskim rynkiem pracy .

Jednak najbardziej istotnym elementem koncepcji szczęścia w miejscu pracy to jednak sam work life balance. Duńczycy mają realny wpływ na ilość godzin spędzanych w pracy, sami decydują o formie wykonywania pracy. Duża część pracodawców wprowadza rozwiązania dla pracowników 50 +, u których spada efektywność pracy . Każda firma ma dostępne elastyczne formy pracy. Cała koncepcja sprowadza się do tego, aby pracownik miał czas na nawiązywanie relacji, na poświęcanie czasu na rzeczy przyjemne i takie, które sprawiają mu satysfakcję. Wiele badań dość jasno pokazuje, że pracujemy efektywnie przez około 5,5 h dziennie, a standardowy dzień pracy to 8 h. Istotnym elementem, który różni polski i duński rynek pracy to mobilność samych pracowników, zdolność do szybkiego podnoszenia kwalifikacji oraz dostępność elastycznych form pracy i elastycznych form zatrudnienia. Duńczycy często zmieniają pracy oraz miejsce zamieszkania, jest to postrzegane jako atut a nie wada ( tak jak w Polsce) . Pracownik mobilny to pracownik zaradny, proaktywny, świadomy i ciągle się rozwijający. Hygge może być obecne i bardzo pomocne w miejscu pracy. Wymaga to jednak sporo pracy od liderów, szczególnie na początku drogi, przede wszystkim w kwestii ich zaangażowania w budowanie kultury organizacji obejmującej i pielęgnującej szeroko rozumiany well‑being dla wszystkich.

O hygge można mówić przez cały rok, ale okres świąt Bożego Narodzenia jest swoistą esencją hygge. To pięknie udekorowany dom, pełen cudownej atmosfery spokoju, światła i radości. To przebywanie z ludźmi, których się kocha. To poczucie, że jesteśmy bezpieczni, szczęśliwi i zrelaksowani.

Dominika Maciołek, Ekspert ds. HR

Maciołek i Wspólnicy sp. z o. o.

www.szkoleniamaciolek.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };