Kreatywni ponad granicami. Kim są współcześni polscy emigranci z branży IT?

Popatrzcie na Najbardziej Kreatywnych w Biznesie według listy BRIEF50. Nasi laureaci pracują, podróżują po świecie, pracują w międzynarodowych zespołach i zbierają doświadczenia. Pracują i żyją jak chcą, a ich jedynym stałym adresem jest adres e-mail. Zwycięzca tegorocznego rankingu Michał Borkowski, CEO platformy social learningowej Brainly, regularnie podróżuje między Krakowem a biurem w Nowym Jorku. Raport E-migracja. Polska Diaspora Technologiczna, nad którym pracuje Muzeum Emigracji w Gdyni pozwoli uzyskać pełniejszy obraz tej różnorodnej grupy emigrantów i cyfrowych nomadów.

Kim jest współczesny polski emigrant z branży IT? Z uwagi na dynamiczny rozwój cyfrowego świata, jego specyfikę czy interdyscyplinarne kompetencje, które liczą się na rynku pracy, mamy mgliste wyobrażenie co e-migranci robią, gdzie mieszkają i co łączy ich z Polską. Często opieramy się na subiektywnej wiedzy bądź na przestarzałych już stereotypach. Sytuację chce zmienić Muzeum Emigracji w Gdyni, które rozpoczęło pracę nad raportem
E-migracja. Polska Diaspora Technologiczna. To zakrojony na dużą skalę projekt badawczy, kompleksowe badanie społeczności polskich profesjonalistów zatrudnionych w innowacyjnych sektorach gospodarki. Muzeum wspiera londyńska fundacja PLUGin – Polish Innovation Diaspora, zrzeszająca przedstawicieli polskiej diaspory technologicznej, czyli przedstawicieli szeroko rozumianej branży IT. Krok pierwszy to zebranie danych analitycznych. – Przygotowaliśmy ankietę zawierającą ponad 30 pytań, dotyczących różnorodnych emigracyjnych doświadczeń. Ankieta jest dostępna na witrynie projektu e-migracja.eu. Chcemy dotrzeć do jak najszerszego grona przedstawicieli polskiej diaspory technologicznej, pracujących w różnych częściach świata. W oparciu o model tzw. kuli śnieżnej chcemy zebrać jak najwięcej danych ilościowych – wyjaśnia dr Rafał Raczyński, kierownik działu historyczno-badawczego w Muzeum Emigracji.

Polacy, policzmy się!

Jak na przedsięwzięcie skierowane do przedstawicieli branży IT przystało, projekt E-migracja. Polska Diaspora Technologicznazostał po raz pierwszy publicznie zaprezentowany 20 czerwca podczas III już konferencji Polish Tech Day w Londynie. Uczestnikami tej prestiżowej konferencji poświęconej innowacyjnym technologiom byli polscy przedsiębiorcy działający na terenie Wielkiej Brytanii. Ta szalenie ciekawa i coraz liczniejsza społeczność polskich profesjonalistów zatrudnionych w innowacyjnych sektorach gospodarki nie doczekała się jednak dotąd systemowego badania. Wiemy, że jest wewnętrznie zróżnicowana i tworzą ją programiści, innowatorzy, właściciele start-upów, projektanci gier a także twórcy i przedsiębiorcy związani są z szeroko rozumianą kulturą cyfrową. – Dzisiaj praktycznie nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na pytanie, ilu na świecie jest Polaków pracujących w sektorze innowacji i nowych technologii. Nie wiemy czym dokładnie się zajmują, co ich łączy z Polską, jakimi umiejętnościami i wiedzą dysponują – mówi Maciej Halbryt, współzałożyciel i CEO fundacji PLUGin. – Wiemy jedynie z całą pewnością, że ten nieodkryty potencjał jest ogromny i dlatego tworzymy możliwości do tego, aby mieć do niego dostęp i go wykorzystywać.

Booksy, SpaceX, UXPin. Polacy tworzą światowe innowacje

Współcześni polscy emigranci, wykształceni i ambitni, pracują na całym świecie, zajmują stanowiska kierownicze i menedżerskie, są właścicielami firm lub start-upów. Za globalnym sukcesem aplikacji i rozwiązań jak Azimo, Booksy, Growbots, Nozbe czy UXPin stoją polscy przedsiębiorcy – Marta Krupińska, Greg Pietruszyński, Stefan Batory, Michał Śliwiński, Marcin Treder. Polscy studenci od lat zajmują czołowe miejsca w finałach prestiżowych konkursów programistycznych. Któż nie zna słynnego memu z Tomaszem Czajką, zwycięzcą i uczestnikiem najważniejszych olimpiad i zawodów programistycznych na świecie. Czajka przez 5 lat pracował w Dolinie Krzemowej w Google, od 2014 pracuje dla Elona Muska w firmie SpaceX, która rewolucjonizuje przemysł kosmiczny. – Badanie i raport kierujemy do przedstawicieli, polskiej diaspory technologicznej osób zatrudnionych w sektorze nowoczesnych technologii. Interesują nas również osoby pracujące w otoczeniu środowiska technologicznego jako prawnicy, biznesmeni, lobbyści – mówi Sebastian Tyrakowski, zastępca dyrektora Muzeum Emigracji w Gdyni.- Chcemy dowiedzieć się kim tak naprawdę są przedstawiciele polskiej diaspory technologicznej: w jakich zawodach pracują, w czym się specjalizują, gdzie mieszkają. Interesuje nas również charakter ich emigracji, czy jest trwały czy czasowy, jakie motywy stały za decyzją o podjęciu pracy za granicą, jakie posiadają plany na przyszłość i czy są one związane z Polską. Muzeum Emigracji w Gdyni kieruje ankietę do Polaków, którzy wyemigrowali, osób o polskich korzeniach oraz ciekawej i coraz liczniejszej grupy transmigrantów i nomadów, a także pracowników, którzy realizują swoje kariery globalnie, ale nie podjęli decyzji o opuszczeniu kraju na stałe. Muzeum Emigracji w Gdyni zależy na dotarciu zarówno do emigrantów, którzy wyjechali w czasach PRL-u, ale także do nowej emigracji, która nasiliła się w związku z wejściem Polski do Unii i rozwojem nowych technologii.

Emigranci tworzą historię

Emigracja jest mocno wpisana w polską historię, a polscy emigranci bądź ich potomkowie stoją za sukcesem rozpoznawalnych na świecie produktów i marek. Zegarek Patek Phillipe, pojazd księżycowy Lunar Roving Vehicle, komputer Apple oraz Commodore. A także YouTube, największa na świecie platforma wideo. To brandy powszechnie rozpoznawane na całym świecie. Mało kto wie, że do ich sukcesu przyczynili się polscy emigranci lub osoby o polskich korzeniach tacy jak Mieczysław Bekker, Steve Wozniak, Jack Tramiel czy Susan Wojcicki, której babcia wyjechała po drugiej wojnie światowej do USA. To pozytywna twarz polskiej emigracji, o której mało się mówi, a która może przyczynić się do zmiany wizerunku polskiego emigranta. Takie osiągnięcia budzą dumę, ale emigranci to nie tylko osoby odnoszące sukcesy na polu zawodowym, lecz także aktywni przedstawiciele lokalnych społeczności w miastach, gdzie pracują. Przykładem takiej inicjatywy jest właśnie PLUGin, założona w Londynie fundacja zrzeszająca polskich przedsiębiorców, będąca partnerem projektu. Fundacja organizuje cykliczne spotkania nie tylko w Londynie, polscy emigranci i cyfrowi nomadzi spotykają się także w Berlinie czy San Francisco. – Silny polski sektor technologiczny w ogromnej mierze zależy od relacji Polaków w kraju z Polakami poza nim. Przepływ wiedzy, doświadczeń, a w efekcie również kapitału musi zostać usprawniony abyśmy zrobili skok rozwojowy – podkreśla Maciej Halbryt. – Raport E-migracja przede wszystkim pomoże nam się policzyć, zrozumieć kim jest polska diaspora innowacyjna i zmapować ją. Z tej wiedzy wynika szereg wymiernych korzyści: od tworzenia programów wsparcia i współpracy opartych o faktyczne potrzeby Polonii 2.0, po wzmocnienie relacji i udrożnienie kanałów dotarcia do Polaków za granicą. Dla uczestników badania to przede wszystkim zrobienie kroku do dzielenia się swoimi osiągnięciami.

Muzeum Emigracji w Gdyni chce dotrzeć z informacją o projekcie i badaniu do szerokiego grona emigrantów, ze szczególnym uwzględnieniem osób w USA, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Zebranie danych ankietowych jest kluczowe dla pierwszego, ilościowego charakteru badania. Wynikom projektu E-migracja. Polska Diaspora Technologicznapoświęcone zostaną spotkania z branżą IT, konferencje i publikacje. – Ufamy, że rezultaty jakie przyniesie badanie oraz zainteresowanie raportem staną się szansą na nawiązanie kontaktu i zbudowanie owocnej relacji z przedstawicielami polskiej diaspory technologicznej. Zależy nam na pokazaniu przykładu ludzi sukcesu, uczestniczących w najnowocześniejszych przedsięwzięciach i będących wizytówką Polski – podkreśla dr Rafał Raczyński. – Aby tego dokonać potrzebujemy jednak zaangażowania ze strony polskich emigrantów. Liczymy, że znajdą czas na wypełnienie naszej ankiety, a może sami włączą się w promocję projektu wśród swoich znajomych. Wymierne efekty raportu będą naszym wspólnym sukcesem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF