Ulubiona aplikacja “pokolenia Z”. Czy wkrótce przebije YouTube’a?

Autor: Tobiasz Wybraniec, Prezes Zarządu GetHero

2 254

TikTok to platforma społecznościowa, która została okrzyknięta przez media fenomenem ostatnich miesięcy wśród nastolatków. Innowacyjny, a zarazem bardzo prosty pomysł podbił serca użytkowników na całym świecie, budując tym samym potężną społeczność. Aplikacja rozrosła się do tego stopnia, że stała się realną konkurencją dla YouTube’a oraz podobnych platform społecznościowych. Czym tak naprawdę jest TikTok, skąd się w ogóle wziął i co stoi za jego popularnością?

O co w tym chodzi?

Aby zrozumieć jak działa TikTok można wyobrazić sobie połączenie Snapchata ze Spotify. TikTok pozwala tworzyć swoim użytkownikom krótkie, 15-sekundowe klipy wideo, których głównym elementem jest zamieszczana muzyka – serce aplikacji. Platforma posiada intuicyjne narzędzie do edycji nagrań, które oprócz prostych treści, pozwalają na tworzenie bardziej skomplikowanych wideo.

Dla użytkowników dostępna jest rozbudowana biblioteka utworów i dźwięków, która zawiera zarówno globalne hity, jak i niszową muzykę. TikTok dostarcza również nagrania wielu efektów dźwiękowych przygotowanych do dalszej obróbki. Dodanie utworu muzycznego z biblioteki lub opatrzenie go innym dźwiękiem jest warunkiem koniecznym, aby móc zamieścić klip na platformie. Niezależnie od kategorii, dźwięk pełni w nim rolę kluczową i stanowi clou całej aplikacji.

Podobnie jak inne portale społecznościowe TikTok pozwala na dodawanie reakcji do produkcji, które przyciągnęły naszą uwagę. Aplikacja pozwala również dzielić się efektami, udostępniając je dodatkowo na popularnych platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Jak to się zaczęło – czyli krótka historia platformy

Mówiąc o TikToku, koniecznie należy wspomnieć o Musical.ly, bo jeszcze w pierwszych dniach sierpnia, aplikację można było znaleźć pod tą nazwą w Google Play i App Store. Zmiana jest efektem wykupienia jej w listopadzie ubiegłego roku przez Bytedance, azjatyckie przedsiębiorstwo technologiczne.

Musical.ly zostało uruchomione w sierpniu 2014 r. Aplikacja została stworzona przez długoletnich przyjaciół Alexa Zhu i Luyu Yang i początkowo miała być edukacyjną platformą społecznościową. Dzięki pośrednictwu krótkich, kilkuminutowych filmów użytkownicy mogliby przekazywać wiedzę z różnych przedmiotów szkolnych, jednak pierwotny pomysł nie uzyskał zadowalającego zaangażowania społeczności. Twórcy postanowili wówczas zmienić tematykę na bardziej rozrywkową. Główna idea to aplikacja, która łączy muzykę, wideo i sieć społecznościową, skierowana w szczególności na amerykański rynek nastolatków. Od 2015 r. zaczęła przyciągać miliony użytkowników, osiągając w lipcu 2015 r. pierwsze miejsce w iOS App Store. Po wykupieniu praw przez Bytedance Musical.ly połączyła się z chińską platformą, zmieniając 2 sierpnia 2018 r. nazwę na TikTok.

Aplikacja TikTok, uruchomiona we wrześniu 2016 r. zdominowała rynek, gromadząc każdego miesiąca 500-milionową społeczność aktywnych użytkowników. W czerwcu 2018 r. platforma notowała 150 milionów dziennych aktywności i była najchętniej pobieraną aplikacją na świecie w pierwszym kwartale 2018 r. Musical.ly w założeniach było niemal identyczne jak bliźniacza platforma z Azji i prężnie rozwijało się w Europie oraz Ameryce Północnej. Jednak nie mogło rywalizować z TikTokiem pod względem liczebności społeczności. Musical.ly działając od roku 2015 zgromadziło ponad 200 milionów zarejestrowanych użytkowników. Bytedance, aby wyeliminować rywalizacje pomiędzy obiema platformami, połączyło w sierpniu 2018 roku dwie światowe społeczności w jedną globalną. Chińskie przedsiębiorstwo słono zapłaciło za scalnie, szacuje się bowiem, że przeznaczyło na ten cel blisko 1 miliard dolarów. Efektem integracji obu aplikacji jest ponad 600 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, co stanowi aż 1/3 wyniku, jaki uzyskuje YouTube.

Hype na TikToka jest zdecydowanie większy niż był w przypadku innych aplikacji społecznościowych. To niesamowite jak TikTok w tak krótkim czasie rozrósł się w globalną, wielomilionową społeczność młodych ludzi. Serwis podbił też serca Polaków. Obecnie mamy ponad 3 miliony zarejestrowanych użytkowników, a 600 tysięcy osób codziennie odwiedza platformę – mówi Magdalena Bliźniak, ekspert TikTok w agencji GetHero zajmującej się influencer marketingiem.

Aplikacja “pokolenia Z”

Nie bez powodu media okrzyknęły TikTok ulubioną aplikacją nastolatków. Większość użytkowników platformy stanowią bowiem osoby będące uczniami szkół podstawowych oraz średnich. Ciężko obecnie na rynku znaleźć aplikację, która w tak dużym stopniu została zdominowana przez młodzież.

Wynika to między innymi z nastawienia tej grupy odbiorców do technologii. “Pokolenie Z” nie poznało świata bez smartfonów oraz internetu. Jest w szczególności otwarte na nowe trendy i innowacyjne usługi. Zauważyli to Zhu oraz Yang, tworząc aplikację skrojoną pod potrzeby i zainteresowania młodego odbiorcy.

Drugim równie kluczowym powodem, jest przyjazność platformy oraz znikomy poziom hejtu. Mowa nienawiści jest codziennością w sieci. I chociaż wiele internetowych witryn walczy ze słowną przemocą oraz patologiami społecznymi to jednak w dużym stopniu przenikają one do środowiska internetowego. TikTok broni się przed hejtem wyjątkowo dobrze. Twórcy nie boją się zamieszczać treści i eksperymentować, bo wiedzą, że nikt w ich nie uderzy. Aplikację tworzą młodzi dla młodych i robią to w bardzo zdrowy i przyjazny sposób.

Co więcej, platforma może stanowić dla twórców swoistą ucieczkę od innych mediów społecznościowych. Mają tam możliwość wyrażenia siebie i zwyczajnie dobrej zabawy, a jednocześnie wiedzą, że nie spotkają na niej dorosłych. Rodzice oraz starsi członkowie rodziny, którzy poznali popularne social media, potrafią łatwo narobić “siary” urodzinowymi życzeniami na tablicy Facebooka. TikTok kierowany jest do młodzieży i starszy użytkownik może nie zrozumieć założeń aplikacji. To właśnie dzięki unikalnym ideom platformy, TikTok stał się przyjazną przestrzenią dla młodszej części społeczeństwa.

Dobrym przykładem integracji społeczności na platformie jest angażowanie się w viralowe wyzwania. Obecnie tysiące osób tworzy duety do klipu muzycznego Metro Station – “Shake It” i dzieli się nimi za pośrednictwem TikToka. Użytkownicy korzystają też z wyróżnionych hasztagów, takich jak: #złotajesień #wilczygłód #lipchallange #taniectwarzy #gentlemandance. Dzięki temu każdy z nich może współtworzyć globalne trendy i docierać do większej ilości osób.

TikTokerzy – gdzie trendy tam influencerzy

Mimo, że za sukcesem aplikacji w największej mierze stoi cała społeczność, która buduje platformę, to nie wolno zapomnieć o influencerach, którzy również dołożyli swoją cegiełkę. To oni wyznaczają trendy i gromadzą wokół siebie rzeszę fanów wiernie podążających za twórcą. TikTokerzy — bo tak nazywani są influencerzy tej platformy — tworząc oryginalny kontent oraz nawiązując relację ze swoimi widzami, w krótkim tempie zebrali wokół siebie wielomilionowe grono userów. Najpopularniejszy polski profil obserwowany jest przez ok. 4 miliony osób. Rekord należy do nastolatki Kingi Sawczuk, a oprócz niej do najpopularniejszych twórców polskiej sceny TikTok należą między innymi: Staś Janiszewski, vNarf i KatkaVlog. A, co warto zaznaczyć, w kontekście młodzieżowości platformy, żaden z wymienionych influencerów nie przekroczył wieku 20 lat!

Potencjał aplikacji został również dostrzeżony przez YouTuberów, którzy z wielką chęcią zaczęli zakładać swoje profile TikTok. Dobrym przykładem takiej praktyki może być Janek “JDabrowsky” Dąbrowski czy Julia Kostera. Twórcy, korzystając ze swojego dorobku wypracowanego na platformie YouTube, w krótkim czasie zdobyli liczną grupę followersów. Co więcej, siłę influencerów zauważyły również duże marki, wchodząc w liczne współprace z TikTokerami. Podobnie jak w przypadku YouTube’a, firmy podejmują działania marketingowe w celu dotarcia do nowych społeczności. Przykładem działań dużych marek wśród polskiego środowiska TikTok mogą być Coca-Cola oraz Garnier, które realizowały kampanie wraz z agencją kreatywną GetHero zrzeszającą polskich TikTokerów.

Wielomilionowe grono młodych użytkowników daje aplikacji świeżość, której dawno nie można było doświadczyć w branży mediów społecznościowych. TikTokowi śmiało można wróżyć sukces i to jeszcze większy niż ten osiągnięty do tej pory. Nie tylko influencerzy innych platform zainteresowali się TikTokiem, ale również duże marki, które coraz chętniej angażują się w kampanie marketingowe. Aplikacja dopiero zaczyna swoje życie, a już podbiła serca milionów fanów. Pozostaje jedynie pytanie, jak dalej potoczą się jej losy.


Autor: 

Get Hero Agencja GetHero jest siecią partnerską YouTube i jednocześnie agencją kreatywną wyspecjalizowaną w video marketingu i influencer marketingu. Współpracujący z GetHero na wyłączność influencerzy, m.in.: ReZigiusz, Dezy, Multi, Vertez, Tofiki, mają ponad 10 mln subskrybentów na YouTube, ponad 5 mln fanów na Facebooku, a łączna liczba wyświetleń ich materiałów na YouTube zbliża się już do 1,3 mld. Wśród klientów i marek, dla których pracowała agencja znalazły się m.in. mBank, Coca-Cola, Credit Agricole, HP, Play, Crunchips, EA, Zott, PepsiCo, x-kom, Komputronik, Orange.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej