Kaufland z 140-milionową karą od UOKIK
Według decyzji prezesa UOKIK w sprawie dwóch zarzutów przeciwko sieci, firma została obciążona kolejno 124 milionami za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej oraz ponad 13 milionami za wprowadzanie klientów w błąd.
Zdaniem prezesa Urzędu ochrony konkurencji i konsumenta markety Kaufland prowadziły praktyki zarówno przeciwko konsumentowi, jak i konkurencji.
Pierwsza decyzja dotyczy sposobu zawierania umów z kontrahentami. Część rolników i dostawców produktów spożywczych podpisywała umowy w trakcie trwającego już roku, w efekcie dostawy realizowane przed tym okresem nie były objęte żadną umową. A dostawcy nie mieli pewności, jakich warunków mogą się spodziewać w przyszłości. Zdarzały się, iż w nowo powstałych umowach znajdowały się inne ceny niż te, na podstawie których dostawca rozliczał dostarczone już produkty. Dodatkowo dzięki przewadze kontraktowej sieć pobierała od niektórych kontrahentów rabaty, o których nie wspominano w umowie. Według wyliczeń praktyka ta kosztowała przedsiębiorców ponad 65 milionów złotych.
Druga z decyzji dotyczy błędnego oznaczenia kraju pochodzenia warzyw. Według Inspektora Handlowego przeprowadzone kontrole wykazały oznaczenia wprowadzające w błąd klientów. Dochodziło do sytuacji, w których marchew lub ziemniaki pochodzące z Niemiec sprzedawane były jako produkt Polski. Praktyka była stosowana pomimo wcześniejszych wskazań Inspektoratu.
W przypadku obu decyzji firma ma możliwość odwołania się w sądzie.