Jak zarządzać opiniami o pracodawcy?

W dobie rynku pracownika kandydaci coraz częściej weryfikują, kim jest ich potencjalny pracodawca, często jeszcze przed wysłaniem aplikacji. Kandydaci najczęściej odwiedzają portale z opiniami o pracodawcy np. GoldenLine oraz fora internetowe. Zarządzanie zamieszczonymi tam treściami staje się coraz bardziej istotne dla organizacji, która chce budować pozytywny wizerunek wśród kandydatów i zwiększyć efektywność prowadzonych rekrutacji. Opinie umieszczone w Internecie mogą być nie tylko źródłem informacji o tym, jak firma jest postrzegana wśród pracowników, ale i narzędziem do komunikacji z kandydatami. Wychodząc naprzeciw potrzebom pracodawców, GoldenLine przygotował zbiór porad o tym, jak zarządzać opiniami o pracodawcy. Do współtworzenia e-booka zaprosił przedstawicieli MSL, Brand24 oraz On Board.

Po pierwsze – monitoruj

Przed przystąpieniem do moderacji treści, warto w pierwszej kolejności sprawdzić, co o pracodawcy mówią użytkownicy Internetu. “Jedną z zalet monitoringu jest właśnie identyfikacja miejsc, w których o naszej marce jest głośno. Jeżeli internauci dyskutują, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy i my pojawili się tam ze swoją komunikacją” – informuje Mikołaj Winkiel, Chief Evangelist Brand24. “Nie ukrywajmy tego, że jesteśmy przedstawicielami firmy, nie narzucajmy swojego zdania – niech internauta wie, że firma jest jego przyjacielem, że może na niej polegać – zbudowanie silnej więzi spowoduje jego powrót w przyszłości. Nawet potencjalny pracownik lepiej patrzy na markę, która oferuje mu wsparcie” – dodaje Winkiel.

Profile Pracodawców to platforma do komunikacji między firmą a jej potencjalnymi pracownikami, a także miejsce do pokazania mocnych stron firmy tam, gdzie informacji o niej szukają kandydaci w momencie podejmowania decyzji o tym, czy chcą się włączyć w dany proces rekrutacyjny. Profile Pracodawców pozwalają gromadzić opinie wielu osób w jednym miejscu – dzięki temu HR-owcy uzyskują wiedzę, jak organizacja jest postrzegana przez byłych i obecnych pracowników. To okazja do konstruktywnego odniesienia się do krytyki lub poinformowania o zmianach, które zaszły w firmie, np. o rozszerzeniu oferowanych benefitów czy nowym  systemie prowizyjnym.

Po drugie – wyciągaj wnioski

Opinie w Internecie są ważnym źródłem pozyskiwania informacji o pracy w danej firmie. Powtarzające się negatywnie komentarze powinny być motywacją do dementowania nieprawdziwych informacji lub do zmian wewnątrz organizacji. “Każdą opinię, bez względu na to, czy dobrą, czy złą, powinniśmy traktować jako prezent. Dostajemy bonus w postaci informacji, co musimy poprawić, a z czego powinniśmy być dumni. Nie pozostaje nam nic innego, jak rozpakować prezent i zacząć z niego korzystać” – radzi Ewa Iżykowska, Strategic Client Manager GoldenLine.

Negatywne opinie dają możliwość weryfikowania błędów i ich poprawy, są szansą na zwiększenie zaangażowania pracowników, a także pozwalają nawiązać relację z kandydatem poprzez pokazanie dialogu między pracodawcą a pracownikiem.

Po trzecie  – zarządzaj opiniami

Coraz częściej kandydaci wycofują się z rekrutacji po przeczytaniu negatywnej opinii na temat firmy w Internecie. Zarządzanie tymi treściami staje się coraz ważniejsze dla budowania wizerunku firmy i pozyskiwania pożądanych kandydatów. “W zarządzaniu opiniami w Internecie kluczowe są dwa obszary: po pierwsze tworzenie wartościowego contentu, który mówi o kwestiach istotnych i interesujących dla naszych odbiorców, odbiorców, po drugie – odpowiadanie na treści – również te, które nie stawiają nas w najlepszym świetle” – informuje Katarzyna Rek, Head of Corporate Department Grupa On Board Think Kong„Opinie w sieci mają o tyle duże znaczenie, że łatwo na nie trafić. Dlatego ważne są działania Search Engine Reputation Management (SERM) czy SEO PR, który zwiększa widoczność informacji o firmie w wyszukiwarkach takich jak Google” – dodaje Rek.

Po czwarte – zaangażuj pracowników

Jak wynika z badania IABC/Poland: Rola i znaczenie marki pracodawcy, 77% pracodawców uważa, że odpowiednie angażowanie pracowników w działania oraz strategię firmy ma wpływ lub jest kluczowe dla budowania marki pracodawcy, podczas gdy tylko 9% pracowników uważa, że ich pracodawcy budując wizerunek angażują ich w kluczowe dla organizacji działania. “Identyfikujący się z firmą pracownik, który wykonuje swoje obowiązki z pasją, chętniej podzieli się informacjami o swojej pracy niż osoba, która zaangażowana nie jest. Będzie też w stanie przeciwstawić się negatywnym opiniom, które napotka w kontaktach z innymi” – informuje Hubert Kifner, Employee Practice Leader MSL. “Działy marketingu dobrze wiedzą, jak wielkie znaczenie w promocji marki mają influencerzy. Jeśli coś lubią, coś ich interesuje, piszą o tym na wszystkich możliwych portalach społecznościowych. Ich siła, doceniana już od dość dawna w marketingu, nie jest jeszcze odpowiednio dostrzegana i wykorzystywana w działaniach podejmowanych przez działy HR” – dodaje Kifner.

Więcej zasad i porad ekspertów w najnowszym ebooku GoldenLine „Opinie w Internecie a budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy”: http://hs.goldenline.pl/opinie-w-internecie-a-budowanie-wizerunku-pracodawcy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF