...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Konsumenci kupują oczami

digital

Marketing sensoryczny ma na celu wywołać pożądane decyzje zakupowe konsumenta, nasilić i wzbogacić jego emocjonalne przywiązanie do marki oraz pozytywnie wpływać na świadomość brandu, wyróżniając go na tle innych. Marketing sensoryczny oddziałuje na klienta za pomocą pięciu bodźców sensorycznych. Jednak tylko jeden ze zmysłów, może oddziaływać na aż siedmiu płaszczyznach – zmysł wzroku.

 

Około 80% emocji wywoływanych jest przez zmysł wzroku, a strategie brandingu od dawna są maksymalnie skupione na aspektach wizualnych. Zmysł wzroku uważany jest za jeden z najważniejszych zmysłów marketingu sensorycznego. Konsumenci na podstawie doznań wzrokowych, są niezwykle skłonni do podejmowania spontanicznych decyzji zakupowych.

Zmysł wzroku rejestruje ogromną ilość bodźców sensorycznych. Za pomocą wzroku, klient skupia swoją uwagę nawet na siedmiu płaszczyznach wizualnych, które są niezwykle istotne z punktu widzenia marketerów:

  • Design – w grę wchodzi głównie estetyka wykonania towaru. Dobrze aby współgrał z otoczeniem w sklepie. Jeśli produkt spełnia cechy użytkowe oraz jest estetyczny, wtedy od razu odbierany jest lepiej przez konsumentów. Design służy również do skutecznego wykreowania indywidualnego wizerunku marki.
  • Opakowanie – to ono w dużym stopniu wzbudza początkowe zainteresowanie klienta, dzięki odróżnieniu produktu na tle innych tej samej kategorii. Może też w znaczący sposób wpływać na ostateczną decyzję zakupową konsumenta.
  • Styl – może być widoczną cechą danego brandu na tle pozostałych, jest też oczywiście ściśle związany z designem. Firmy bardzo często rozpoczynają kreowanie swojego stylu za pomocą wyróżniającego się logo.
  • Kolor – odpowiednio dobrane kolory pomagają wpływać na psychikę konsumenta – przywołują wspomnienia oraz pobudzają doświadczenia i myśli. Dobrze, aby kolory produktów bądź opakowań korespondowały z kolorami logotypu, wtedy automatycznie towar jest lepiej rozpoznawalny na tle innych.
  • Światło – diametralnie wpływa na atmosferę otoczenia oraz wprowadza klientów w dany nastrój. Odpowiednie oświetlenie może z łatwością zmienić lub podkreślić kolor produktu, wielkość przestrzeni sklepowej. Zimne światło idealnie uwydatnia produkty o jasnych barwach, zaś produkty o ciepłej barwie, lepiej wypadają w ciepłym oświetleniu.
  • Wystrój wnętrz – tak naprawdę wzmacnia wszystkie wrażenia wzrokowe klienta. Otoczenie zawsze powinno być zaprojektowane zgodnie z tożsamością marki. Dobre dopasowanie wcześniej wspomnianych składników daje możliwość kreacji wystroju wnętrza w taki sposób, aby jak najefektowniej uzyskać zamierzone efekty wizualne w sklepie, lokalu lub biurze.
  • Digital Signage – doskonałym sposobem na przekazywanie informacji klientom są systemy ekranów wizualizacyjnych, które montuje się w widocznych miejscach. Pozwalają na szybką komunikację i łatwe dotarcie do konsumenta z efektownym wizualnie przekazem. Zastosowanie graficznych efektów specjalnych dla wyświetlanych treści, czyni emisję bardziej atrakcyjną i przykuwa uwagę klientów. Prezentacja aktualnych komunikatów, serwisu informacyjnego, poradników, obecnych promocji produktów to tylko niektóre z proponowanych opcji, jakie można wyświetlać.

Jak wynika z naszych globalnych analiz rynku, marketing sensoryczny nabiera coraz większego znaczenia. Umiejętnie dobrane bodźce wpływają na decyzje zakupowe klientów oraz poprawiają percepcję i procesy pamięciowe.  W konsekwencji konsumenci łatwiej zapamiętują daną markę i częściej do niej wracają. Badania pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Jednocześnie ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w lokalu, którego atmosfera im odpowiada. To pokazuje jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny .

 

Auto: Aleksandra Potrykus – Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

 

***

Mood Media/ (TSX: MM / LSE AIM: MM) jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood Media wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood Media dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus