Visa wspiera women empowerment. Rozmowa z Katarzyną Jezierską, Head of Marketing CEE w Visa.

fot. Beata Kościuczyk
214

Visa aktywnie angażuje się w ruch women empowerment – dba o kwestie dotyczące równego traktowania kobiet i mężczyzn wewnątrz firmy, organizuje lokalne kampanie (m.in. z Martyną Wojciechowską w Polsce), wspiera kobiecą piłkę nożną i przedsiębiorczość kobiet w ramach autorskiego konkursu Visa Everywhere Initiative: Women’s Global Edition. O szczegółach z Katarzyną Jezierską, Head of Marketing CEE w Visa rozmawia Wojciech Krzemień.

Słyszałem, że Polska jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów jeśli chodzi o płatności zbliżeniowe i mobilne. Jak Visa odnajduje się na polskim rynku?

Naszym głównym celem jest to, by płatności Visa były najlepszym sposobem realizowania i otrzymywania płatności, niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Każdego dnia łączymy świat za pomocą innowacyjnej i bezpiecznej sieci płatniczej umożliwiając rozwój konsumentom, przedstawicielom biznesu i gospodarce.

Współpracując z naszymi partnerami stale poszerzamy sieć akceptacji płatności bezgotówkowych. Polska jest pierwszym krajem na świecie ze 100% akceptacją dla transakcji zbliżeniowych wszędzie tam, gdzie przyjmowane są nasze patności. Jednak, mimo, że nasz rynek charakteryzuje się nowoczesną i bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturą, wciąż większość transakcji jest realizowanych gotówką. 

Dlatego zajmujemy się również edukacją w zakresie korzyści związanych z wykorzystywaniem innowacyjnych form płatności cyfrowych. W ramach szeroko zakrojonych kampanii marketingowych i wspólnych z naszymi partnerami aktywacji przekonujemy konsumentów do płatności mobilnych smartfonem i zegarkiem nawet za najdrobniejsze zakupy. Docieramy do nich również poprzez obecność na największych imprezach sportowych, takich jak Igrzyska Olimpijskie czy Mistrzostwa Świata FIFA. Wydarzenia sportowe są dla nas okazją do tego, by testować nowatorskie rozwiązania takie jak opaski i rękawiczki płatnicze czy inne urządzenia ubieralne. 

Stale inwestujemy w innowacje. Na świecie działa 12 naszych centrów innowacji  zlokalizowanych w czołowych ośrodkach rozwoju nowych technologii. Jednym z nich jest Inkubator Innowacji w Warszawie. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie ogólnorynkowych rozwiązań wspierających rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce i cyfryzację gospodarki we współpracy z bankami i innymi partnerami Visa. Dotychczas realizowane przez warszawski Inkubator projekty dotyczyły rozbudowy sieci akceptacji transakcji zbliżeniowych w Polsce, rozwiązań dedykowanych dla transportu publicznego i opłat parkingowych oraz e-commerce. 

Każdego dnia pracujemy na rzecz rozwoju szybkich, wygodnych i bezpiecznych transakcji cyfrowych. Chcemy, by nasz system był najlepszym i jeszcze bardziej popularnym sposobem do płacenia i otrzymywania płatności, zarówno w handlu tradycyjnym, jak i w internetowym.

Co dla Visa znaczy hasło “women empowerment”?

Budujemy inkluzywne środowisko pracy, w którym każdy może wnieść swój niepowtarzalny wkład. Ma to duże znaczenie dla strategii biznesowej, ponieważ różnorodne doświadczenia i punkty widzenia pomagają w stworzeniu rozwiązań, które lepiej służą naszym klientom oraz pozwalają na tworzenie atrakcyjnego miejsca pracy dla uzdolnionych pracowników.

Dowodem skuteczności takiego podejścia do tworzenia kultury organizacyjnej jest pozycja firmy na rynku. Kluczem do sukcesu są między innymi – oprócz zdolności do przewidywania oczekiwań klientów i ciągłego rozwoju biznesu oraz technologii – wdrażane programy rozwoju zawodowego utalentowanych pracowników, które pomogły zwiększyć reprezentację kobiet i dążyć do różnorodności.

Wprowadziliśmy zasadę równych płac dzięki czemu kobiety otrzymują równowartość 99,9% zarobków osiąganych przez mężczyzn. Wspieramy również przedsiębiorczość kobiet w ramach autorskiego konkursu Visa Everywhere Initiative: Women’s Global Edition. Do tegorocznej odsłony programu mogły zgłosić się jedynie te firmy, które posiadają co najmniej jedną założycielkę. W ramach pierwszej edycji przyznano nagrody w wysokości 100 tys. dolarów w dwóch kategoriach – Social Impact oraz FinTech. Finał odbył się w dniu rozpoczęcia Mistrzostw Świata Kobiet FIFA. Lokalnie, w ramach działań nastawionych na „women empowerment” podjęliśmy współpracę z Martyną Wojciechowską. Poprzez prowadzoną z nią kampanię wspieramy wszystkie silne i odważne kobiety, które na co dzień walczą ze stereotypami i przezwyciężają wyzwania, aby osiągnąć sukces.

Ile kobiet pracuje w Visa?

Dziś wśród 10 członków kierownictwa bezpośrednio podległych naszemu prezesowi (CEO) jest 5 kobiet. CEO Visa w Europie jest Charlotte Hogg. Wśród 11 członków obecnego zarządu (executive committee) Visa są 4 kobiety. Kobiety są dyrektorami w 7 z naszych 15 najważniejszych rynków krajowych z całego świata. Najważniejsza z podlegających zarządowi (executive committe) komórek organizacyjnych firmy to CSS – której szefem również jest kobieta, Kim Lawrence. 

Kobiety stanowią 40% ogółu naszych pracowników i 30% ścisłej kadry zarządzającej na poziomie od wiceprezesa (vice president) w górę. Na podstawie tych statystyk widać, że kwestie dotyczące równego traktowania kobiet i mężczyzn są dla nas istotne i stosujemy je w praktyce. 

Visa wspiera piłkę nożną kobiet. Czy to przykład na zaangażowanie Visa w ramach CSR, czy może element strategii marketingowej wspierającej sprzedaż produktów firmy?

W 2019 roku odbyły się Mistrzostwa Świata Kobiet FIFA. Tegoroczny turniej był dla nas nie tylko okazją do popularyzowania dynamicznie rozwijającej się dyscypliny, jaką jest kobieca piłka nożna. Mistrzostwa Świata Kobiet FIFA są dla nas platformą, dzięki której wyrażamy poparcie dla wszystkich kobiet, które by zrealizować swój cel, muszą mierzyć się z uprzedzeniami jakie wciąż można spotkać w przestrzeni publicznej. 

Przy okazji tegorocznych Mistrzostw Świata Kobiet FIFA, powołaliśmy także wyjątkowy Team Visa – drużynę, którą tworzą jedne z najbardziej utalentowanych na świecie kobiet-piłkarek. Wierzymy, że ten wyjątkowy zespół motywuje kobiety do walki o swoje marzenia i inspiruje je do realizacji wyjątkowych celów. Na przykładzie tych zawodniczek pokazujemy, że głęboko wierzymy w kobiecą siłę, konsekwencję i talent – nie tylko w sporcie, ale również w każdej dziedzinie życia. 

Warto powiedzieć, że jedną z zawodniczek Team Visa jest Polka – Ewa Pajor, piłkarka grająca w reprezentacji narodowej oraz w jednym z najsilniejszych klubów piłkarskich w Europie. Promując Mistrzostwa Świata Kobiet FIFA 2019 we Francji przeprowadziliśmy również globalną kampanię marketingową pod hasłem „One Moment Can Change the Game”. W Polsce kampanię wsparła wspomniana wcześniej Martyna Wojciechowska. 

Nasze wsparcie dla piłki nożnej kobiet nie kończy się na współpracy z FIFA. Pod koniec 2018 roku Visa podpisała z UEFA przełomową umowę, w ramach której została pierwszym i głównym sponsorem UEFA w piłce nożnej kobiet. Umowa będzie obowiązywała do 2025 roku na wszystkich szczeblach rozgrywek, od inicjatyw oddolnych po Ligę Mistrzyń UEFA. Wspieramy także marketingowo platformę UEFA Together #WePlayStrong, której celem jest zachęcenie dziewcząt i kobiet do gry w piłkę.

Sport od zawsze był dla naszej firmy ogromną szansą i platformą, poprzez którą możemy pokazać, że wspieramy równość i akceptację. Wiemy, że jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie szeroko rozumianego „woman empowerment”. Dlatego stale podejmujemy szereg inicjatyw mających na celu wsparcie kobiet w ich wysiłkach.

Wygląda na to, że następuje generacyjna zmiana wśród zatrudnionych w wielu firmach. Czy Visa może być nazwana firmą „Millenials ready”? 

W naszej firmie najważniejsze jest to, by zatrudniane osoby mogły wnosić istotny wkład w tworzenie i rozwój produktów. Dlatego tak ważne są dla nas różnorodne kompetencje i doświadczenia, a nie określony wiek pracowników. To one pozwalają nam na dostarczanie rozwiązań zgodnych z oczekiwaniami klientów.

Niemniej myślę, że nasze podejście do prowadzonej działalności pod wieloma względami można uznać za takie, które jest zgodne z oczekiwaniami Millenialsów. Jesteśmy największym na świecie fintechem, w którym promujemy różnorodność oraz cenimy kreatywność i szanujemy swobodę wypowiedzi.  

Jakie jest znaczenie zaufania do marki Visa dla budowania tożsamości i utrzymania przewagi konkurencyjnej? 

Klienci firm z branży płatniczej są bardzo wymagający i oczekują usług na najwyższym poziomie. W związku z tym istnieje potrzeba budowania zaufania do marek działających w obszarze finansów, a to wymaga właściwego podejścia, konsekwencji i wielu lat pracy. 

Od niemal 30 lat Polacy korzystają z płatności Visa i w tym czasie wykonaliśmy ogromną pracę, która przyniosła efekty. Konsumenci i firmy, które nam zaufały wydają za pomocą naszych produktów  8,5 biliona dolarów rocznie. Naszą sieć łączy dziś 3,3 miliarda kart, 54 milionów punktów detalicznych i 15,5 tysiąca instytucji finansowych. W tegorocznym rankingu najcenniejszych marek na świecie – BrandZ TOP 100 2019 Visa została sklasyfikowana na 5 miejscu, zajmując najwyższą lokatę w kategorii „Payments”. Dodatkowo, w tym roku w podobnej kategorii – systemy płatnicze – ponownie otrzymaliśmy tytuł Marki Godnej Zaufania, polskiej nagrody. To właśnie dzięki zaufaniu możemy między innymi budować bliskie relacje z naszymi klientami biznesowymi – bankami, agentami rozliczeniowymi, detalistami oraz konsumentami. 

Jakie czynniki, z Państwa punktu widzenia, pomagają w budowaniu poziomu zaufania klientów do marki Visa? 

Podstawą budowania zaufania w branży płatniczej jest bezpieczeństwo. Wykorzystujemy szereg zabezpieczeń, by chronić transakcje cyfrowe. Zarówno w ramach płatności mobilnych realizowanych w punktach sprzedaży, jak i zakupów w e-commerce, wrażliwe dane kart płatniczych chronione są za pomocą tokenizacji. Ponadto wykorzystujemy sztuczną inteligencję, by w czasie rzeczywistym monitorować i oceniać transakcje realizowane za pośrednictwem globalnej sieci płatniczej VisaNet. W ubiegłym roku przetworzono w ten sposób ponad 127 miliardów transakcji między detalistami, a instytucjami finansowymi. Dzięki temu udało się zapobiec transakcjom oszukańczym o wartości około 25 miliardów dolarów. 

Wygoda podczas korzystania z cyfrowych usług płatniczych to kolejny czynnik istotny dla budowania zaufania klientów. Sieć Visa jest w stanie przetworzyć aż 65 000 zapytań autoryzacyjnych na sekundę, dzięki czemu oferujemy szybkie i wygodne płatności. Z kolei technologia tokenizacji pozwala konsumentom na dodawanie swojej karty płatniczej do urządzeń mobilnych i płacenie za zakupy smartfonem lub zegarkiem. 

Duże znaczenie dla klientów ma również dostępność marki i jej duża znajomość. Rozpoznawalność i zaufanie do marki Visa stale pogłębiamy dzięki szeroko zakrojonym kampaniom marketingowym skierowanym do różnych grup odbiorców. Jesteśmy dumnym partnerem m.in. wspomnianych wcześniej turniejów. Prowadzimy także kampanie, w tym takie, które zachęcają do płacenia zbliżeniowo  za nawet najdrobniejsze zakupy w setkach tysięcy punktów sprzedaży w całej Polsce.