Kobiety za kółka! O historycznej kampanii Shell w Arabii Saudyjskiej
Wyobraź sobie, że cały świat obserwuje, jak po raz pierwszy wsiadasz za kierownicę samochodu i czeka, aż popełnisz błąd. Właśnie tak mogły poczuć się mieszkanki Arabii Saudyjskiej w 2018 roku, kiedy władze królestwa zniosły zakaz prowadzenia pojazdów przez kobiety. W odpowiedzi na głosy sprzeciwu wobec nowego dekretu i wyrażane przez Saudyjki obawy, Shell wystartował z kampanią #SupportHerJourney, promującą wsparcie dla mieszkanek regionu. O jej wdrożeniu i efektach opowiedzieli nam eksperci firmy podczas wirtualnej konferencji Ultimate Brand Meetup.
Strategia kampanii Shell obejmowała nie tylko budowanie świadomości marki Shell Helix wśród nowej grupy konsumentek, ale przede wszystkim wzmocnienie ich poczucia pewności siebie i akceptacji ze strony saudyjskiego społeczeństwa. W tym celu koncern zaprosił do współpracy pięciu mężczyzn z różnych obszarów zawodowych – saudyjskiego lekarza, byłego oficera marynarki, artystę hip-hop, profesjonalnego rolkarza i prezentera telewizyjnego. Bohaterowie kampanii poproszeni zostali o wyrażenie swoich myśli i obaw związanych ze zniesieniem zakazu, które następnie ujęto w kilkuminutowym filmie reklamowym “Are men ready for women drivers in Saudi Arabia?” (“Czy mężczyźni w Arabii Saudyjskiej są gotowi na kobiety za kierownicą?”). Co ciekawe, pomimo strachu o bezpieczeństwo najbliższych im osób, w trakcie rozmowy wszyscy mężczyźni dochodzili do podobnych wniosków: kierowanie pojazdami to żadna nowość, ponieważ kobiety zawsze zajmowały miejsce u steru w ich rodzinach i społecznościach:
Cały swój sukces zawdzięczam żonie.
Moja żona pomogła mi zrozumieć, kim naprawdę jestem.
Kobiety od pokoleń pomagają zarządzać naszymi rodzinami. Dlaczego nie możemy zaufać im za kierownicą?
Nie powinniśmy pozwolić, aby nasze obawy stanęły na drodze do zmian.
Kampania Shell wystartowała 4 maja 2018 roku, na osiem tygodni przed planowanym wejściem w życie nowego królewskiego dekretu. Już w kilka chwil po opublikowaniu filmu na YouTubie profil firmy zalała fala reakcji i komentarzy. Jak można było się spodziewać, nie wszystkie z nich były pozytywne, a jeden z widzów zauważył, że zachodni koncern ma niewielkie pojęcie na temat kultury i religii w Arabii Saudyjskiej. Ponieważ firma o zagranicznym rodowodzie nie chciała zabierać głosu w tak ważnej dla Saudyjczyków dyskusji, postanowiła oddać go samym mieszkańcom królestwa – kilkudziesięciu znanym w mediach społecznościowych twórcom, którzy w nawiązaniu do filmu Shell opowiadali o swoich kobiecych bohaterkach. Ich osobiste historie okazały się inspiracją dla innych użytkowników – stopniowo pod hashtagami #SupportHerJourney oraz #YesToWomenDriving w social mediach zaczęło pojawiać się coraz więcej pozytywnych komentarzy, słów podziękowań i wsparcia dla Saudyjek, nie tylko ze strony internetowych influencerów.
Czy kampania Shell uciszyła wszystkie negatywne komentarze i głosy sprzeciwu wobec kobiet kierowców? Oczywiście nie. Tak poważne zmiany kulturowe wymagają zdecydowanie więcej czasu i społecznego dialogu. Za spory sukces możemy jednak uznać fakt, że działania Shell zapoczątkowały ogólnokrajową debatę, w której po stronie praw kobiet stanęli mężczyźni. Hashtagi #SupportHerJourney i #YesToWomenDriving zyskały popularność w mediach społecznościowych, a opublikowany przez firmę film został do tej pory wyświetlony ponad sześć milionów razy i zebrał ponad osiem tysięcy komentarzy. Prawdziwe, długofalowe efekty tej przełomowej w historii kraju kampanii przyjdzie nam zapewne obserwować w kolejnych latach.
O szczegółach kampanii #SupportHerJourney mogliśmy posłuchać podczas Ultimate Brand Meetup, wirtualnej konferencji Shell. Zapis całego wydarzenia znajdziecie na profilu Brief na YouTube.