...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kielce wyprzedzają Budapeszt i Kijów

Wojciech Lubawski, prezydent Kielc, zdradza nam, w jakiej dziedzinie stolica województwa świętokrzyskiego wyprzedza Budapeszt i Kijów oraz mówi, jakie są największe problemy, z którymi boryka się miasto.

Które firmy ogólnopolskie bądź o zasięgu międzynarodowym wywodzą się z Kielc?
Zbyt długo by wymieniać wszystkie, bo tych marek jest w Kielcach zaskakująco dużo. Co najważniejsze, sukces kieleckich firm wynika z przedsiębiorczości oraz pomysłowości ich twórców, którzy dzięki determinacji i uporowi, pomimo wszelkich barier oraz bez zewnętrznego wsparcia wielkim kapitałem korporacyjnym, tworzyli i tworzą obecny charakter miasta.

Kielce kojarzone są często z flagowym produktem WSP Społem, czyli znanym wszystkim Majonezem Kieleckim czy firmami jednego z najbogatszych Polaków – Michała Sołowowa – Echo Investment, Rovese, a dawniej Cersanit, Barlinek czy obecnymi w każdym zakątku kraju salonikami Kolportera. Oczywiście rozpoznawalną już na świecie marką są Targi Kielce, na których imprezy wystawiennicze i kongresowe przyjeżdża coraz więcej osób z zagranicy.

Wspomniał Pan o Targach Kielce, dzięki którym miasto wpisało się na targowo-konferencyjną mapę Polski. Jednak w naszym kraju jest sporo miejsc, w których istnieje infrastruktura związania z organizacją wydarzeń biznesowych. Czym Kielce chcą wyróżnić się na tle konkurencji?
Targi Kielce to drugi ośrodek wystawienniczy w Europie Środkowo-Wschodniej i jeden z dwóch liderów targowych w Polsce. Wśród organizatorów wystaw z naszej części kontynentu kielecki ośrodek targowy znajduje się na trzeciej pozycji pod względem wynajętej powierzchni i liczby wystawców, wyprzedzając HungExpo Budapeszt, Czeskie Budziejowice czy Międzynarodowe Targi Kijów. Każdego roku targi przyciągają do Kielc dziesiątki tysięcy wystawców i przedsiębiorców. To firma, dzięki której właśnie tu, w sercu Gór Świętokrzyskich, zawierane są wielomilionowe kontrakty. W rozwijającej się bazie konferencyjnej targów odbywa się kilkaset konferencji rocznie. I to nie tylko o charakterze biznesowym. Targi to również miejsce wydarzeń sportowych, edukacyjnych i kulturalnych. Pamiętamy organizowane tutaj widowisko taneczno-muzyczne Chopin4 z udziałem światowych gwiazd tańca, znanych artystów i kompozytorów. Tutaj także światowej sławy kompozytor i twórca muzyki filmowej Ennio Morricone odebrał medal Per Artem ad Deum, przyznany przez Papieską Radę do spraw Kultury. To dzięki tym działaniom i znakomitej infrastrukturze targowo-konferencyjnej Kielce stają się znaczącym miejscem na europejskiej mapie miast.

Jakie są największe problemy Kielc?
Nasze miasto jest nadal wielkim placem budowy. Właściwie od podstaw zbudowaliśmy cały system komunikacyjny. Wprawdzie dzisiaj jeszcze dosyć ciężko jeździ się po mieście, ale już pod koniec tego roku będzie zdecydowanie lepiej. Rozpoczęliśmy też współpracę ze spółdzielniami mieszkaniowymi, by jak najszybciej i jak najmniejszym kosztem rozwiązać problemy komunikacyjne osiedli, w tym brak parkingów. Wspólnie z osiedlami zadbamy też o ochronę budynków mieszkalnych, z których większość wymaga rewitalizacji.

Dużym problemem jest też bezrobocie, szczególnie wśród młodych ludzi. Kielce to główny ośrodek akademicki całego regionu, w którym swoje siedziby ulokowało kilkanaście wyższych uczelni. Najważniejszą rolę odgrywają dwie uczelnie państwowe, Politechnika Świętokrzyska oraz Uniwersytet Jana Kochanowskiego. Absolwentom tych uczelni musimy zapewnić takie warunki, by tu znaleźli pracę i chcieli zostać w naszym mieście. Temu służy m.in. powstały klika lat temu Kielecki Park Technologiczny. Mamy też nowe pomysły dotyczące tego, jak aktywizować gospodarczo Kielce i przyległe gminy tworzące spójny obszar funkcjonalny.

::

Cały wywiad z prezydentem Kielc w październikowym numerze magazynu „Brief”.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF