Jak inspirować i zachwycać osobowością. 6 tajemnic, które znają Włosi

inspirująca osobowość

Ludzie mają różne motywacje do tego, by jeździć po świecie. Jednym z niezwykle cennych argumentów, by odwiedzać różne kraje, jest to, że można spojrzeć na człowieka przez pryzmat innej kultury. To, w jakim kraju żyjesz, ma istotny wpływ na to, czy jesteś mniej lub bardziej otwarty, tolerancyjny, asertywny, punktualny, czy na przykład zdrowy.

I dalej, patrząc na inne nacje, ja biorę to, co  osobiście uważam za najcenniejsze. Bo, co prawda, nie musisz być Szwajcarem, by stać się osobą bardzo precyzyjną, tak samo, jak nie musisz być Hiszpanem, żeby być optymistą, ale  obserwacja wewnętrznej motywacji ludzi do pewnych zachowań, jest kluczem do tego, by być takim, jakim chcesz być.

Na żadnej jednak kulturze i  nie koncentruję się z taką lubością i zaangażowaniem, jak na tej, z której wywodzą się Włoszki i Włosi, niezależnie od regionu, z którego pochodzą. Przytoczone tu przykłady traktują Włochów przez pryzmat cech, które charakteryzują tę nację jako całość, a nie każdą napotkaną osobę na włoskiej ulicy. Skoncentruj się więc proszę na tej części populacji, która tworzy ich narodowy koloryt i powoduje, że sama myśl o tym, by usiąść na Schodach Hiszpańskich z lampką Brunello, już przenosi Cię w wybrukowane uliczki gadające głośnym come stai, buona giornata cara mia…

 

Rodzinność i otwartość na ludzi

Badania wskazują, że styl życia, który angażuje kilka pokoleń żyjących ze sobą w dobrych relacjach z poszanowaniem swoich zwyczajów, potrzeb i oczekiwań, jest bardzo korzystny i charakteryzuje ludzi szczęśliwych. Kilkadziesiąt lat temu, w jednym z małych włoskich miasteczek długo dopatrywano się czynników, które powodowały, że poziom zadowolenia z życia jego mieszkańców był wyjątkowo wysoki. Nie było to zdrowe jedzenie, nie było to lepsze powietrze, nie była to wyjątkowa praca, bo większość z nich trudniła się pracą  w kamieniołomie. Okazało się, że miasteczko zamieszkiwane było przez ludzi, którzy żyli, kierując się podobnymi wartościami: niewygórowanych oczekiwań od życia, tolerancji i poszanowania innych oraz wysokiej potrzeby współżycia z ludźmi, którzy tworzą najbliższe otoczenie. Ten model już nie w takim stopniu, ale nadal kultywowany jest w wielu tradycyjnych włoskich rodzinach, w szczególności pochodzących z południa Italii.

 

Uwielbienie dla jedzenia

Umiejętność cieszenia się z małych, codziennych rzeczy, w tym z jedzenia, bo przecież robimy to kilka razy dziennie, wpływa na sposób odbierania świata, wrażliwość, sensualność, odczuwanie radości. Kuchnia włoska cieszy się największą popularnością, choć jest jedną z tych, które charakteryzują się nieskomplikowaną formą dań, a niektóre z nich, tak, jak i niewyszukane jej składniki, mają swoją historię w czasach, które do obfitych nie należały. Przywiązanie Włochów do jakości składników, tej pomidorowej soczystości, zniewalającego zapachu bazylii i oregano,  smaku caffè wypijanej w biegu, chrupiących cornetti con la crema… Docenianie rzeczy małych, oczywistych otwiera umysł na doświadczanie przyjemności z całą jej mocą.

Uwielbienie dla uwielbiania

Zdolność do spontanicznego, swobodnego okazywania sobie czułości, otwiera człowieka na głębokie i prawdziwe obdarzanie miłością, tych, których kocha. Przytulanie się lub całowanie w policzki przy powitaniu, dotykanie się, by wyrazić zainteresowanie drugą osobą, szczere i spontaniczne słowa zachwytu dla obcej osoby, by wyrazić swój podziw i sprawić jej przyjemność. Dotyk i komplementy stanowią dla Włochów naturalny sposób bycia. To niesie dużą otwartość w komunikacji w związkach i relacjach rodzinnych.

Ekspresja

Włoch macha rękoma, potrząsa głową, przewraca oczami. Ma setki gestów, które oddają jego wewnętrzny stan i właściwie nie musiałby nawet mówić, gdyby nie to, że Włoch mówić uwielbia! Konwersuje o pogodzie, o sąsiadach o pracy i o jedzeniu, rzecz jasna. Rozmawia z rodziną, z obcymi w samolocie i w parku podczas biegania. Nie spina się z wyrażaniem emocji, raczej możesz mieć wrażenie, ze emocje płyną we wszystkim, co robi. Kiedy się cieszy – zaczyna od tego szczególnego, serdecznego uśmiechu, który prezentuje w pełni uzębienie. Kiedy się wścieka, to całym sobą i szybko gaśnie, gdy wyrzuci to z czym mu ciężko. Gdy tłumaczy drogę, używa niemal całego ciała, a nierzadko idzie z Tobą, by swoim towarzystwem zagwarantować Ci dobry kierunek. Zdolność szczerego, autentycznego przeżywania daje pełnię emocji i radość bycia tu i teraz.

Zamiłowanie do piękna

Gdy idziesz parkiem i spotykasz bardzo starą kobietę, której uśmiech podkreśla czerwona pomadka, jasnoniebieskie oczy błyszczą młodzieńczym blaskiem, elegancka dłoń z pomalowanymi paznokciami pobrzękuje bransoletą, a za piękną garsonką unosi się subtelna woń perfum, to wiedz, że jesteś we Włoszech, a spotkana przez Ciebie kobieta nie ma i nigdy nie będzie miała określonego wieku. Zamiłowanie do piękna, które podkreśla cechy osobowości, nie jest po prostu miłością do rzeczy drogich i ładnych, ale sposobem na pokazanie swojej indywidualności, wyjątkowego charakteru, witalności i otwartości na życie niezależnie od wieku.

Dolce far niente

Określenie oznaczające oddanie się przyjemnościom „słodkiego nicnierobienia” najlepiej oddaje podejście Włochów do kwestii tak ważnej, jak umiejętność prawdziwego odpoczywania. Aktywny, ambitny człowiek dzisiejszych czasów, zatracił zdolność relaksowania i regeneracji, które są niezbędne, by utrzymać stały poziom energii, ale też organizm w dobrej kondycji i zdrowiu.  Nie tylko urokliwe wybrzeże Capri, Sardynii, czy malownicze uliczki Toskanii nadają się, by usiąść i popatrzeć w chmury. Chmury na szczęście mamy na tym samym niebie. A więc może akurat Twoje błogie spojrzenie na księżyc nastąpi w tej samej chwili, co włoskiej aktorki, która czerpie inspiracje do kolejnej emocjonującej roli?

To tylko kilka ze zjawisk made by Italy, które wynikają nie tylko  z tego, co tak chętnie przypisujemy częstszej obecności słońca i uwarunkowaniom krajobrazu, ale przede wszystkim pochodzą z kultury i historii Włoch. A to oznacza, że tymi szczególnymi cechami, które sprawią, że będziemy żyć ciekawiej, możemy się śmiało zainteresować i pokochać całym sercem także w polskich realiach.

Moglibyśmy jeszcze długo mówić o tej wyrafinowanej umiejętności delektowania się winem, muzyką, sztuką i nie tylko. Ale to już pozostawiam dla Was! Przyjemności w rozmyślaniach i komentarzach, które wniosą dodatkową wartość do tego artykułu.

Buona giornata cari amici! <3


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF