...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak reklamować gabinet lekarski? Rejestracja online

Rejestracja online do lekarza

Obowiązujące w Polsce regulacje prawne zabraniają reklamowania usług medycznych i bardzo mocno ograniczają lekarzom możliwości autopromocji. Nie oznacza to jednak, że lekarze i specjaliści oraz placówki medyczne nie mają możliwości budowania swojego wizerunku i legalnego pozyskiwania pacjentów w internecie. Przeczytaj artykuł do końca a dowiesz się na czym polega rejestracja online w dalszej części artykułu. […]

Obowiązujące w Polsce regulacje prawne zabraniają reklamowania usług medycznych i bardzo mocno ograniczają lekarzom możliwości autopromocji. Nie oznacza to jednak, że lekarze i specjaliści oraz placówki medyczne nie mają możliwości budowania swojego wizerunku i legalnego pozyskiwania pacjentów w internecie. Przeczytaj artykuł do końca a dowiesz się na czym polega rejestracja online w dalszej części artykułu.

 

Co wolno, a czego nie wolno lekarzowi?

Dwoma najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi kwestie reklamowania lekarzy czy usług medycznych są: Kodeks Etyki Lekarskiej oraz ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej. Z tychże przepisów wynika, że lekarze i dentyści nie mogą:

  • informować o stosowanych metodach i ich skuteczności leczenia,
  • informować o jakości używanego sprzętu medycznego,
  • wykorzystywać swojego wizerunku w celach komercyjnych,
  • stosować jakichkolwiek form autopromocji.

 

Wszyscy pamiętamy jednak reklamy telewizyjne czy radiowe, w których udział brali lekarze lub aktorzy odgrywający role lekarzy. Ta praktyka została ukrócona przez parlament w 2022 roku, gdy zmieniona została ustawa o wyrobach medycznych. Ustawodawca wyraźnie zabronił udziału lekarzy w spotach reklamowych oraz osób, których zachowanie sugeruje posiadanie wykształcenia medycznego lub farmaceutycznego.

 

Pojawia się więc pytanie, jakie informacje o lekarzach i ich usługach mogą znaleźć się w przestrzeni publicznej? Dość wyraźne wskazania znajdują się w uchwale nr 29/11/VI Naczelnej Rady Lekarskiej z 16 grudnia 2011 roku. Zgodnie z tymi wytycznymi, lekarze i dentyści mogą podawać do publicznej wiadomości całkiem sporo informacji:

  • swój tytuł zawodowy, imię i nazwisko,
  • miejsce, dni oraz godziny przyjęć pacjentów,
  • określenie rodzaju wykonywanej praktyki zawodowej,
  • posiadany tytuł lub stopień naukowy,
  • specjalizacje,
  • umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny,
  • uprawnienia szczególne,
  • dane kontaktowe,
  • cennik i sposób płatności.

 

Pomijając tak oczywiste i standardowe formy informacji jak oznakowanie gabinetów lekarskich czy przychodni, medycy mają szereg możliwości promocji w przestrzeni internetu. Poniżej omówimy najważniejsze narzędzia, które mogą posłużyć lekarzom w budowaniu ich wizerunku oraz docieraniu z informacjami do pacjentów.

 

Własna strona www a rejestracja online

Skoro mowa o internecie to pierwszym skojarzeniem jest własna strona www. Wielu lekarzy wykorzystuje swoją stronę internetową, aby:

  • przedstawić swój biogram (wykształcenie, doświadczenie zawodowe),
  • zaprezentować listę wykonywanych usług medycznych,
  • udostępnić wolne terminy wizyt wraz z formularzem rezerwacji wizyty – rejestracja online,
  • udostępnić dane kontaktowe.

 

Własna strona www ma jednak sporo ograniczeń. Najważniejszym z nich jest ograniczona widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Żeby dana strona była wysoko widoczna na pożądane przez lekarza frazy (np. hasło „ginekolog Warszawa”), konieczne jest prowadzenie długofalowych i kosztownych działań SEO. Mowa tu o optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwania. Innymi słowy: bez działań SEO, nawet najbardziej estetyczna strona internetowa nie gwarantuje dotarcia do dużej liczby pacjentów.

 

Wyzwaniem dla twórców własnych stron internetowych jest również opracowanie polityki prywatności, zgód oraz klauzul prawnych zgodnych z rozporządzeniem RODO.

 

Ważnym elementem, w jaki należy wyposażyć stronę internetową placówki medycznej, jest rejestracja online. Część programów gabinetowych daje możliwość pobrania widgetu rejestracji na wizytę w różnych formatach i stylach. Widget rejestracja online na wizytę jest zsynchronizowany z kalendarzem lekarza/gabinetu. Rezerwacja (rejestracja online) automatycznie zdejmuje termin z systemu i innych miejsc w sieci, w których kalendarz został udostępniony.

 

 

Istotnym elementem widgetu – rejestracja online jest także możliwość aktywacji płatności online za wizytę (za pomocą powszechnych metod i operatorów płatności online: PayU, Przelewy24 oraz BLIK).

 

Wyszukiwarki lekarzy, wizytówki i strony www na platformach medycznych

Poważną i sensowną alternatywą dla własnych stron internetowych są coraz popularniejsze wyszukiwarki lekarzy, takie jak medfile.pl/gabinety czy halodoctor.pl. To bardzo zaawansowane serwisy internetowe, które oferują gabinetom lekarskim wszystko, czego potrzebują:

  • własną wizytówkę będącą w praktyce własną stroną www,
  • wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych,
  • dostęp do pacjentów, którzy mają możliwość rezerwacji (rejestracja online) zarówno konsultacji lekarskich online, jak i wizyty w gabinecie lekarskim.

 

Zakładając swoją wizytówkę na platformie medycznej takiej jak Medfile Gabinety czy haloDoctor, lekarze mogą liczyć na pomoc w kwestii polityki prywatności, regulaminu i klauzul prawnych. Administratorzy tego rodzaju pomagają w przygotowaniu wspomnianych dokumentów i udostępniają ich wzory.

 

Wygoda i krótki czas stworzenia wizytówki gabinetu lekarskiego w wyszukiwarce lekarzy to jedno. Drugie to relatywnie niskie koszty publikacji takiej wizytówki oraz umawiania pacjentów. Mało tego, niektóre z platform, jak choćby przywołane już Medfile Gabinety i haloDoctor, oferują takie usługi gabinetom lekarskim całkowicie za darmo.

 

Czy wyszukiwarki i bazy lekarzy mają jakieś minusy? Być może tak, ale dotyczą one tylko i wyłącznie nierzetelnych lekarzy lub te gabinety, które nie potrafią zadbać o dobrą obsługę pacjenta. Nieodłącznym elementem wyszukiwarek lekarzy są bowiem autentyczne opinie pacjentów publikowane po zrealizowanych wizytach. Pozytywne oceny mogą więc przyciągać do gabinetów nowych pacjentów, negatywne – odwrotnie.

 

Content marketing

Content marketing to strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, przydatnych i atrakcyjnych treści. Sa one tworzone dla określonej grupy odbiorców w celu przyciągnięcia, zaangażowania i zatrzymania ich uwagi. Głównym celem content marketingu jest budowanie relacji z klientami. Poprzez dostarczanie im wartościowych informacji i rozwiązań dla ich potrzeb i problemów, zamiast bezpośredniego promowania produktów lub usług.

.

Jak łatwo się domyślić, lekarze i specjaliści mają tutaj duże pole do popisu. Treści medyczne, dotyczące diagnostyki czy ochrony zdrowia są jednymi z najbardziej pożądanych przez internautów na całym świecie. Lekarze mogą budować swój wizerunek oraz pozycję w przestrzeni internetu między innymi poprzez: publikację autorskich artykułów. A także występowanie w różnego rodzaju publikacjach w charakterze eksperta czy odpowiadanie na pytania pacjentów na platformach telemedycznych.

 

Pozycjonowanie

Jak wspomniano wyżej, pozycjonowanie w internecie (SEO) jest istotnym elementem strategii marketingowej dla wielu firm i witryn internetowych. SEO może pomóc w osiągnięciu lepszej widoczności w sieci, przyciągnięciu większej liczby użytkowników, a w przypadku gabinetów lekarskich zwiększenie liczby pacjentów.

 

Najczęściej pozycjonowanie strony internetowej obejmuje takie działania jak:

  • optymalizacja treści, czyli dostosowanie treści na stronie do określonych słów kluczowych, które są często wyszukiwane przez użytkowników. Obejmuje to zarówno treść na stronie, jak i metadane, takie jak tytuły stron, opisy meta i tagi nagłówków.
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, czyli budowanie linków wewnątrz strony, które łączą ze sobą różne części zawartości, oraz zdobywanie linków zewnętrznych (backlinków) od innych witryn internetowych, co może pomóc w poprawie autorytetu strony w oczach wyszukiwarek.
  • optymalizacja techniczna: poprawa szybkości ładowania strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, poprawa struktury URL, optymalizacja kodu strony, a także usuwanie błędów technicznych, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony w wyszukiwarkach.
  • analiza i monitorowanie, czyli regularne śledzenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla wybranych fraz kluczowych, analiza ruchu na stronie, wskaźników zachowań użytkowników, takich jak czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń, oraz dostosowywanie strategii w oparciu o zebrane dane.

 

Jak można się domyślić, powyższe działania wymagają sporego nakładu czasu i poniesienia niemałych kosztów. Jak dotąd brak informacji, aby działania SEO w kontekście stron internetowych gabinetów lekarskich czy przychodni, były kwalifikowane jako nielegalna forma promocji. Nie są bowiem wprost działaniem reklamowym, a jedynie formą wsparcia działania strony internetowej, która jest dopuszczalną „wizytówką” lekarza w przestrzeni cyfrowej.

 

Więcej ostrożności należy zachować w kwestii tzw. kampanii adsowych. Oferowane przez kluczowych graczy na rynku płatne kampanie Google Ads i Meta (Facebook) Ads umożliwiają uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. A także wyświetlanie użytkownikom internetu reklam kontekstowych. Zdania na temat tego, czy kampanie adsowe to już obszar zakazanej reklamy usług medycznych, są podzielone.

 

Media społecznościowe

Wielu lekarzy rezygnuje z prowadzenia czy aktualizacji własnych stron internetowych właśnie na rzecz mediów społecznościowych. Przyczyna jest bardzo prosta: na Facebooku, Instagramie czy TikToku znacznie łatwiej dotrzeć do właściwej grupy docelowej i wejść w interakcję z odbiorcami. Warunek jest jeden: tak jak w przypadku działań content marketingowych, serwowane w social mediach treści muszą być atrakcyjne dla potencjalnych pacjentów.

 

Najlepiej w mediach społecznościowych radzą sobie ci lekarze, którzy znaleźli pomysł na cykliczne materiały dotyczące zdrowia i profilaktyki.

 

Według opublikowanego w 2023 roku raportu „Influencerzy medyczni” przygotowanego przez agencje Procontent Communication i Sotrender, prowadząca profil @mamaginekolog Nicole Sochacki-Wójcicka zgromadziła ponad 800 tys. obserwujących. Lekarka publikuje treści związane z ciążą i macierzyństwem. Dr Wojciech Falecki na profilu @dr_wojciechfalecki zgromadził 210 tys. obserwujących, a na Instagramie opisuje swoją codzienną pracę w szpitalu. Z kolei Katarzyna Woźniak, autorka profilu @mama.i.stetoskop często przypomina o badaniach profilaktycznych, a także odpowiada na pytania zadawane przez pacjentów.

 

Mailing i powiadomienia SMS

Lekarz i gabinety lekarskie podczas rejestracji pacjentów na wizytę mogą uzyskiwać zgody klientów na komunikację mailową i SMS-ową. Oprogramowanie służące do zarządzania gabinetem lekarskim, np. takie jak Medfile, pozwala na pełną automatyzację tego rodzaju komunikacji. Komunikacja SMS-owa z pacjentem może dotyczyć na przykład: potwierdzenia rezerwacji wizyty, przypomnienia na 24 godziny przed wizytą, przesłania za pomocą SMS formularza do samodzielnego wypełnienia przez pacjenta czy powiadomienie o odbytej wizycie i prośba o opinię.

 

Dlaczego wspominamy o tym, skoro powiadomienia SMS o wizycie nie są formą reklamy a bieżącą komunikacją z pacjentem? Dlatego, że bez wątpienia wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi w relacji z pacjentem wpływa pozytywnie na wizerunek lekarza i gabinetu lekarskiego. Ponadto pozwala oszczędzać czas, usprawnić pracę gabinetu, a co za tym idzie zwiększać ilość obsługiwanych pacjentów.

 

Akcje profilaktyczne, kampanie społeczne

Jeśli legalna promocja lekarzy i gabinetów ma się opierać przede wszystkim na informowaniu, a nie perswazji, to trudno wyobrazić sobie lepszy sposób niż akcje profilaktyczne czy kampanie społeczne w obszarze promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

 

W ramach tego typu akcji, lekarze, gabinety czy przychodnie mogą zapraszać pacjentów na bezpłatne konsultacje, badania profilaktyczne czy kolportować wartościowe materiały informacyjne dotyczące chorób i profilaktyki.

 

W ostatnich latach w Polsce szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się kampanie i akcje profilaktyczne. Takowe dotyczą takich tematów jak: szczepienia, choroby układu krążenia, cukrzyca, borelioza czy choroby nowotworowe.

 

Opinie pacjentów

O znaczeniu opinii pacjentów wspominaliśmy już wyżej w rozdziałach dotyczących własnej strony internetowej oraz wizytówek lekarzy w wyszukiwarkach medycznych. Badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości: lekarze z dużą liczbą pozytywnych opinii mogą liczyć na znacznie wyższą liczbę rezerwacji online niż Ci, którzy takich opinii nie mają lub mają ich mało.

 

Oczywiście, podstawą do pozyskania pozytywnych opinii pacjenta jest wysoka jakość usług medycznych, odpowiednie podejście do pacjenta i empatia lekarza. Dobra wiadomość jest taka, że każdy lekarz i specjalista ma do dyspozycji szereg narzędzi, by motywować pacjentów do podzielenia się swoją opinią w internecie. Bardzo efektywne są wspomniane już automatyzowane narzędzia w postaci powiadomień SMS i e-mailingu.

 

Dlatego warto przełamywać naturalne bariery psychologiczne i prosić, zwłaszcza stałych pacjentów, o opinię i rekomendowanie swoich usług.

 

Podsumowanie

Obowiązujące w Polsce przepisy zabraniają reklamy i promocji lekarzy oraz usług medycznych. Katalog dopuszczalnych form informowania o działalności lekarzy i placówek medycznych daje jednak całkiem sporo możliwości komunikowania się z potencjalnym pacjentem w internecie. Każdy lekarz czy administrator placówki medycznej powinien zachować daleko idącą ostrożność w planowaniu działań informacyjnych, stosując zasadę „informuj, nie perswaduj”. W przypadku wątpliwości dotyczących legalności podejmowanych działań promocyjnych zawsze warto skonsultować się z prawnikiem.

 

Zobacz także:

“2020 – przełomowy rok w cyfryzacji służby zdrowia” – wywiad z CEO Medfile, Rafałem Piszczkiem

Telemedycyna – oblicza cyfryzacji polskiej służby zdrowia

Telemedycyna przyśpiesza zmiany w ochronie zdrowia

e-Recepty bez wychodzenia z domu. Lekarz online. W trakcie pracy – recepta i konsultacja w kilka minut.

 


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®

www.biostat.com.pl

Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. Autor publikacji naukowo-badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat