Badania satysfakcji użytkowników portalu internetowego

350

Prowadząc branżowy portal internetowy z pewnością chcielibyśmy, żeby był on w jak największym stopniu atrakcyjny dla użytkowników i żeby miał on jak najwięcej odsłon. Jednak nawet taka strona internetowa, na której znajduje się dużo fachowych i merytorycznych treści może nie zyskać uznania w oczach osób, do których jest ona skierowana. Zły layout, nieprzemyślany układ treści, niedziałające zakładki potrafią odepchnąć potencjalnych odbiorców. I to nawet w sytuacji, gdy zamieszczone na danym portalu materiały naprawdę zasługują na uwagę. Jeśli zatem widzimy, iż nasza witryna nie ma tylu odwiedzin, ile mogłaby potencjalnie mieć lub też liczba unikalnych odsłon zaczyna się zmniejszać. Wówczas warto pomyśleć nad badaniami satysfakcji odbiorców naszego portalu internetowego. Poznając zdanie odbiorców o prowadzonej przez nas stronie możemy wprowadzić niezbędne zmiany i udoskonalenia. A tym samym w ten sposób na nowo przyciągnąć użytkowników do odwiedzin. Tym samym dobrze jest przeprowadzić badania satysfakcji użytkowników portalu internetowego.

 

Jak przeprowadzić badania satysfakcji użytkowników strony internetowej?

 

Badania satysfakcji użytkowników portalu internetowego można przeprowadzić zarówno przy użyciu metod ilościowych, jak i jakościowych. Jeśli mowa o tych pierwszych, to najprostszym rozwiązaniem będzie umieszczenie na naszej stronie informacji o badaniu, wraz z linkiem do ankiety internetowej. W tej ankiecie zawarte będą pytania dotyczące poszczególnych aspektów funkcjonowania naszej strony. Przydatnym narzędziem do przeprowadzenia tego rodzaju badania może być narzędzie SurvGo, pozwalające w łatwy sposób zaprojektować i przeprowadzić badania ankietowe w internecie.

 

Wywiad ekspercki – opinia klienta jest ważna

Innym sposobem poznania tego, co sądzą użytkownicy o prowadzonym przez nas portalu internetowym jest przeprowadzenie wywiadu eksperckiego z niektórymi spośród nich. Tego rodzaju badanie pozwoli nam uzyskać pogłębione informacje wprost od odbiorców naszej witryny na temat poszczególnych aspektów jej funkcjonowania.

 

Kim jest odbiorca portalu?

Jeśli prowadzimy stronę o dosyć specjalistycznej tematyce (np. portal internetowy poświęcony architekturze, budownictwu, historii, medycynie itd.) wówczas możemy liczyć na to, iż odbiorcy naszych materiałów nie są przypadkowi. Z jednej strony mogą to być hobbyści, którzy interesują się daną tematyką. Tymczasem z drugiej strony mogą to być osoby zawodowo zajmujące się poruszanymi przez nas na stronie zagadnieniami. Zarówno jednych, jak i drugich odbiorców naszego portalu możemy potraktować jako ekspertów i podczas wywiadu skorzystać z ich wiedzy. Takie osoby w największym stopniu mogą nam pomóc ocenić mocne i słabe prowadzonej przez nas strony. Jak i wskazać, jakie tematy w naszych materiałach powinny być częściej poruszane. A także z jakich tematów być może należałoby całkowicie zrezygnować. Zagadnień, które mogą zostać omówione w trakcie wywiadu eksperckiego jest naprawdę dużo.

 

Jakie pytania możesz zadać użytkownikom strony internetowej?

Prowadząc tego rodzaju wywiad z użytkownikami naszego portalu możemy ich zapytać m.in. o ich opinię w zakresie:

  • przejrzystości naszego portalu, jego atrakcyjności wizualnej;
  • poziomu merytorycznego materiałów umieszczanych na portalu, ich długości, stylu, poprawności językowej;
  • sposobu prezentowania treści w materiałach, wyróżnienia najważniejszych informacji;
  • preferowanych przez nich form multimediów zamieszczanych na portalu (np. filmiki, podcasty, prezentacje);
  • poprawności wyświetlania naszego portalu na różnych urządzeniach (komputery, smartphony, tablety itd.).

 

Badania satysfakcji użytkowników portalu internetowego przeprowadź sam

Decydując się na przeprowadzenie wywiadów eksperckich warto najpierw umieścić informację na naszej witrynie, w której znajduje się zaproszenie do badania. W informacji tej powinien znaleźć się także kwestionariusz zgłoszenia do udziału w wywiadzie. Za jego pomocą możemy także dokonać wstępnej selekcji kandydatów do badania – zamieszczając w nim pytania dotyczące wykonywanego zawodu, zainteresowań itd. Uzyskawszy bazę osób chętnych do udzielenia wywiadu możemy rozesłać wybranym osobom informację o zakwalifikowaniu do wywiadu, wraz z prośbą o ustalenie jego terminu. Sam wywiad możemy przeprowadzić na różne sposoby – osobiście, lub też za pośrednictwem łączy internetowych i oprogramowania do prowadzenia rozmów. Przeprowadziwszy wywiady możemy przystąpić do analizy zebranego materiału oraz wyciągnięcia wniosków. Poznając opinie użytkowników naszego możemy podjąć działania, które ulepszą nasz portal. Działania te sprawią, że będzie on bardziej atrakcyjny dla naszych dotychczasowych użytkowników oraz przyciągnie do siebie nowych.

 

Zobacz także:

Jak zbadać potrzeby klientów?

Badanie marketingowe – wprowadzasz nowy produkt na rynek?

Jak pozyskać lojalnych konsumentów dzięki aplikacji do badania opinii klientów?

Jak mierzyć lojalność Klienta za pomocą wskaźnika NPS?

Jak zmniejszyć ilość niezadowolonych klientów

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej