LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Podsumowanie 2021
Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.
LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?
Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?
Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.
LinkedIn – popyt na kandydatów
Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania pracy. Są to: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.
LinkedIn w Polsce
Przez ostatni miesiąc liczba polskich ogłoszeń o pracę powoli się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii.
Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)
Głosy rynku
Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na resztę 2021 roku od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:
Firmy wykorzystują moment i podkradają sobie kluczowe kompetencje/ludzi, ponieważ to już nie jest normalna rekrutacja przy nastawieniu, że nie mamy czasu rozwijać pracowników, lepiej jest ich pozyskać od konkurencji szybko, a jeszcze lepiej jak jest szybko i tanio (i tu LinkedIn jest doskonałym narzędziem); zasoby na takie działania pozyskują z redukcji kompetencji, które nie są już kluczowe i tu pozostaje rzesza osób dostępnych na rynku. Rezultat netto może być ujemny ponieważ nowi specjaliści mogą często zmieniać pracę głównie z powodu wynagrodzenia – wszyscy szukają tych samych kompetencji w tym samym czasie.
Jak było rok temu?
Tydzień 48. (2020) vs 47. (2021)
Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z pierwszego tygodnia stycznia 2022 oraz danych sprzed roku. W całej Europie jest prawie 10% mniej ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Bośni i Hercegowinie (+249.59%), natomiast największy spadek na Ukrainie (-89,53%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy spadła o 8,91%.
Polska a Europa Zachodnia
Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z zeszłym rokiem, Polska jest na 25. miejscu w rankingu 38 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję trzecią (-8,91%). Na pierwszym miejscu znajduje Holandia (+43,51%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -63,15%.
Polska i kraje ościenne
Jak wyglądała sytuacja popytu na kandydatów w 2021 roku? Różnica między 1. tygodniem 2021 i 2022 roku dla Polski i jej sąsiadów wyniósła:
- Niemcy: +28,96%
- Litwa: +147,73%
- Polska: -8,91%
- Czechy: -47,35%
- Słowacja: -38,06%
- Ukraina: -89,53%
Dodatkowo:
- Szwecja: +32,59%
- Dania: +20,52%
Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w którym znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport ukaże się w sobotę 15 stycznia.
Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.
Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels
O Market Signals
Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.
Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.
Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.