Wracamy do biur, czyli employer branding wewnętrzny w nowej rzeczywistości

198

Bez wątpienia rok 2020 uznawany jest za czas kryzysu, natomiast 2021 – nadchodzących zmian. W przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy firmom towarzyszył jeden wielki chaos, a jednocześnie – ciągła reorganizacja. Nic dziwnego zatem, że obecnie, kiedy nadchodzi „odmrażanie” gospodarki, a jednocześnie nowa rzeczywistość, pracodawcy muszą skupić szczególna uwagę na działaniach kierowanych do pracowników, aby wrócić do „normalności”.

Zanim przejdziemy do konkretów, zacznijmy od teorii: employer branding to inaczej budowanie marki pracodawcy. Kluczowe jest tutaj podkreślenie słowa „marka”, a nie „wizerunek”, które są często stosowane zamiennie. Marka to nazwa, symbol, znak i logo, a także kombinacja tych elementów, służąca wyróżnieniu na tle konkurencji. Wizerunek jest to natomiast wyobrażenie o danym przedsiębiorstwie, produkcie, czy też osobie. Można zatem stwierdzić, że marka jest wartością obiektywną, a wizerunek – subiektywną.  

W dobie nowej rzeczywistości pracodawcy powinni się skupić przede wszystkim na odbudowie firmy, poczynając od wewnętrznego otoczenia przedsiębiorstwa. To właśnie pracownicy są filarem i siłą napędową do rozwoju. Bez odpowiedniego wsparcia, mogą być przytłoczeni postpandemiczną normalnością. 

targi plenerowe zoo market

Chcemy zostać na home office 

Powrót do rzeczywistości, w większości przypadków oznacza również powrót do biur. Ale co zrobić w przypadku, kiedy pracownicy wracać nie chcą? 

Wszyscy przekonaliśmy się o tym, że w domu pracować też się da – nie tracimy czasu na dojazdach, siedzimy w wygodnym dresie, a nawet możemy zrobić pranie w międzyczasie.  

W jaki sposób można zatem uatrakcyjnić miejsce pracy? 

1.Zaoferuj hybrydowy tryb pracy 

W ten sposób pracownicy będą mieli możliwość wyboru, a także stopniowej mobilizacji. Nagły powrót do biura po ponad roku siedzenia w domu może wydawać się przerażający, dlatego nie wymagaj, że od razu wszystko wróci do normy. 

2. Odśwież biuro 

Powrót na stare śmieci? Brzmi nostalgicznie, ale czy zachęcająco? Co jak co, ale powrót do wyremontowanego biura z nowymi meblami czy też sprzętem zdecydowanie wpisuje się w kanon nowej rzeczywistości i odbudowy. 

3. Wprowadź domową atmosferę 

I niekoniecznie mam tutaj na myśli chodzenie w kapciach (chociaż kto wie!). Pracownicy chcą się czuć komfortowo – zarówno pod względem swojego ubioru, jak i nowych nawyków. Dla przykładu: wielu pracowników ceni sobie obecnie ciepły posiłek – i to niekoniecznie z pobliskiego bistro. Warto zadbać w takim razie o kuchnię z odpowiednim wyposażeniem i asortymentem. Dla jednych może mieć znaczenie dobra kawa i porządny ekspres, dla innych – mikrofala i piekarnik. Prawie jak w domu! 

4. Benefity 

Jak już jesteśmy przy tym, co pracodawca mógłby zaoferować swoim pracownikom to warto wspomnieć o benefitach, które mogą „przyciągnąć” ich do biura. Wiele firm posiada strefy relaksu, siłownie czy też gaming roomy. Nie namawiam Cię oczywiście do stworzenia kolejnego biura Google. Jednak zastanów się nad tym, co możesz zaoferować swoim pracownikom na miejscu. Darmowe napoje? Obiad pracowniczy? A może strefę masażu, z której będą mogli skorzystać w wolnej chwili? W wielu przedsiębiorstwach, w których wcześniej panował rotacyjny system zajmowania biurek na open space’ach, pracodawcy oferują biurka na wyłączność w przypadku, jeśli ci zdecydują się na stały powrót do biura. 

5. Organizuj spotkania w biurze 

Czy będzie to świętowanie urodzin pracownika, dzień pizzy, integracja, czy spotkanie kwartalne – nie ma to większego znaczenia, o ile dasz pracownikom powód do przyjścia do biura i spotkania się z kolegami z pracy. Kto wie? Można akurat ktoś zdecyduje się na dołączenie do reszty zespołu? 

6. Pierwszy dzień pracy 

Pamiętaj, że pracownicy, którzy od dawna nie pojawili się w biurze, mogą mieć obawy przed powrotem do niego. Wiąże się to z kwestią przebywania z kompletnie dla nich nowymi osobami, zatrudnionymi w czasie home officów. Co należałoby zrobić w tym przypadku? Wróć do punktu 5.  

 

Jaki jest wniosek? Pracownicy chcą czuć się bezpiecznie, a zarazem komfortowo, dlatego „normalność” w dalszym ciągu powinna pozostać kwestią indywidualną. Pracodawcy muszą w tym wypadku pozostać neutralni, a tym bardziej wyrozumiali w stosunku do swoich pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że po ponad roku pracy zdalnej, zmieniliśmy swoje nawyki, co wiążę się z potrzebą reorganizacji firmy. A to oznacza jedno: praca z biura już nigdy nie będzie taka sama jak wcześniej. W końcu kto by pomyślał, że cały świat skończy na home office? 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej