Nowoczesne trendy w motywowaniu pokolenia Z

346

Generacja ZPost-Millennialspokolenie internetowe,  pokolenie ludzi urodzonych w Polsce po 1995- 2000 roku ( różne źródła podają różne daty). To pokolenie ludzi dopiero wkraczających na rynek pracy.

The Futures Company użyło terminu Centennials, aby opisać pokolenie urodzone od 1997. Według amerykańskiego pisarza i dziennikarza, Bruce Horovitza, pokolenie Z zaczyna się w roku 1995. Kelley School of Business definiuje, że pokolenie Z obejmuje dzieci urodzone w latach 1997-2010. Agencja komunikacji i marketingu Frank N. Magid Associates, założona przez amerykańską konsultantkę do spraw marketingu, Frank Magid, określiła tę grupę jako Pluralist Generation lub Plurals i utrzymuje, że grupa ta obejmuje dzieci urodzone od 1997 po dzień dzisiejszy.W odróżnieniu od poprzedniej generacji, określanej mianem generacji Y, która stopniowo wkraczała do cyfrowego świata, dla pokolenia Z cyfrowy świat istnieje od zawsze, to pokolenie dorastające już w świecie nowoczesnych technologii. Uznawani są za pokolenie spędzające mało czasu w „realnym” świecie.

Cechy charakterystyczne pokolenia Z…jaki jest ich pomysł na życie?

Przedstawiciele pokolenia Z, już w szkole średniej mają pomysł na siebie. Większa część młodych ludzi ma hobby, zdefiniowane wartości oraz poglądy. Dni w szkole to pokolenie nazywa dniami roboczymi, a narzędzia do planowania czasu znają od lat nastoletnich. Pokolenie, które ma szeroki dostęp do wiedzy, technologii i wyciąga wnioski z błędów rodziców oraz dziadków. Mają wielkie plany na przyszłość, stworzyli własne słownictwo (poprzez technologię), są przedsiębiorczy. Wiedzę czerpią z Internetu, nastawieni są na szybkie wyszukiwanie informacji, nie znają świata bez technologii. Są chętni do dzielenia się wiedzą w Internecie.

Są otwarci i bezpośredni, mają ogromną potrzebę kontaktu z rówieśnikami, dobrze znają zagrożenia czyhające w Internecie. Ważne jest dla nich dzielenie się informacjami poprzez media społecznościowe. Nie boją się podróżować, poznawać nowych ludzi, najważniejsze jest dla nich budowanie relacji społecznych i wykorzystują do tego technologię i internet. Jest to pokolenie otwarte, elastyczne i bardzo wymagające.

Jak motywować pokolenie Z?

Jest to pokolenie zasadniczo inne niż starsi pracownicy. Młode osoby pracują głównie z Milenialsmi i pokoleniem X, często są zarządzani przez pokolenie X. Na tej linii relacji pojawia się zgrzyt, ponieważ zetki są wrzucane do jednego worka „motywacyjnego”. Starsi szefowie maja głębokie przekonanie, że motywuje tylko kasa lub inna forma nagrody finansowej. Często jest stosowana zasada kija i marchewki oraz braku zaufania do młodych ludzi. Błędy w motywowaniu można wyliczać bez końca , jednak skupmy się na tym jak motywować nasze Zety.

„Bo to co nas podnieca to się nazywa kasa”- motywacja finansowa dla pokolenia Z.

Zdaniem dr Joanny Nieżurawskiej – Zając (doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie zarządzania), która prowadzi badania naukowe dotyczące motywacji pokolenia Z należy zupełnie zmienić podejście. Generacja Z oczekuje indywidualnego podejścia do motywowania.  Motywacja finansowa ma dla nich szczególne znaczenie, jednak z innego powodu niż dla wcześniejszych generacji. Pieniądze nie są celem samym w sobie, ale sposobem na realizację własnego hobby czy też marzeń. W tej generacji pracownicy na benefity typu opieka medyczna lub inne elementy pakietu socjalnego patrzą jak na coś standardowego. Należy pamiętać o tym, że to pokolenie pierwszej pracy poszukuje w warunkach rynku pracownika, czyli ta praca po prostu jest. Starsze pokolenia na rynek pracy wchodziły w sytuacji rynku pracodawcy, czyli braku pracy. Standardem wtedy były umowy śmieciowe i bezpłatne staże.Obecnie większość dużych firm czy też korporacji proponuje podobne wynagrodzenie oraz podobne benefity. Zdaniem dr Joanny Nieżurawskiej – Zając generacja Z potrzebuje specjalnie dobranych benefitów. Warto zastosować kafeteryjny system benefitów. W oparciu o badania i poznanie potrzeb motywacyjnych tej generacji, warto dać młodemu pracownikowi wybór.  Dla jednych gadżet w postaci smartfonu będzie motywujący, a dla innych kilka dni ekstra bezpłatnego urlopu okaże się atrakcyjnym benefitem.

 Zety szukają elastycznych pracodawców i mądrych szefów

Jeśli chcemy dla tego pokolenia być atrakcyjnym pracodawcą to należy pomyśleć o elastycznym czasie pracy. Dla młodych praca zdalna, praca w domu jest czymś bez czego ciężko będzie nam zbudować motywację i zaangażowanie. Ta elastyczność powinna pojawiać się również w trakcie bezpośredniej współpracy w zespole, czy też w bezpośrednim kontakcie z  szefem. Jeśli np. kierownik projektu narzuca drogę do celu gdy deleguje zadanie, to zetka wykona zadanie, jednak na pewno nie da w tym zadaniu czegoś więcej od siebie. Zety potrzebują partycypacyjnego stylu zarządzania (współuczestniczącego stylu zarządzania). Chcą czuć się wysłuchani, szanowani, chcą mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość, nawet jeśli ich wpływ to tylko podzielenie się opinią czy też poglądem. Dla tej generacji ogromne znaczenie ma tzw. motywacja wewnętrzna. Lubią wykonywać zadania, które są związane z ich celami osobistymi, z pasją czy też hobby. Na rozmowach rekrutacyjnych wprost komunikują swoje potrzeby w tym zakresie. W zadaniach, które deleguje im szef chcą też widzieć wartość dla siebie.

W pracy oczekują lajkowania i komentowania ich pracy, czyli siła informacji zwrotnej.

To pokolenie żyje jednocześnie w sieci, czyli on line oraz w świecie realnym. Jednak nawyki nabyte na fejsie czy też Instagramie przenoszą do pracy. Od szefa oczekują natychmiastowej, szybkiej i konkretnej informacji zwrotnej. Potrzebują lajkowania ich pracy. Potrzebują oceny postępów pracy oraz wskazania co nowego nauczyli się w danym zadaniu. Grywalizacja w zadaniach jest czymś czego to pokolenie poszukuje.

Ważna jest dla nich fajna atmosfera, nie chcą pracować w środowisku, gdzie ciagle ktoś narzeka i nic z tym nie zrobi. To pokolenie wyznaje zasadę „Jak Ci się nie podoba ta praca to się zwolnij”.

Work life balance siłą napędową dla zetek

Zetki to pokolenie pasji, chcą podróżować, poznawać inne kultury są ciekawi smaków i doznać. To właśnie najmłodsi od razu komunikują, że nie będą w pracy zostawać na nadgodziny. Umieją stawiać granice. Wszelki programy motywacyjne, które są oparte na koncepcjach work life balance, czy też Hygge (szczęścia w pracy) powoduje, że u takiego pracodawcy będą czuć się dobrze.

Przychodząc do pracy chcą intensywnie się wdrażać, chcą się rozwijać. To co różni to pokolenie od innych, to na pewno fakt, że w ramach wartości pokoleniowych, znaczenie pracy traci na sile. Dla Milenialsów bardzo często praca jest wartością centralną. Dla zetek life i work ma takie samo znaczenie. Chcą żyć na 100%, a praca jest dla nich drogą do realizacji tego celu.

Dominika Maciołek

Ekspert ds. HR, Maciołek i Wspólnicy sp. z o. o.

www.szkoleniamaciolek.con

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };