scena eventowa – nic dwa razy się nie zdarza | Materiał partnera

68

„Efekt WOW” jest niewątpliwie liderem w opisie oczekiwań naszych Klientów. Dokładanie tyle ilu jest Klientów tyle definicji ma efekt wow i dokładanie tyle samo jest oczekiwań względem rozwiązań na scenie eventowej. Podczas dużych, plenerowych wydarzeń technologia na scenie z jednej strony jest uzupełnieniem scenografii ale z drugiej ma zapewnić zebranym fanom zobaczenie tego co się na niej dzieje ze znacznej odległości.

Scena eventowa – nic dwa razy się nie zdarza

Jednym z centralnych punków większości eventów jest scena. W zależności czy mówimy o scenie festiwalowej, koncertowej, podczas konferencji czy też oficjalnych Gali, ale również, biorąc pod uwagę charakter medialny wydarzenia (czy jest to „sztuka” telewizyjna”) podejście do jej projektu będzie inne. Z jednej strony oprawa musi być unikatowa, musi zachwycać, a z drugiej zaś powinna być jedynie tłem dla tego co na scenie zostało zaplanowane. Oprawa wizualna ma wzmocnić, a nie przysłonić występujących na scenie artystów, prelegentów, mówców ect. Technologia eventowa pomimo tego, że jest ciągle obecna i widoczna dla odbiorców, musi być na drugim planie. Jak dobrać odpowiednie rozwiązanie techniczne? Jak wyważyć technikę na scenie? Jak spełnić wymogi Klienta? Jak zaskoczyć? – to pytania, które w procesie pracy nad oprawą multimedialną zadają sobie producenci
i realizatorzy wydarzeń.

Proces, to słowo, które najlepiej określa w jaki sposób dochodzi się do „najlepszej” wersji sceny. Najlepszej wersji sceny dla konkretnego eventu opisanego konkretnymi parametrami organizacyjno- technicznymi.  Warto pamiętać, że to jak scena finalnie wygląda nie bierze się jedynie z samego pomysłu. To pomysł, który musi korespondować
z daną „czaso-przestrzenią”. Nigdy nie należy zapominać, nawet będąc pochłoniętym pracą nad koncepcją kreatywną, że takie rzecz jak m.in. czas na przygotowanie wydarzania, miejsce bezwzględnie określają co można zrobić.  Kreacje scen eventowych muszą być twardo osadzone w realiach, muszą być dopasowane do potrzeb ale również możliwości Klientów. Muszą być mieszanką kreatywnych połączeń multimediów, oświetlenia, techniki sceny, dzięki, którym osiągniemy efekt WOW zapewniając jednocześnie Klientowi bezpieczeństwo realizacji.

Każda scena była kiedyś jedynie pomysłem

Finalny wygląd sceny jest wypadkową pracy wielu firm, specjalistów w danej dziedzinie. Ich wspólne „rozumienie” poszczególnych technologii oraz specyfiki konkretnych formatów evenowych pozwala na wypracowanie optymalnej i zachwycającej sceny eventowej. Obecnie praca nad koncepcją sceny nie zamyka się jedynie do podania liczby urządzeń oświetleniowych, rozmieszczenia i wielkości ekranów diodowych czy też przestrzeni projekcyjnych. Teraz praca nad oprawą sceny to dokładna analiza tego co na scenie będzie się działo, określenie interakcji uczestników z oprawą wizualną i określenie, w jaki sposób technologia powinna wypełnić daną przestrzeń sceniczną. Wszystkie te elementy są określone i dopracowywane najpierw na etapie projektowania sceny a następnie podczas wirtualnego programowania. Projektowanie sceny pozwala na techniczne rozmieszczenie poszczególnych urządzeń, zaplanowanie i określenie zaplecza technicznego niezbędnego do obsługi danych rozwiązań i potocznie mówiąc „spięcia” wszystkiego w całość. Kolejnym krokiem w kreacji sceny z efektem wow jest projektowanie wirtualne wszystkich efektów multimedialno-oświetleniowych. Dzięki temu już nie podczas prób na miejscu
a w studiu projektowym Klient wraz z multimedia i light designerami  mogą dostosowywać kolejne sekwencje pokazów multimedialnych do scenariusza wydarzenia czy też raiderów technicznych wykonawców. Wprowadzając zaskakujące dla widzów efekty wizualne.

Nieskończenie pojemny efekt wow

„Efekt WOW” jest niewątpliwie liderem w opisie oczekiwań naszych Klientów. Dokładanie tyle ilu jest Klientów tyle definicji ma efekt wow i dokładanie tyle samo jest oczekiwań względem rozwiązań na scenie eventowej. Podczas dużych, plenerowych wydarzeń technologia na scenie z jednej strony jest uzupełnieniem scenografii ale z drugiej ma zapewnić zebranym fanom zobaczenie tego co się na niej dzieje ze znacznej odległości. Dzięki połączeniu ekranów diodowych, mocnych media serwerów ze specjalnym oprogramowaniem na ekranach diodowych oprócz wizerunku artystów możemy zobaczyć ich emocje, które podkreślane są przez grafiki generowane w czasie rzeczywistym. Co raz częściej na scenach festiwalowych technologia otacza artystów z każdej ze stron. Multimedialnych elementów nie brakuje zarówno nad nimi – tworzą multimedialne niebo, jak również pod nimi, budując interaktywne podłogi diodowe. Wszystko po to aby scena wyglądała dobrze nie tylko na żywo, na miejscu wydarzenia ale również podczas transmisji telewizyjnej.

Kiedy mówimy o tworzeniu scen dla takich formatów eventowych jak kongresy, spotkania konferencyjne czy też gale budowanie efektu WOW zaczyna się podczas kreacji. Przy realizacji takich formatów potrzeba zaskoczenia uczestnika, zastosowania czegoś czego jeszcze nie było jest dużo większa. Takie formaty, to dla firmy, która specjalizuje się w niestandardowych koncepcjach multimedialnych, spełnienie twórczych marzeń. Efekt zaskoczenia, efekt świeżości osiągają dzięki umiejętnemu łączeniu dostępnych technologii, rozumieniu poszczególnych technologii i rozwiązań. Multimedialne fale, wielopłaszczyznowe słupy LEDowe z wykorzystaniem technologii push bar, ruchome projekcje otaczające aktorów wydarzenia z każdej ze stron czy też przenikające się dzięki multimediom płaszczyzny to tylko przykłady możliwości technologicznych, jakie w ostatnim czasie można było zobaczyć na realizacjach w naszym kraju. Dobrze dobrane technologiczne detale sprawiają, że każdy format sceny eventowej można zaprojektować w sposób wyjątkowy a dzięki temu nawet dobrze znane miejsce eventowe dostaje zupełnie nową i zaskakującą dla uczestników twarz.

Projektujesz dla Klienta nie dla siebie

Finalny wygląd sceny to efekt wielogodzinnych rozmów z Klientem, to setki zadanych pytań i tysiące odpowiedzi, wiele wstępnych koncepcji wynikających z wiedzy i doświadczenia osób zaangażowanych w projekt. Prawidłowe zrozumienie potrzeb Klienta to coś więcej niż przeczytanie kilkustronicowego brifu. Brief jest bardzo istotny ale ciągle jest to jedynie punkt wyjścia do zadawania kolejnych pytań. Każda osoba, zaangażowana w projekt zarówno po stronie Klienta, jak i podwykonawców wnosi do niego unikatową wartość – swoje doświadczenie, które
w procesie kreacji przejawia się nie tylko odważnymi pomysłami ale przede wszystkim umiejętnością zadawania pytań.   Wypracowana w trybie spotkań kreacyjnych koncepcja sceny powinna odpowiadać potrzebom, oczekiwaniom i możliwościom  naszych Klientów.  Informacje na temat miejsca, lokalizacji, czasu na przygotowanie, czasu na montaż ale i demontaż wydarzenia, grupy docelowej, formy i charakteru wydarzenia jest niby czymś oczywistym ale w dalszym ciągu bezcennym na etapie kreacji.  Dopiero synergia wiedzy o potrzebach marketingowych i możliwościach techniczno-organizacyjnych pozwala rozpocząć proces kreacji wyglądu centralnego miejsca wydarzenia – sceny. Istotą pracy nad koncepcją wizualną eventu -sceny jest umiejętność „zarażenia” nią naszych Klientów. Przedstawienie jej w ten sposób aby po pierwsze została przez nich tak samo zrozumiana jak przez nas po drugie już na etapie kreacji wzbudziła w nich efekt wow. Jedną z możliwości, jakie oferuje rynek eventowy jest przedstawienie koncepcji sceny w odniesieniu do całej przestrzeni eventowej
w systemie VR. Wykorzystanie technologii prezentacji eventu w technologii VR pozwala na „wejście” w sam środek eventu na wiele miesięcy przed jego realizacją. Zakładając gogle VR Klient przenosi się  do przestrzeni swojego przyszłego eventu daje mu to szansę na „zobaczenie” i „przeżycie” eventu, a nie jedynie porównywanie kolejnych zestawień poszczególnych elementów i parametrów technicznych. Dzięki temu łatwo możemy zweryfikować czy dobrze odczytaliśmy jego potrzeby i czy dobrze „ubraliśmy” je w technologie zastosowane na scenie. Dodatkowym atutem prezentacji koncepcji oprawy wizualnej eventu w technologii VR jest wywołanie efektu WOW już na etapie projektowania nie tylko u Klienta Agencyjnego ale przede wszystkim u Klienta finalnego.