Jak wykorzystać badanie rynku w budowie strategii marketingowej

208

Skuteczny marketing i osiąganie przewagi na rynku wymaga posiadania dobrze opracowanej strategii marketingowej, na podstawie której wypozycjonujemy markę na rynku oraz zoptymalizujemy procesy firmowe. W tym celu warto przeprowadzić badanie rynku, które pozwoli zrozumieć sposób funkcjonowania branży, otoczenia konkurencyjnego oraz segmentacji rynku.

50 kreatywnych 750x100px

Dlaczego warto przeprowadzić badanie rynku

 

Badanie rynku to narzędzie, które pomaga w podejmowaniu decyzji rynkowych. Uzyskane dane wspomagają w decyzji i sposobie wejścia z nowym produktem na rynek. Za pomocą tego narzędzia można scharakteryzować konkurencje oraz określić swoją pozycję na ich tle, dzięki czemu możliwe jest stworzenie właściwej strategii marketingowej. Uzyskane wyniki pozwalają na odkrycie, co podoba się konsumentom oraz jak najbardziej efektywnie komunikować się z nimi. Na tej podstawie można więc poznać swoje silne i słabe strony marki oraz podjąć odpowiednie działania w budowie strategii marketingowej. Podkreślając zalety realizacji badań rynkowych, warto również wspomnieć, że:

  • Minimalizują ryzyko rynkowe;
  • Identyfikują potencjalne zagrożenia i szanse;
  • Identyfikują mocne i słabe strony konkurencji;
  • Ułatwiają planowanie strategiczne;
  • Skupiają uwagę na potrzebach klientów;
  • Pomagają ocenić szanse na rynku na podstawie testów porównawczych.

Zanim jednak przejdziemy do realizacji badania rynku, należy odpowiedzieć na kilka kluczowych kwestii, które pomogą wybrać najbardziej trafną metodologię badania. Po pierwsze, powinniśmy dokładnie określić, co chcemy zbadać. Najczęściej w badaniach rynku weryfikujemy mechanizmy rządzące branżą lub określamy wskaźniki popytu i podaży. Innym istotnym aspektem jest analiza pozycji konkurencji, czy ukrytych nisz rynkowych. Wybór właściwej metody realizacji jest w dużym stopniu zależny od elementów, które chcemy badać. Gdy już odpowiedzieliśmy na powyższą kwestię, drugi etapem jest wybór odpowiedniej metody. W zależności od charakteru badania wyróżniamy badania ankietowe, wywiady pogłębione IDI, badania jakościowe, czy wywiady telefoniczne. Najczęściej wykorzystywaną metodą w badaniach rynku są badania ankietowe, w postaci ankiet online. Główną zaletą badań ankietowych jest możliwość realizacji badania na dużej próbie respondentów, przy jednoczesnym niskim koszcie i krótkim czasem ich realizacji. Obecnie w wielu programach ankietowych jak SurvGo™ można samodzielnie tworzyć ankiety online, dzięki czemu zachowujemy pełną kontrolę nad badaniem oraz oszczędzamy pieniądze. Ankiety online umożliwiają na tworzenie logiki pytań, a więc dostosowania treści ankiety do udzielanych odpowiedzi, segmentacji respondentów (np. ze względu na cechy socjodemograficzne), jak również na analizę wyników badania w czasie rzeczywistym.

Grupa docelowa badania rynku

 

Realizując badanie rynku za pomocą ankiet online, można precyzyjnie dotrzeć do swojej grupy docelowej badania. W tym celu określa się czynniki geograficzne, socjodemograficzne oraz psychograficzne. Na podstawie stworzonej charakterystyki próby, a więc określenia ile osób o danych parametrach ma wziąć udział w badaniu, jesteśmy w stanie zrealizować badanie ankietowe z dokładnie tymi osobami, którzy są potencjalnymi odbiorcami naszej oferty. Wśród czynników charakterystyki próby można wymienić:

  • Czynniki geograficzne – np. miejsce zamieszkania;
  • Czynniki socjodemograficzne – np. wiek, płeć, wykształcenie, zamożność;
  • Czynniki psychograficzne – np. zainteresowania, styl życia.

W odróżnieniu od wielu innych metod badawczych, zastosowanie ankiet w badaniach rynku umożliwia w łatwiejszy sposób poznać kryteria zachowań konsumentów. Do podstawowych kryteriów zachowań, jakie możemy uzyskać należą:

  • Częstotliwość zakupu i intensywność użytkowania;
  • Stopień lojalność wobec marki;
  • Poziom konsumpcji i status klienta;
  • Preferencje zakupowe;
  • Reakcja klienta na działania marketingowe;
  • Postawa wobec produktu.

Tak dokładnie określenie grupy docelowej jest niezbędne w tworzeniu skutecznej strategii marketingowej, ponieważ uchroni nas przed błędnymi działaniami marketingowymi. Co przekłada się na zaoszczędzony czas, ale także pieniądze.

 

Jak stworzyć kwestionariusz ankiety online

 

Tworząc kwestionariusz ankiety, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach, aby był on dobrze stworzony. Po pierwsze, uwzględnij pytania metryczne. Są nimi pytania, które charakteryzują poszczególne segmenty respondentów – czyli pytania o płeć, wiek, dochody i inne cechy socjodemograficzne. Pytania metryczne zazwyczaj umieszcza się na początku ankiety. W niektórych jednak przypadkach mogą być również umieszczone na końcu. Po drugie, pytania powinny być tworzone od ogółu do szczegółu. Istotną kwestią jest zachowanie logiki pytań oraz korzystanie z tzw. pytań warunkowych. Pytania warunkowe to rodzaj pytania, który jest wyświetlany jeśli respondent w innym pytaniu wcześniejszym wskazał określoną odpowiedź. Umożliwia to więc tworzenie rozbudowanych kwestionariuszy, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej liczby pytań na respondenta. Gdy już wspominamy o liczbie pytań należy pamiętać, aby ich liczba była odpowiednia. Po prostu powinno być ich tyle w ankiecie ile być powinno, jednakże należy zachować w tym umiar. Im większa liczba tym zmniejsza się respont rate, dlatego stanowi to ważny element do uwzględnienia przy tworzeniu narzędzia. Gdy wiemy o co chcemy zapytać, musimy również wiedzieć, w jaki sposób to zrobić. Pytania jednokrotnego wyboru mają inne wykorzystanie niż np. pytania rankingowe, czy lista wyboru. Należy więc zastosować odpowiedni typ pytania dla danej badanej kwestii. Warto również urozmaicać sam kwestionariusz ankiety, jeśli istnieje taka możliwość. A więc w danej części ankiety stosować inne rodzaje typów pytań, żeby zachować koncentrację ankietowanych. Gdy już tworzymy ankiety online dla naszego badania rynku, zachowajmy również proporcję pytań na stronę, ponieważ nie powinno się umieszczać wszystkich pytań na jednej stronie ankiety. Finalnie należy także zdecydować nad formą zwracania się do respondentów – oficjalnie na „Pan/Pani” czy bezpośrednio na „Ty”. Ten element jest głównie zależny od samej grupy docelowej oraz charakteru badania. Natomiast najistotniejszą kwestią w każdej ankiecie jest niesugerowanie odpowiedzi w kwestionariuszu. Niezależnie od rodzaju badania jakie prowadzimy za pomocą ankiet, nie należy ani w pytaniu, ani w kafeterii odpowiedzi sugerować właściwych wskazań, czy opinii jakie nas interesują. Tworzenie profesjonalnego kwestionariusza wbrew pozorom nie jest prostą sprawą, jednak zapewnia nam możliwość uzyskania rzetelnych i wartościowych danych.

 

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie rynku

 

Badanie rynku za pomocą ankiet online można zarówno przeprowadzić samodzielnie, jak i skorzystać z Centrum Badawczo – Rozwojowego BioStat®. Samodzielna realizacja badania ankietowego to niewątpliwie najszybsza i najkorzystniejsza cenowo opcja realizacji badania. Ankiety online można zebrać w programach ankietowych. Jednym z nich jest SurvGo™, w którym zyskujemy dostęp do gotowej bazy ponad 150 tys. panelistów. Przeprowadzenie badania odbywa się w trzech prostych krokach. W pierwszym należy stworzyć nasz kwestionariusz ankiety online, czyli dodać pytania za pomocą predefiniowanych widgetów. Następnie dobrać odpowiednią charakterystykę próby, czyli określić parametry uczestników badania np. ze względu na płeć, czy wiek. Finalnie pozostaje nam samodzielnie przeanalizować zebrane wyniki. Co warte podkreślenia, w przypadku ankiet online w odróżnieniu od tradycyjnego badania wyniki dostępne są w czasie rzeczywistym. W programie do ankiet SurvGo™ zyskujemy dostęp zarówno do bazy odpowiedzi, jak i rozkładu, możliwości krzyżowania pytań, czy pobrania zestawienia tabelarycznego z wykresami do pliku MS Word.

Realizacja badania rynku za pomocą ankiet online zapewnia również rzetelność udzielanych odpowiedzi. Profesjonalne programy ankietowe zapewniają mechanizmy, weryfikujące rzetelność zbieranych ankiet. W zależności od rodzaju badania ankietowego stosuje się różne mechanizmy m.in. weryfikacja czasu wypełnienia ankiety, adresu IP, czy pytania pułapki. Ankiety online to bezpieczne i rzetelne narzędzie do realizacji zarówno badań rynku, jak i innych badań za pomocą ankietyzacji. Zapewniają one stosunkowo niski koszt, szybkość realizacji oraz możliwość badania dużych grup respondentów.

50 kreatywnych 750x100px
Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej