...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Od zera do miliardera: Brian Chesky, współtwórca Airbnb

Stoi za wizją i strategią jednego z największych na świecie serwisów oferujących krótkoterminowy wynajem mieszkań. Ukończył Rhode Island School of Design, gdzie zdobył wykształcenie w kierunku projektowania przemysłowego. Z natury jest, jak sam o sobie mówi, pasjonatem, a za swoje największe uzależnienie uważa książki. Jego autorytetem, szczególnie gdy mowa o prowadzeniu biznesu, jest Warren Buffett. Tym razem bohaterem cyklu „Od zera do miliardera” jest Brian Chesky, współzałożyciel i dyrektor generalny Airbnb.

Współtworzony przez niego serwis obecny jest aktualnie blisko w 200. krajach, a z oferowanych za jego pośrednictwem usług rocznie korzystają miliony ludzi z całego świata. Platforma Airbnb powstała w 2008 r. i bardzo szybko zrewolucjonizowała swoją branżę. Twórcami biznesu są Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk oraz Brian Chesky. To jednak przede wszystkim za sprawą Chesky’iego, który odpowiada za strategię firmy, serwis w krótkim czasie stał się międzynarodowym gigantem. Dzięki Airbnb tysiące osób na całym świecie stało się przedsiębiorcami, których domeną stał się wynajem mieszkania lub pokoju gościom. Początki Airbnb nie zwiastowały jednak biznesu o globalnych rozmiarach…

Wszystko zaczęło się w 2007 r. Joe i Brian, przyjaciele z czasu studiów, mając już po 26 lat, spotkali się ponownie. Tym razem ich drogi skrzyżowały się w Kalifornii, gdzie oboje planowali rozpocząć kolejny etap swojego życia. Nie mając dużych oszczędności, zdecydowali, że zamieszkają razem. Mieszkanie w San Francisco szybko okazało się być jednak zbyt dużym wydatkiem dla świeżo upieczonych absolwentów amerykańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W głowach przyjaciół zrodził się więc pomysł, by wynająć miejsca w pokoju uczestnikom konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Projektantów Przemysłowych, która niebawem miała odbyć się w San Francisco.

W tym celu zaprojektowali prostą stronę, na której zamieścili swoją ofertę. W mieście brakowało już wolnych pokoi, więc Joe i Brian z łatwością znaleźli gości, którym za drobną opłatą użyczyli łóżek i miejsc na dmuchanych materacach w wynajmowanym mieszkaniu – dodatkowo pokazali im miasto. Brian i Joe zawarli w ten sposób nowe przyjaźnie, a sam pomysł okazał się być strzałem w dziesiątkę. Zanim zdali sobie jednak sprawę z faktu, że takie rozwiązanie może przerodzić się w biznes, minęły kolejne cztery miesiące.

Nieco później, bo w 2008 r. do Joe’go i Briana dołączył ich wspólny znajomy, Nathan Blecharczyk, mający doświadczenie w branży IT. To wtedy oficjalnie zawiązana została spółka o nazwie Airbedandbreakfast.com. Znacznie prężniej firma zaczęła rozwijać się w momencie, gdy otrzymała dofinansowanie w wysokości 20 tys. dol. Będąc pod wrażeniem oryginalności działań twórców, portalem zainteresował się Paul Graham, współzałożyciel jednego z amerykańskich inkubatorów biznesu – Y Combinator. W późniejszym czasie Graham udzielał również biznesowych porad początkującym twórcom Airbnb.

Jak wiele historii wielkiego, przedsiębiorczego sukcesu, tak i ta ma swój początek w skromnym dzieciństwie bohatera naszego cyklu. Brian Chesky dorastał w 20-tysięcznym miasteczku o nazwie Niskayuna w stanie Nowy Jork. Jego rodzice byli pracownikami społecznymi. W domu nie brakowało na najpotrzebniejsze rzeczy, ale też nigdy się nie przelewało. Brian od dziecka miał wiele różnych zainteresowań i, jak wspomina, każde z nich pochłaniało go do reszty. Jego pierwszą miłością był sport, a dokładnie hokej, z którym związany był jeszcze na studiach. Później przyszedł czas na rysowanie i projektowanie. Mając kilkanaście lat, projektował m.in. buty. Dużo malował, a w pobliskim muzeum spędzał całe dnie. W ten sposób zrodziła się jego pasja do sztuki, którą zdecydował się pogłębiać na studiach. Decyzji tej przeciwna była jego matka. Chciała bowiem, aby syn znalazł sobie praktyczne zajęcie, które zapewni mu życie na odpowiednim poziomie.

Zainteresowanie biznesem przyszło z czasem, ale – podobnie jak w przypadku poprzednich zajęć – biznes szybko stał się dla niego istotną częścią życia. – Dorastając, nigdy nie myślałem o tym, by zostać przedsiębiorcą. Nie miałem nawet pojęcia, że coś takiego istnieje. Nie jestem w ogóle pewien, czy słyszałem wcześniej słowo „przedsiębiorca”… W miejscu, w którym dorastałem, taka funkcja wydawała się być czymś abstrakcyjnym – w przytaczanej na portalu Arabianbusiness.com wypowiedzi zauważa Chesky. Jako młody przedsiębiorca, Brian Chesky inspirował się Warrenem Buffetem, przed którym w późniejszych latach miał okazję wystąpić w roli mówcy. Jego autorytetem był również były dyrektor CIA, a następnie prezes jednego z dużych banków, George Tenet. To od niego Chesky niejednokrotnie czerpał biznesowe porady i u jego boku uczył się zarządzania firmą. Chesky, jak sam wspomina w wielu zagranicznych wywiadach, przed stworzeniem Airbnb, oprócz zarządzania firmą, nie znał się na czymś jeszcze. Nie miał pojęcia o technologii…

Brian Chesky, z majątkiem szacowanym na 3,3 mld dol., plasuje się na 7. miejscu wśród najbogatszych młodych – do 40 roku życia – przedsiębiorców na świecie. Mimo fortuny, jaką zgromadził dzięki Airbnb, Chesky cały czas dzieli wynajęte mieszkanie w San Francisco ze swoim przyjacielem i wspólnikiem. Co istotne, regularnie oddaje część swojego majątku – do tej pory oddał już 50 proc. – na rzecz filantropijnej inicjatywy pod nazwą „Giving Pledge”, autorstwa Warrena Buffeta i Billa oraz Melindy Gates. Przy prowadzeniu biznesu jednym z najbardziej motywujących czynników jest dla niego fakt, że jego działalność daje tysiącom ludzi na całym świecie możliwość poprawy jakości życia, czyniąc ich przedsiębiorcami. Ponadto wierzy, że idea podróżowania, jaką proponuje Airbnb, może prowadzić do pozytywnych zmian w społeczeństwie. Przyjęcie kogoś pod własny dach wymaga bowiem dużych pokładów zaufania, których – zdaniem Chesky’ego – często nam brakuje.

Brian Chesky, biorąc pod uwagę jego dotychczasowe osiągnięcia, jest osobą wyjątkowo skromną. Jak twierdzi, nie lubi otaczać się przedmiotami, dlatego w wynajmowanym mieszkaniu nie posiada nawet łóżka. Na zarzuty dotyczące tego, iż Airbnb zagraża branży hotelarskiej, reaguje ze spokojem, twierdząc, że zamiast konkurowania, każda ze stron powinna skupić się na doskonaleniu swoich usług tak, aby były jak najbardziej przyjazne klientom. Firma współtworzona przez Chesky’ego z roku na rok odnotowuje kolejne rekordy dotyczące liczby klientów, a sam Chesky powoli staje się jednym z największych, biznesowych graczy na świecie, tuż obok twórców Ubera czy Facebooka.

 

::

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF