...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

TVN ma już oficjalnie nowego właściciela. Jakie są jego plany?

Scripps Networks Interactive sfinalizowało transakcję przejęcia pakietu kontrolnego w TVN. To już oficjalnie nowi właściciele najpopularniejszej polskiej telewizji. Jakie są plany Amerykanów względem stacji?

Scripps zostało właścicielami 52,7 proc. udziałów TVNu. Wysokość tej transakcji to 584 miliony euro. Zapowiedziano jednak, że już niedługo dojdzie do wezwania na akcje spółki, aby dobić do poziomu 66 proc., a później do 100 proc. Kiedy Scripps przejmie wszystkie udziały w TVNie, wycofa spółkę z warszawskiej giełdy. Kiedy to nastąpi?

– Nie podam jeszcze konkretnych dat, ale z pewnością nie zmierzamy czekać ustawowych 90 dni z ogłoszeniem wezwania na akcje. Myślę, że w następnym miesiącu będziemy mogli podać więcej szczegółów, choć musimy jeszcze dograć formalne szczegóły. To dla nas bardzo ważna transakcja i chcemy jak najszybciej przejść z fazy jej domykania do współzarządzania spółką. Bardzo cieszmy się, że będziemy współpracować z Markusem Tellenbachem i jego ekipą – mówi w rozmowie z „Briefem” Joe NeCastro, chief development officer w Scripps Networks Interactive i członek rady nadzorczej TVN. – Nie zamierzamy wprowadzać żadnych zmian w zespole kierującym codziennym biznesem TVN. Uważamy, że zarząd jest złożony ze świetnych menedżerów, odnoszących sukcesy, którym udało się stworzyć świetną firmę. Nie zamierzamy znacznie ingerować w ich pracę, ale poprosiliśmy o przygotowanie aktualnej strategii działania na najbliższe lata – dodaje.

Dlaczego jednak Scripps chce wycofać TVN z warszawskiej giełdy? – Pierwszy powód jest zupełnie pragmatyczny. Utrzymywanie w ramach jednej grupy kapitałowej dwóch spółek notowanych na dwóch różnych giełdach (Scripps jest notowana na nowojorskim parkiecie – red.) jest niezwykle trudne i uciążliwe. Po drugie, dbanie o globalne wyniki kwartalne jest wystarczająco skomplikowanym procesem i jedna z kluczowych spółek-córek nie powinna osobno się na tym skupiać. To dodatkowe wyzwanie. Wolimy, aby zarząd TVN skupiał się na budowaniu wartości dla firmy w dłuższym okresie, niż rozpraszał się wynikami kwartalnymi. To nasze zmartwienie – tłumaczy Joe NeCastro.

TVN pójdzie w lifestyle?

W Stanach Zjednoczonych, Scripps koncentruje się wyłącznie na telewizji lifestyle’owej. Ich największe kanały to HGTV (Home and Garden TV), Food Network, Travel Channel, DIY Netowrk (Do It Yourself Netowrk) i Cooking Channel. W Polsce natomiast TVN nie jest tak bardzo skoncentrowany na tego typu programach.

– Nie zamierzamy narzucać żadnych decyzji programowych. Natomiast udostępnimy TVNowi bibliotekę naszych programów oraz licencje na te audycje, które cieszą się największa popularnością. Jesteśmy pewni wysokiej jakości tego, co robimy i mamy nadzieję, że część z formatów uda się przenieść na polski grunt. Jednak, tak jak powiedziałem, nie mamy zamiaru niczego narzucać – zapewnia NeCastro.

Co ciekawe, Scripps od jakiegoś czasu już jest obecne w Polsce – cały czas jest w mocy umowa o współpracy z Polsatem. Stacja Zygmunta Solorza-Żaka ma prawa do emisji nad Wisłą programów Food Network, pod marką Polsat Food Network. – Nasze relacje z Polsatem są dobre i nie zamierzamy niczego w nich zmieniać – ucina spekulacje Joe NeCastro.

Dalsza ekspansja z Warszawy

Zakup TVN z punktu widzenia Scripps Network to oczywista decyzja. W Stanach Zjednoczonych w swoim segmencie należą do ścisłej czołówki i ciężko będzie im tam znaleźć znaczące silniki wzrostu. W Europie natomiast jest na to szansa. Po zakupie TVN Scripps będzie obecna na trzech z sześciu największych rynków – oprócz Polski jeszcze Włochy i Wielka Brytania. Z czasem, jak zapowiada Joe NeCastro, chcą zaznaczyć swoją obecność na wszystkich sześciu największych rynkach.

– Nasza inwestycja w TVN jest początkiem naszej obecności w tej części świata. Chcemy zbudować wokół TVN hub, który posłuży dalszej ekspansji. Na razie jednak skupiamy się na tej akwizycji, lecz uważamy, że zarząd firmy składa się z bardzo utalentowanych ludzi, których umiejętności możemy wykorzystać na wiele różnych sposobów – mówi w rozmowie z „Briefem” NeCastro.

TVN i startupy

Scripps Networks Interactive jak do tej pory zainwestowało 60 mln dol. w cztery amerykańskie startupy. TVN natomiast kilka miesięcy temu wystartował fundusz TVN Ventures. Czy zmiana właściciela spółki wpłynie na plany odnośnie inwestowania w polskie startupy?

– Staramy się być nieco przed konkurencją i zmianami na rynku, dlatego też cały czas przyglądamy się młodym, innowacyjnym firmom. W Polsce nie będzie inaczej. Nawet rozmawialiśmy już z Markusem Tellenbachem i szefem TVN Ventures o kilku ciekawych polskich firmach, ale oczywiście nie powiem o których (śmiech) – mówi NeCastro.

TVN i Netflix

Do TVN należy platforma VOD o nazwie Player. Jak wynika z naszych rozmów z menedżerami Scripps, nowi właściciele największej polskiej stacji telewizyjnej mają świadomość, że widzowie powoli odchodzą od linearnej telewizji i coraz więcej treści wideo konsumują w internecie oraz na urządzeniach mobilnych. W związku z tym, krążą plotki, że w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy do Polski wejdzie znaczący gracz na rynku wideo w sieci, czyli Netflix. W Stanach Zjednoczonych Scripps współpracuje z firmą Reeda Hastingsa, ale czy w Polsce będzie tak samo?

– Netflix odgrywa ważną rolę na rynku telewizyjnym. Firmy, które udostępniają im swoje treści muszą sobie odpowiedzieć na pytanie na jak szeroko zakrojoną współpracę mogą sobie pozwolić. Jeśli Netflix jest dodatkiem do usług, które oferujesz odbiorcom to świetnie, ponieważ do dodatkowe źródło przychodów. Jednakże, ścisła współpraca z Netfliksem nie buduje długookresowej wartości dla firm innych niż sam Netflix i niektóre podmioty w USA boleśnie się o tym przekonują. Kluczem do dobrego współistnienia z Netfliksem jest ostrożne udostępnianie im własnych treści, ale na szczęście Markus Tellenbach ma na to rozsądny plan – tłumaczy NeCastro. Czy może podać szczegóły tego plany? – Staną się one jasne kiedy Netflix wejdzie do Polski – ucina.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF